Back to Top
Dinsdag 07 Jul
86447 users - nu online: 923 people
86447 users - nu online: 923 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 7 min. Printervriendelijke Pagina  
Gay 2000 - een cultureel jaarboek voor mannen


door Adriaan Kans in Films & boeken , 01 januari 1970
lengte: 7 minuten


Die na mij komen, lezen mijn kwatrijnen.
Zij zullen sidderen, als zij verstaan,
Met welk een marteling van hartepijnen
Ik zingend door het Leven ben gegaan.

dichtte Jacob Israël de Haan (1881-1924) nog aan het begin van deze eeuw. Met welk een diepe verrukking zou deze tragische, dappere, voorhistorische voorman van onze vaderlandse flikker- en lesbo-bevrijding het nieuwe GAY 2000-cultureel jaarboek voor mannen in zijn getalenteerde handen hebben gehouden.


Rozen zijn niet zo schoon als uwe wangen / Tulpen niet als uw blote voeten teer / En in geen ogen las ik immer meer / Naar vriendschap zulk een mateloos verlangen, zong Jacob `ene jonge visser` toe, maar moest, onder druk van de nog verstikkend homofobe gesteldheid van de hele samenleving, zijn ode wel besluiten met: Ik ben zó moede, ik heb veel liefgehad / Vergeef mij veel, vraag niet wat ik weerstond / En bid dat ik nooit voor uw schoon bezwijk.

De jonge man die in fraai chiaroscuro gefotografeerd de omslag van GAY 2000 - cultureel jaarboek voor mannen met zijn plezierig ogende gestalte siert wil niets liever dan dat je voor zijn schoon bezwijkt. En dat levert dan ook geen probleem, want neuken kun je nu overal. Privé of, meer in het openbaar, op de dichtstbijzijnde cruiseplek, in de sauna, de darkroom, de Trash, Wasteland, COC party, vanilla, kinky, in onmiddellijke lichamelijke nabijheid met elkaar of op cyber afstand, via telefoon, al of niet mobiel, internet, kortom, je kunt het zo ongewoon niet verzinnen of gevreëen kan er worden.
Meer liefde dan in Jacob`s tijd zullen al deze neukmogelijkheden niet genereren. Meer vrijheid om voluit te kunnen ademen, je eigen psyche, van `killer`-instinct tot identiteitsloze slaafsheid, te leren kennen en in te zien dat sexueel niets menselijks je vreemd of zowiezo vreemd is, zeker. Staat je hoofd nog in verbinding met je hart en je hart nog in verbinding met je kruis, dan kom je, na enige tijd in de maalstroom van de grootstedelijke nichtencultuur te zijn rondgeslingerd, waarschijnlijk weer uit bij ontroerde observaties, zoals Jacob die in zijn tijd met zijn dichtregels trachtte te verwoorden, bloeien er weer rozen op wangen, worden, als fetish of `gewoon` recht op en neer, voeten weer als tulpen teer en voel je bovenal naar vriendschap nog steeds zo`n mateloos verlangen. Cultuur-pessimisme is ook mij niet vreemd. Ook ik vraag me geregeld af, of er nog één nicht in Amsterdam rondloopt, die meer tussen zijn oren heeft dan alleen zijn ballen, wiens ogen van meer spreken dan alleen zijn geil en die zich nog vaag herinnert hoe je op een andere dan alleen kruis-hoogte kunt communiceren.

Sexuele bevrijding en bewustzijnsverruiming liggen niet vanzelfsprekend in elkaars verlengde. In `81, als net 30-jarige rooie flikker van een eerder uur en op erotiek in al zijn verwarrende verschijningsvormen, van he-tot ho-, van soft tot kinky, nog lang niet uitgekeken, voor het eerst in de Castro, bevroor ik instant tot volstrekte a-sexualiteit door al het gym-getrainde, gebruinde mannenvlees dat zich op iedere plek, onder elke omstandigheid en op elk moment nadrukkelijk tot sexuele uitwisseling aanbood. Had de hele flikkerbeweging, het hele gevecht om meer vrijheid echt alleen maar geresulteerd in meer neuk- vrijheid, meer spuit-mogelijkheden? En wat dan met dat naar vriendschap zo mateloze verlangen? Dat komt niet klaar in een darkroom. Dat zingt zijn hunkerend refrein onafgebroken in je ziel en wordt allerminst op een Trash party bevredigd. Leuk, dat je nu vrijwel altijd en overal vrijuit kunt spuiten. Heet dat bevrijding, dan is mijn naam Koningin Victoria en wens ik nooit meer als neukvlees te figureren in andermans darkroom fantasie om een orgasme te mogen beleven, dat door zijn fysieke nabijheid geestelijke afstandelijkheid, innerlijke leegte en menselijke eenzaamheid des te schrijnender benadrukt.

Nichten die tot ver in de jaren `70 hun vrijheid pijnlijk hebben moeten bevechten, zien diezelfde vrijheid verkwanseld in alleen maar een groter marktaandeel van de porno industrie, de horeca en andere uitgaans- gelegenheden; aan een, vooral economisch voordelige, verruiming van de neukmogelijkheden. Maar zien ook het vóór, ten tijde en sinds Jacob klinkende refrein, dat zingt van diepe vriendschapsverlangens, verdorren in deze van spiritualiteit ontdane woestenij.
Mocht ik onderhand klinken als een intellectualistische lesbo in tuinbroek met geurend okselhaar, die al die blootlopende nichten slechts post-kapitalistische gil- miepen en kutvingeren in de eigen slaapkamer homo-bevrijding zat vindt, dan hiervoor mijn nederige excuses. Van sex in iedere vorm lust ik ochtend-, middag-, iedere tijdstip-pap. Ik fluit en joel me schor bij Gay Pride. Ook cruise ik met overgave, al duid ik dat als `flirten`, maar wellicht is dat nog net voldoende politiek correct? Toen ik desalniettemin GAY 2000 - cultureel jaarboek voor mannen in de boekhandels zag verschijnen, ontsnapte mij spontaan een dankend schietgebedje. Dat een slank musculaire jongensgestalte de voorkant siert, vind ik terecht. Een `cultureel jaarboek` gesierd met een vrijwel naakte, gespierde mannengestalte, is ofwel verdacht --hij prijst cultuur aan maar vraagt je vervolgens of Michelangelo ook `Pour Homme` in zijn parfumlijn heeft- of hij heeft de oorspronkelijke eenheid van menselijke psyche en lichaam middels zijn wilsinspanning tot synthese gebracht en belichaamt het Griekse ideaal dat aan onze westerse beschaving ten grondslag ligt. De goden op de Olympus visualiseren wij dankzij Praxiteles en collega`s toch uitsluitend als fysiek briljant ontwikkelde gestalten, van Apollo to Hera, van Zeus tot Ganymedes. Geen van hen had een gezellig hangbuikje, kwabarmen of hangbillen. Dus niet gezeurd. Deze jongeman ontving zijn lustopwekkend uiterlijk rechtstreeks van de goden en belichaamt, zoals alle Oud-Griekse sculpturen, hoge culturele waarden en idealen. Deze jongeman zal mij dus als koper en toekomstige lezer, via zijn naar mijn rechterhand gedraaide blikrichting de weg wijzen naar wijsheid en inzicht. Het boek ter hand genomen en opgeslagen.

Een beeldschone Simon Vinkenoog -je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar getuige de foto`s was de man ooit een adembenemende efebe- verwoordt als altijd de meest treffende inzichten, maar nu ook nog voor een ieder begrijpelijk, over o.a de jaren`50. Willem Melchior sluit ik in mijn hart als hij de nieuwe grijsgrauwe truttigheid van hedendaagse nichten en lesbo`s en de roep om `normalisering` van al dat eclatante nichtengedrag en al die sexuele openheid ondergraaft: je kunt pas om aanvaarding vragen wanneer je bereid bent duidelijk te maken wat er aanvaard moet worden".
Paul Kraaijeveld doorkruist Istanbul. David Ehrlich verhaalt van de liefde van een Israëlitische jongen voor een Duitse toerist. Gert Hekma, bij Gay News lezers welbekend `even better this time`. Eric de Kuyper voorziet het mannenlichaam in de reclame van onbevoordeelde inzichten. Andrew Holleran bekijkt het leven in een homobuurt onder de rook van het Witte Huis. Hans Hafkamp beschrijft de matroos als erotisch lustobject.
Smeuïge middenmoot van het boek is Imre, een memorandum, een herontdekte nichtenkeukenmeidenroman uit 1906 inclusief gelukzalig happy-end. Nop Maas beschrijft de inspiratie die tot ver na zijn dood nog van Oscar Wilde uitgaat. Voorts een portfolio van fotograaf Benno Thoma van een aantal gladde, jonge lijven en bekjes die mij weinig zeggen. Een hoofdstuk uit de roman Zonde van Begeerte van Th. Van Os. Maurice van Lieshout laat gay skinheads viriel maar eerlijk door zijn verslag marcheren. John Ramster beschrijft in een hoofdstuk uit zijn debuutroman Damesman hoe de hoofdpersoon op een feestje de jongen ontmoet met de mooiste benen van het melkwegstelsel.
Rudi van Dantzig bezorgde de dagboeken van Willem Arondeus, de homosexuele kunstenaar, die in WOII tot verzetsheld uitgroeide; in GAY 2000 een gedeelte hieruit. Andrew Holleran vraagt zich af waarom hij zo gefascineerd raakt door een seriemoordenaar als Andrew Cunanan. Hans Hafkamp beziet met wel geïnformeerde blik de porno-industrie van achter zijn tekstverwerker en schreef deze bijdrage met beide handen op het toetsenbord. Jos Versteegen geeft een uitstekend overzicht van de Nederlandse nichten-, pardon!, gay literatuur in de tweede helft van de jaren `90. En, last maar allerminst least, beschrijft filmrecensent en Gay News redactielid René Zuiderveld in zijn persoonlijke en spirituele schrijftrant het belang van homofilms, de ingekankerde homofobie in Hollywood en geeft hij een flikkerend overzicht van homo-relaties op het witte doek anno 1999.

GAY 2000 - cultureel jaarboek voor mannen is zonder enige overdrijving een unicum in het wereldwijde aanbod van homoliteratuur. Overzichten te over, aan bloemlezingen niet te kort. Maar een dergelijke welgedocumenteerd, welgeïnformeerd jaarboek, up to date, fraai uitgegeven, met uitstekend geschreven bijdragen die hout snijden, is nooit eerder verschenen. Muziek en theater (dans, toneel, mime, performance), de visuele kunsten (o.a. schilder-, beeldhouw-) schitteren door afwezigheid. Maar wat niet is, kan komen. Uiteindelijk ligt dit boek er nu ook, en dat had Jacob de Haan zich in 1899 niet durven dromen.
2x per maand het laatste van onze redacteuren en nieuws updates in je inbox

Uitschrijven kan met 1 klik













GERELATEERDMEER VAN ADRIAAN KANSMEEST GELEZEN VAN ADRIAAN KANS

Gay 2000 - een cultureel jaarboek voor mannen

Adriaan Kans, in Films & boeken op 01 december 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media