Back to Top
Vrijdag 06 Dec
86386 users - nu online: 1927 people
86386 users - nu online: 1927 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





Evenementen & Agenda

"Creatief denken inspireert ideeën en ideeën inspireren verandering” (Barbara Januszkiewicz). Voor mij zit Tony de Wilde, brandmanager van leerwinkel Mister B, die als creatief denker dagelijks verandering in de gaten houdt. Hoe kan het dat het sinds een paar jaar anders is?

door Wil Groot - 04 oktober 2019

lengte: 4 min. Printervriendelijke Pagina  
Een nieuwe tijd, met nieuwe kleuren, de leer-scene verjongt


This article is also available in English
lengte: 4 minuten



“Dit heeft meerdere redenen. De komst van Instagram, waarop mensen fetisj-foto’s plaatsen en delen. Hierdoor krijgen ze vaak meteen reacties. Jongeren zijn meer open daarin, waardoor fetisj meer is geaccepteerd dan een paar jaar geleden. Het komt ook omdat vanwege internet Mister B, RoB en andere leer-fetisj-winkels zichtbaarder zijn. Verder steunen en sponsoren wij ook andere dingen buiten onze groep.”

Doel je dan op zichtbaarheid, het uit de kast komen van jongeren?
“Ja, dat op zich wel. De vorige eigenaar, Wim Bos, is daarmee actief bezig geweest. Dit wil niet zeggen dat het gemakkelijker is geworden. Toch is het momenteel zo dat jongeren op jongere leeftijd uit de kast komen. Dit is vooral in de grote steden. Een groot verschil met zestien jaar geleden, toen ik achttien was. Op veel scholen is er meer openheid. Jongens van dertien, veertien jaar oud komen zelfs uit de kast.”

Spelen de Mister Leathers er een rol in?
“Dit hangt af van de Misters. Zo was er met de Pride Walk een Youth Pride zichtbaar aanwezig. Fetisj-jongeren hadden zich daaronder gemengd en daardoor ontstaat dialoog. Plus, je ziet de laatste jaren ook veel meer over fetisj op televisie. BNN/VARA besteedt daar meer aandacht aan; De Diva in mij laat brede en goede zichtbaarheid zien.”

Zou dit ook iets kunnen zijn voor jonge leermannen, want het beeld is nogal eenzijdig, wordt mij verteld?
“HLBTI+ is veel breder. Zichtbaarheid genereren is belangrijk. Wij hebben wel eens wat gedaan met Spuiten en Slikken (BNN/VARA). Ze willen graag cool zijn. Fetisj wordt heel gauw als grappig of belachelijk gezien. Toch is het een sensatie-programma en dat is niet waarop wij willen ogen.”

Waar ogen jullie op?
“Wij willen dat jezelf zijn wordt geaccepteerd, dat men laat zien dat HLBTI+ veelkleurig is. Dit wordt niet echt serieus genomen. De gemiddelde Nederlander relateert het aan seks, maar het is meer dan seks, het is een lifestyle. Voor velen is dat nog steeds een taboe. Het is namelijk lastig omdat leer-fetisjisme aan seksualiteit is gekoppeld. Wat dat aangaat zit onze calvinistische geschiedenis nog steeds verankerd in onze fundering.”

Heb jij het idee dat de jongere generatie daar meer van afwijkt?
“Jazeker. Internet speelt hierin een belangrijke rol. Jongeren vinden hun weg via dating apps en websites. Jongeren zijn meer globaal georiënteerd. Zo is Manchester Rubberman een goed voorbeeld. Zij stimuleren zichtbaarheid op straat. Zij mixen meer met dragqueens. "

"Vroeger was het veel meer groepjes. Er zijn binnen de groepjes regels. Aan de ene kant is dat fijn. Toch, jongeren houden zich daar niet zo aan, hebben een hekel aan regels, ze mixen leer met rubber, of dragen andere kleuren leer, wat tien jaar geleden echt niet kon. Maar we gaan met de tijd mee en dat is natuurlijk zich richten op de markt, die altijd aan verandering onderhevig is."

"Een ieder wil zijn eigen fetisj persoonlijk maken en integreert daarbij zijn eigen smaak. Dat jongeren zichzelf kunnen zijn is belangrijk. Zichzelf zijn nu. Contacten leggen gaat via internet. De negatieve tendens is dat sommigen zich daarop ook uiten. Op Twitter bijvoorbeeld loopt dat nog wel eens uit de hand. Sociale vaardigheden zijn anders. Jongeren willen niet gelabeld worden. Zij creëren hun eigen label."

"Door internet zijn zij ook op de hoogte van alle feesten die Europees worden georganiseerd. Jongeren verplaatsen zich naar Berlijn, Amsterdam of Manchester. Vooral Instagram wordt daarvoor gebruikt. Het is een soort van tweede natuur. Voor mijn werk houd ik dat in de gaten.”
 
Goede doelen?
“In Manchester richtte men zich op jongeren die hun huis werden uitgezet vanwege het uit de kast komen. Bij ons is Rainbow Railroads een hot topic binnen de gemeenschap. De jongeren zijn door de sociale media echt aanwezig. Toch zijn ouderen meer in een andere modus omdat zij een andere ontwikkeling hebben meegemaakt.”

Ben jij een voorbeeld voor de jongere generatie?
“Nee, dat niet per se, zo voel ik dat niet. Ik denk dat zij meer een voorbeeld zijn voor mij. Als brandmanager speel ik daar op in, door bijvoorbeeld feesten te organiseren, die ook voor de jongere generatie interessant zijn. Tien jaar geleden ben ik begonnen met dit werk en door de jaren heen zijn wij ons natuurlijk gaan richten op de markt. Onze modellen zijn heel divers, waardoor we diversiteit stimuleren. Fetisj is niet meer zo’n taboe. Zichtbaarheid online is openheid. Vroeger was alles meer geheim en achter gesloten deuren. Die spanning had natuurlijk ook zijn charme.”




Naschrift
 
Telefonisch word ik benaderd door Nick. Samen met Wolf, beiden voormalig Mister XXXLeather, heeft hij het vaandel overgenomen en bestuurt de fetisj-club. Frisse wind opent nieuwe deuren. Het spreekt de nieuwe generatie aan. Fetisj-bubbels veranderen en creëren samen de toekomst. Hij vertelt dat zij hun eerste leerfeest voor jongeren hadden georganiseerd in de Spijkerbar, waarna het werd voortgezet in Club Church. De opkomst was goed en de sfeer geweldig. Hiermee komt: “The Easy way In” in plaats van het stoffige imago.

Jongeren conformeren aan Tom of Finland in een nieuw jasje. Sinds kort heeft Nick een Cigar Club opgericht. Deze bestaat al in andere landen. Tijdens de feesten wordt er via veilingen geld opgehaald voor een goed doel. De opbrengst is onder anderen voor “jongeren-initiatieven.” Ook laat hij weten dat zij vooral open staan voor het mengen met alles, zoals diva’s, trans, of leer op hoge hakken of leren sneakers. Wanneer ik hem vraag hoe zij de jongeren bereiken zegt hij: “Wanneer het niet op Instagram is, dan bestaat het niet.”


Amsterdam Leather & Fetish Pride 2019, 24-27 oktober 2019, zie ook www.leatherpide.nl
 
Foto's © Mister B













GERELATEERDMEER VAN WIL GROOTMEEST GELEZEN VAN WIL GROOT

Een nieuwe tijd, met nieuwe kleuren, de leer-scene verjongt

Wil Groot, in Evenementen & Agenda op 04 oktober 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp







In het nieuwste nummer, Gay News 340, december 2019





















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media