Back to Top
Zaterdag 29 Feb
86419 users - nu online: 950 people
86419 users - nu online: 950 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







Printervriendelijke Pagina  
Joe Phillips' jongens willen maar één ding: elkaar!


door Julien Beyle in Films & boeken , 17 oktober 2004

This article is also available in English


In het mei-nummer van Gay News mocht ik Joe Phillips' stripalbum The Advertures of a Joe Boy, Vol. 1 bespreken. Ik maakte daarbij ook kort gewag van het ongeveer tegelijkertijd verschenen For the Boys. Tijd om nu eens uitgebreider aandacht aan dit boek te besteden, het tweede waarin losse tekeningen van Phillips zijn verzameld.

Mijn collega Rob Blauwhuis begon vorig jaar zijn recensie van Boys Will Be Boys, Phillips' eerste tekeningenboek, met een verwijzing naar de, zeker in de originele strips onuitgesproken, erotische broeierigheid tussen getekende superhelden als Batman en Robin. Het was dan ook een een waar genoegen in For the Boys een tekening aan te treffen waarop Superman een andere superheldhunk stevig op de bek kust.



Er wordt tóch wat afgekust in dit boek, want op de pagina ernaast onderwerpt een gespierde Highway Patrol-man een met ontbloot bovenlijf in zijn rode sportwagen rondrijdende surfer aan dezelfde behandeling in plaats van hem een bekeuring te geven. Surfers, ze blijven de verbeelding van de in San Diego wonende Phillips bezighouden, evenals andere jeugdige schoonheden, zoals skaters, football-spelers en watersporters. Dit laatste bedoel ik in de niet-seksuele betekenis, want Joe Phillips heeft een bij uitstek romantische visie op het leven van gayboys, waarin perversies zich nog geen plaats hebben verworven. (Watersport is dus sport op het water en geen pisseks.)



Rob Blauwhuis schreef in zijn artikel ook dat een bepaalde tekening hem aan een tekening van Norman Rockwell deed denken. Het lijkt alsof Phillips dit heeft gelezen, want in een slotopmerking noemt hij Rockwell als één van zijn artistieke invloeden, evenals overigens Rip Colt, jarenlang de man achter het fameuze pornobedrijf Colt Studios, die in zijn vrije tijd een verdienstelijk tekenaar was. Phillips is toch een meester in het omvormen van algemeen bekende Amerikaanse culturele iconen tot homo-erotische prenten.

Heel duidelijk is dat het geval met de covertekening, die een adaptatie is van een wereldberoemde foto van Alfred Eisenstadt, waarop een matroos, na zijn terugkeer uit de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog, op Times Square in New York een meisje kust. Bij Phillips is de meid verandert in een jongen en de wijde witte jurk in een t-shirt en een pantalon die kuis om diens jongensbillen sluit. Die kuisheid is natuurlijk maar schijn, want Phillips mag met een romantische blik zijn Joe Boys beschouwen, dat wil niet zeggen dat hij niet weet dat de lusten hoog in deze gozers oplaaien. Veel jongens hebben zaadvragende ogen en het heeft er alles van weg dat het niet bij vragen zal blijven maar dat ze weten hoe ze hun doel moeten bereiken.



Een Joe Boy is simpel gezegd een romantische slet, die als hij zijn vriendje een Valentijnshart komt brengen zo'n strakke jeans heeeft aangetrokken dat de contouren van z'n kontje duidelijk afgetekend zijn, terwijl een tatoeage die tussen broekband en tanktop zichtbaar is nog meer de aandacht richt op dit lichaamsdeel, waarmee hij later op de avond ongetwijfeld zijn geliefde van zijn liefde zal kunnen overtuigen.

Hoewel For the Boys in grote mate aansluit bij Phillips' twee andere boeken, is het opvallend dat hij zich ditmaal niet uitsluitend heeft beperkt tot eenentwintigste-eeuwse kanjers uit Californië, maar dat hij ook zijn inspiratie heeft gezocht bij historische en mythologische onderwerpen. Niet dat dat er veel toe doet, want ook de Egyptische heren waren in Phillips' ogen vooral in elkaar geïnteresseerd, terwijl zijn engelen bepaald fors zijn geschapen en zijn duivels en faunen daarvoor niet onderdoen.



Het is dan ook de vraag of het een lustengeltje of een lustduiveltje is, die een jongen de kamer doet binnenkomen op het moment dat Vadertje Kerstman net pakjes onder de kerstboom aan het leggen is, terwijl de knaap zelf vergeten is het achterklepje van zijn hansop dicht te knopen, waardoor hij zijn fraai gewelfde billen als op een presenteerblaadje aan de Kerstman aanbiedt.
Kortom: Phillips' sportgozers, discojongens, superhelden en al die anderen willen maar één ding: elkaar!

Joe Phillips, For the Boys, Berlijn: Bruno Gmünder, 2004. ISBN 3861873834













GERELATEERDMEER VAN JULIEN BEYLEMEEST GELEZEN VAN JULIEN BEYLE

Joe Phillips' jongens willen maar één ding: elkaar!

Julien Beyle, in Films & boeken op 18 oktober 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp







In het nieuwste nummer, Gay News 343, maart 2020





















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media