Back to Top
Vrijdag 19 Jul
86335 users - nu online: 1149 people
86335 users - nu online: 1149 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





Printervriendelijke Pagina  
‘Sommige delen van de Prinsengracht waren de hel op aarde’


door Lucien Spee in Columns & Opinie , 11 mei 2019

This article is also available in English


Met de pijnlijke woorden die de titel van deze column vormen beschreef Pride-ambassadeur Dolly Bellefleur in haar brief aan De Telegraaf hoe zij de botenparade van 2018 als deelneemster had ervaren, en anderen met haar.


Vanwege het unieke karakter en het enorme succes van de laatste jaren hebben we het aantal bezoekers, zowel op de kade als op het water, flink zien groeien en is ook de overlast hand over hand toegenomen. Als we de evaluaties erop naslaan is de geest eigenlijk al sinds 2012 uit de fles en heeft zich door het uitblijven van handhaving kunnen uitdijen tot de duivel die die nu dus volgens sommigen is geworden.

De vraag die ik de laatste tijd veel gesteld krijg is hoe het zover heeft kunnen komen. Aanvankelijk lag dat aan het feit dat de geringe handhavingscapaciteit van de overheid alleen gericht was op het controleren van ons als vergunninghouder en de aan ons vergunde activiteiten en objecten. Zo kon het bijvoorbeeld voorkomen dat een handhaver ons sommeerde een parasol te verwijderen omdat die niet in de objectvergunning stond en dat hij een paar meter verderop een verkoper die illegaal zijn hamburgerstand had opgebouwd ongestoord zijn gang liet gaan.

Omdat het handhavingsvraagstuk sinds de evaluatie van Pride 2015 ook de aandacht heeft van de gemeenteraad is er sindsdien geen capaciteitstekort meer en wordt er zelfs extra ingeleend bij andere gemeenten. Deze handhavers werden vervolgens echter met een onmogelijke opgave op pad gestuurd. Wijlen burgemeester Eberhard van der Laan wilde namelijk dat het aan de kant ook een feestje was voor iedereen en gaf de opdracht om tot aan de eerste paradeboot muziek vooral toe te staan.

Het idee daarachter was natuurlijk zeer te prijzen maar maakte het handhaven praktisch onmogelijk. Met een parade in volle gang en 400.000 mensen langs de route is er geen doorkomen meer aan en heeft de politie niet voldoende capaciteit om handhavers te ondersteunen bij eventuele ongeregeldheden. Dit laatste heeft ertoe geleid dat alle extra handhavers zich als stewards zijn gaan gedragen, die mensen in overtreding wel vriendelijk verzochten om de muziek uit te zetten, maar niet konden ingrijpen wanneer daar geen gehoor aan werd gegeven.


Het gedoogbeleid was tot vorig jaar vooral een doorn in het oor van een aantal wal- en woonbootbewoners, die ons sinds 2016 voor de rechter slepen, waarvoor we nu in hoger beroep bij de Raad van State zijn aanbeland. Maar door de invoering van het nieuwe evenementenbeleid met een verlaagde decibelnorm van 95 in plaats van 103 dB(C) en de strenge controle daarop, werd de overlast nu ook een probleem voor onze deelnemers.

“Wij moesten ons dit jaar houden aan extra strenge regels wat betreft geluid, maar werden overstemd door aso’s in boten aan de kant. Sommige delen van de Prinsengracht waren echt de hel op aarde. De sfeer was hier zelfs grimmig en agressief. Daar lagen boten drie rijen dik met daarop zeer asociaal volk. Ze hadden een eigen DJ en hun muziek stond zo hard dat je het gevoel had dat je tegen een muur van geluid moest opboksen,” aldus Dolly Bellefleur in De Telegraaf en Het Parool.

Na het lezen van deze vernietigende woorden was het voor het nieuwe stadsbestuur duidelijk dat er iets moest veranderen, maar wat en hoe, dat was hen niet meteen duidelijk. Op initiatief van de burgemeester werd er een burgerdialoog gestart om te kijken of de Pride überhaupt nog wel op genoeg draagvlak kon rekenen en welke koers er dan gevaren moest worden.

Na een paar zenuwslopende maanden vol besprekingen en evaluaties hebben we op 27 januari van de burgemeester groen licht gekregen om samen met haar ambtenaren aan een nieuw uitvoeringsmodel te werken. De plannen moeten nog tot in detail verder worden uitgewerkt, maar we hebben ze in grote lijnen begin april aan de gemeenteraad en de bewoners van Amsterdam kunnen presenteren.

Met twee ingrijpende maatregelen denken we de excessieve overlast terug te kunnen dringen. Ten eerste gaan we het gebruik van de beschikbare ruimte op het water langs de route reguleren (zonder toestemming van ons als organisator kan men niet meer zomaar aan de kant gaan liggen) en ten tweede zal de gemeente versterkt geluid langs de route op de afgemeerde boten en op de wal niet langer toestaan, ook niet tot de eerste paradeboot. Deze maatregelen worden niet genomen om het evenement te beknotten, maar juist om het te beschermen.


Sinds 1 mei kun je op de website www.botenparade.nl informatie vinden over hoe je een ontheffing kan aanvragen om jouw boot langs de parade af te meren.


Lucien SpeeLucien Spee is directeur van de Stichting Amsterdam Pride, de organisatie van de jaarlijkse Amsterdam Pride, die dit jaar van 27 juli- 4 augustus wordt gehouden. Zie www.pride.amsterdam voor meer informatie over het evenement. 



 










GERELATEERDMEER VAN LUCIEN SPEE

‘Sommige delen van de Prinsengracht waren de hel op aarde’

Lucien Spee, in Columns & Opinie op 11 mei 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp














Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 336, augustus 2019






CittieBike
De meest elegante E-Bike











Meer uit Columns & Opinie
Meer uit nummer 333
Meer van Lucien Spee





Pink Pijp & RB borrel


maandelijkse lokale bewoners borrel

meer info |visit


Gays&Gadgets


Gay Shopping for anything gay

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media