Back to Top
Zondag 25 Aug
86352 users - nu online: 1234 people
86352 users - nu online: 1234 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





lengte: 16 min. Printervriendelijke Pagina  
Roze Filmdagen 2019, Tweeëntwintigste editie van Amsterdam’s HLBTQ Film Festival


door Werner Borkes in Films & boeken , 04 maart 2019

This article is also available in English
lengte: 16 minuten


Bioscoop Het Ketelhuis op het Westergasterrein is van 14 tot en met 24 maart 2019 weer elf dagen lang dé HLBTQ hotspot van het land. De tweeëntwintigste editie van de Roze Filmdagen bevat het imposante aantal van honderdveertig voorstellingen met de mooiste, interessantste en de lekkerste gay cinema.


Om in de stemming te komen, maar ook om de keuze uit het uitgebreide programma eenvoudiger te maken, nemen we je aan de hand langs het ene na het andere hoogtepunt.

Locker Room Stories

Eén van de films waar naar wordt uitgekeken is Mario; een urgent en romantisch drama uit Zwitsersland over één van de laatste taboes: homo’s en voetbal. Mario is een jonge, succesvolle voetbalspeler, die sinds kort voor het eerst smoorverliefd is. En wel op Leon, de nieuwe voetbalspeler uit Hannover die zijn voetbalteam komt versterken. Maar twee voetballers die uit de kast willen komen is niet eerder vertoond. Vooral niet als de selectie voor het eerste elftal in Hamburg op handen is.

Wie maakt de beste kans? Mario wil daaraan niet denken. Zijn enige gedachten zijn bij Leon en dat begint binnen de club ook op te vallen, waardoor de eerste geruchten al snel de ronde doen. Mario ziet zijn kansen als profvoetballer in gevaar komen, maar hij wil Leon ook niet verliezen.


Erik & Erika
En er zijn meer interessante films met een sport en HLBTQ+-thema te vinden. Zo toont Erik & Erika het ongelooflijke, maar waargebeurde verhaal van ski-sensatie Erika Schinegger, die in de late jaren zestig wereldkampioene werd. Zeer tot genoegen van de Oostenrijkse ski-bonzen, die nietsontziend zijn in hun jacht naar medailles. Erika heeft namelijk een geheim: ze is weliswaar opgegroeid als meisje maar is interseks: genetisch een man, en met alle mannelijke organen die alleen onder haar huid liggen.  Als dit uit dreigt te komen, wordt ze genadeloos onder druk gezet om operaties te ondergaan. Uiteindelijk kiest Erika ervoor om Erik te worden. Dit potentieel zware onderwerp wordt hier echter met een lichte toets behandeld; met veel charme en een heerlijke jaren zestig styling is dit bovenal een zeer vermakelijke film, gemaakt met de volle medewerking van Erik.



Ondanks de groeiende aanvaarding van de HLBT+-gemeenschap blijft de sportwereld voor velen nog steeds een verontrustende omgeving, zowel op als naast het veld. De documentaire Alone in the Game zoomt in op homofobie en transfobie binnen de sportwereld aan de hand van gesprekken met topsporters zoals voetballer Robbie Rogers en skiër Gus Kenworthy. Het resultaat is een meeslepend plakboek vol ontroerende beelden en verhalen van worsteling, volharding en overwinning.

In het openingsshot van Sodom zien we een naakte Engelse jongeman die met handboeien aan een lantarenpaal vastgeketend zit. Achtergelaten door zijn maten op zijn vrijgezellenavond in Berlijn wordt het opkomende voetbaltalent uit zijn benarde situatie gered door de charmante Michael, en van het een komt het ander. De chemie tussen de hoofdrolspelers spat van het scherm, maar dit intieme portret biedt ook verrassende inzichten: (bi)seksualiteit, relaties, zelfacceptatie en groei.



Ook in de mooie en ontroerende slotfilm van het festival Giant Little Ones wordt gehint naar homofobie in de kleedkamers. Twee populaire tieners die deel uitmaken van het zwemteam van de school zijn al jaren de beste vrienden. Maar hoe moet dat verder na een wild feest waarbij er meer tussen hen gebeurt? Hun verschillende reactie zal hun vriendschap uit elkaar trekken, waarbij ook beide families kleur moeten bekennen.

De Liberace van lucha libre (vrij worstelen), zo wordt Cassandro regelmatig genoemd. Deze Mexicaanse showvechter heeft in de documentaire Cassandro, the Exotico! zijn sporen ruim verdiend in de categorie exóticos, stoere gender-bending worstelaars in glitterkostuums. In dit intieme 16mm-portret volgen we de sympathieke entertainer en topsporter tijdens de nadagen van zijn al ruim zesentwintig jaar durende carrière. Na talloze botbreuken, hersenschuddingen en drank- en drugsmisbruik begint zijn lichaam het op te geven.



Special Guest

Nog niet eerder vertoonde het festival in een programma drie films met dezelfde hoofdrolspeler. Een prima reden de Franse acteur Félix Maritaud (die we kennen van het weergaloze 120BPM), uit te nodigen als speciale gast voor inleidingen en Q&A’s bij “zijn” films.

Allereerst is daar Jonas, waarin twee knap met elkaar verweven gebeurtenissen uit het leven van het titelpersonage met verrassende wendingen aan de kijker worden getoond: de herinnering aan zijn jeugdliefde, die in 1995 dramatisch eindigde, én zijn huidige zoektocht naar balans, nu hij op het oog is uitgegroeid tot een aantrekkelijke dertiger (Maritaud) met vaste vriend en een baan, maar regelmatig terugvalt in overspel en vechtpartijen in de kroeg.
 

Voor de liefhebber van de wat obscuurdere genre-films is de hoofdgast ook te zien in Knife + Heart. Met een oogverblindend stijlvolle Vanessa Paradis, veel mannelijk schoon, felle kleuren, een vette Electro soundtrack en een uitzinnig verhaal is dit een film die alle beschrijvingen tart: Parijs, eind jaren zeventig. Aan de lopende band produceert Anne homo-porno’s, met een stel loyale maar niet al te stabiele jonge mannen. Haar eigen leven ligt aan diggelen: de drank heeft haar relatie met vriendin Lois kapot gemaakt en nu is er ook nog een geheimzinnige seriemoordenaar opgedoken. Wat doe je dan? Een porno-noir produceren over een seriemoordenaar die achter een stel niet al te stabiele jongemannen aangaat.



De derde titel in de “special guest”-rij is Sauvage; een zeer indrukwekkend en intens drama dat volledig wordt gedragen door Félix Maritaud, die voor zijn glansrol al enkele prijzen won. De tweeëntwintig-jarige Leo verkoopt zijn lichaam voor geld. De mannen komen en gaan, maar hij is eigenlijk op zoek naar liefde, bijvoorbeeld van collega-escort Ahd, maar ook met sommige klanten heeft hij meer dan alleen zakelijk contact. Expliciete seksscènes worden zeker niet geschuwd, maar de film is nooit veroordelend of sensatiebelust. Seks is een vanzelfsprekend onderdeel van Leo’s leven, zowel persoonlijk als om geld mee te verdienen, maar de film draait eigenlijk om zijn innerlijke strijd.


Back to the Future

Zoals elk jaar geeft het festival aandacht aan verhalen die aan hiv en aids zijn gerelateerd. Ook dit jaar zijn er verschillende producties te zien die zowel terugblikken als de huidige stand van zaken belichten.

Tijdens de eerste golf van de aids-crisis keert Adrian (Cory Michael Smith uit Gotham) in de film 1985 na drie jaar weer terug naar zijn geboorteplaats in Texas. Belast met een onuitsprekelijke tragedie in New York, probeert Adrian opnieuw contact te maken met zijn puberbroer Andrew en wil hij de relatie met zijn conservatieve en religieuze ouders aanhalen door hen eindelijk te vertellen dat hij homo is. Geschoten op zwart-witte 16mm-film biedt 1985 een unieke kijk op een cruciaal moment in de Amerikaanse geschiedenis.


Een film die echt uit 1985 stamt is het indrukwekkende Buddies. Deze allereerste speelfilm over aids is onlangs digitaal gerestaureerd en zal nu voor het eerst in Nederland te zien zijn voor een speciale vertoning tijdens de Roze Filmdagen. David wordt een vrijwillig “maatje” voor de aids-patiënt Robert.

Naarmate de twee mannen meer tijd met elkaar doorbrengen, ontwikkelt zich een diepe vriendschap en het paar groeit al snel meer naar elkaar toe dan ze ooit hadden vermoed. De gevoelig geregisseerde film werd gemaakt om aids eindelijk eens zichtbaar te maken en was een passieproject van de regisseur, die helaas zelf twee jaar na voltooiing van de rolprent stierf aan de gevolgen van de ziekte. Er zijn de afgelopen jaren vele variaties op het thema hiv/aids te zien geweest op het witte doek, maar deze allereerste low budget film is misschien wel de meest oprechte en heeft nog niets aan zeggingskracht ingeboet.


De vertoning van de biopic Mapplethorpe op het festival zingt al een tijdje rond. Vanaf de eerste dagen als beginnend kunstenaar in 1967, kennismakend met de latere sensatie Patti Smith tot aan zijn grote triomfen, de controverses en zijn veel te vroege dood aan de gevolgen van aids in 1989, is deze film geheel gefocust op Robert Mapplethorpe. Zijn niets ontziende ambitie komt evenzeer aan bod als zijn obsessie voor het perfecte beeld, of dit nu een tere bloesem of een penis in volle erectie is. Matt Smith (voormalig Dr. Who-acteur en Prince Philip in The Crown) zet een indrukwekkende prestatie neer in dit portret van een kunstenaar wiens werk nog steeds zijn tijd ver vooruit is.


In het heden leven 36,7 miljoen mensen met het hiv-virus. I Wil Speak, I Will Speak! richt zich met een speciale festivalvertoning op de diversiteit van deze groep. De verhalen zijn intiem, ontroerend en zitten tegelijk vol leven en zijn met grote compassie in beeld gebracht. We zien, op vijf continenten, hoe het stugge gevecht gevoerd wordt. Het virus en het stigma op hiv zijn nog niet verslagen. De transgenders, Long Term Survivors, homo’s, sekswerkers, drugsgebruikers en jongeren tonen met hun verhalen dat we op een kruispunt staan.
 

Around the World in 80 Gays

Vanuit de comfortabele bioscoopstoel reizen we de hele wereld over en maken kennis met andere culturen, maar we genieten vooral van de herkenbare verhalen. We verplaatsen ons eerst naar Zuid-Afrika alwaar de muzikale coming-of-age film Kanarie zich afspeelt in (hallo, daar zijn we weer...) 1985. Tiener Johan Niemand, die altijd werd gepest vanwege zijn flair voor Britse new wave-muziek en zijn liefde voor Boy George, wordt opgeroepen om de dienstplicht te vervullen. Hij doet auditie voor het legerkoor de Kanaries en tijdens een tournee ontwikkelt hij gevoelens voor een mede-Kanarie. Tegen een achtergrond van apartheid, religie en oorlog begint hij alles wat hij weet in twijfel te trekken, wat leidt tot een confrontatie met zijn bevelvoerende officieren.


De achttien-jarige Sloveen Andrej uit Consequences heeft al een boel rotzooi uitgehaald, waardoor hij in een jeugdinternaat terechtkomt. Daar breekt rivaliteit uit met Zeljko, de leider van de groep. Zeljko zet alle mogelijke middelen in om Andrej in zijn criminele plannen te gebruiken en schrikt er daarbij niet voor terug om de ontluikende gevoelens van Andrej voor hem uit te buiten. Dit alles in een spijkerharde wereld, waarin seksualiteit een middel is, net als drank en drugs, om verbondenheid te creëren maar ook verdeeldheid te zaaien. Dit zorgt voor indrukwekkende en spannende dynamiek, maar bovenal ook voor zeer tedere momenten die je nog lang zullen bijblijven.


Segundo is veertien en werkt bij zijn vader, een gerespecteerd bouwer van altaarstukken, in Retablo. Hij verveelt zich en droomt ervan andere dingen te ontdekken. In de relatie tussen vader en zoon komen barsten wanneer Segundo geconfronteerd wordt met een geheime kant van zijn vader waarvan hij geen vermoeden had. Het ideaalbeeld dat Segundo tot dan koesterde, valt in duigen. Maar lijkt hij toch ook niet meer op zijn vader dan gedacht? Het verhaal speelt met vastgeroeste clichés zoals de vader-zoon relatie vol viriele emoties. De film werd gedraaid in de weelderige landschappen van de Andes en is een fijnzinnig juweeltje vol gevoeligheid.

Antonio en Agostino zijn samen opgegroeid in een klein dorpje op Sicilië. Aan het begin van de film Drive Me Home hebben ze elkaar al vijftien jaar uit het oog verloren en reizen beiden door Europa zonder duidelijk doel of plan. Maar nu zoekt Antonio zijn beste vriend en truckchauffeur Agostino weer op, om te voorkomen dat het huis waar beiden zoveel herinneringen aan hebben verkocht gaat worden. Dicht op elkaar in de vrachtwagencabine komt voor de twee mannen hun gedeelde verleden weer boven, maar ook oude wonden. Een intens en boeiend verhaal over oorsprong, vriendschap, botsende karakters en vergeving.
 
Dichter bij huis vinden we de wereldpremière van Galore. Een onderhoudend en intiem portret van drag-sensatie Lady Galore, die aan de vooravond staat van haar grootste transformatie ooit. Binnen de Europese drag community heeft ze zich door haar jarenlange inzet voor zichtbaarheid en saamhorigheid onmisbaar gemaakt. Sander den Baas, de man achter Lady Galore, merkt dat deze toewijding zijn tol begint te eisen. Hoewel zijn overgewicht Lady Galore tot een unieke verschijning maakt en haar succes bracht, kampt Sander met steeds meer gezondheidsproblemen. Een maagverkleining moet ervoor gaan zorgen dat hij in korte tijd weer een gezond gewicht zal bereiken. Maar wat blijft er dan over van Lady Galore?

Een andere fascinerende documentaire komt uit Portugal: Until Porn Do Us Part. Dit is het verhaal van Fostter Riviera, een internationaal bekroonde porno-acteur. Hij is trots op zijn werk en doet het met plezier. Maar het is evenzeer het verhaal van zijn conservatieve moeder Eulália, die eerst vol afgrijzen reageert als ze hierover hoort. De liefde van een moeder is echter sterker dan conventies, en ze gaat op onderzoek uit om haar zoon beter te begrijpen. Dat zal al haar ideeën en waarden onder druk zetten, maar onverschrokken gaat ze verder.

Socrates is indrukwekkende, door jongeren geproduceerde film over een vijftien-jarige Braziliaanse jongen wiens leven een stuk lastiger wordt als zijn moeder komt te overlijden. Omdat de doodsoorzaak onderzocht moet worden, zal het lang duren voordat hij haar as mag ophalen. In afwachting van het moment van de uitstrooiing, probeert hij werk te vinden omdat de huur toch betaald moet worden. Hij vindt niet alleen een baan, maar wordt ook verliefd op een jongen met wie hij een intense relatie begint.


Ook de negentien-jarige José woont alleen met zijn moeder, zij het nu in Guatemala-Stad in een van ’s werelds gevaarlijkste, meest religieuze en verarmde landen. Berustend in de dingen zoals ze zijn, spendeert hij zijn vrije tijd aan dating-apps en vluchtige seksuele contacten. Wanneer hij migrant Luis ontmoet, ontwikkelen de anonieme seksmomenten zich tot een relatie. José ervaart al snel het bitterzoete van liefdesverdriet, veroorzaakt door de liefde van zijn leven.

De twee hoofdpersonen in Song Lang lijken elkaars tegenpool: de een is een keiharde gangster, die genadeloos schulden int en daarbij over lijken gaat; de ander is een ster op het podium en speelt in theatrale Vietnamese opera’s. In dit visuele pareltje, dat zich afspeelt tegen de achtergrond van Saigon in de jaren negentig, worden de twee verschillende mannen samengebracht door een gedeeld verleden, dat onverwachte gevoelens bij elkaar losmaakt.


Ouderdom komt met gebreken, maar Jack uit Tucked neemt voldoende alcohol in om elk pijntje te verdoven. Avond aan avond treedt hij op als Jackie, grofgebekt en met haar en hakken tot in de hemel. Dan komt de jonge Faith ook werken in de club, en de twee komen nader tot elkaar. Beiden zijn niet wie ze lijken: Jack is hetero, heeft een ex-vrouw en een dochter en alhoewel Faith zelfvertrouwen uitstraalt is hij verstoten door zijn familie en slaapt in zijn auto. De twee ontwikkelen een soort ouder-kind relatie in dit betoverende en hartverwarmende drama, waarbij de chemie tussen de twee acteurs al meteen tot meerdere jury- en publieksprijzen heeft geleid.


Fingerlicking Good

Fijne onderhoudende films met smakelijk ogende hoofdrolspelers en toch een goed verhaal en acteerwerk? We kunnen er geen genoeg van krijgen. Ook daarin voorziet het festival weer veelvuldig.

Wat te denken van El Ángel? Met een uiterlijk als een filmster en een talent voor diefstal windt Carlitos iedereen om zijn vinger. Nadat hij Ramon ontmoet op zijn nieuwe school, gaan de twee steeds verder op een reis van diefstal, geweld en liefde. De pers smult ervan, en de “engel des doods” groeit uit tot een ware cult-ster, voordat uiteindelijk het doek valt na een reeks inbraken en moorden. Met swingende muziek, een smeuïge jaren-zeventig-styling en een zeer prettig stel acteurs lijkt dit misschien een vergezocht verhaal. Niets is minder waar: het is gebaseerd op de ware geschiedenis van Carlos Robledo Puch, met zesenveertig jaar de langst zittende gevangene van Argentinië.


De knappe maar naïeve Jim uit Postcards From London wil weg uit het ouderlijk huis en vertrekt naar London, maar is al snel platzak. Dan wordt hij onder de hoede genomen door de Raconteurs, een wel heel bijzondere groep escort-jongens. Zij specialiseren zich niet zozeer op fysieke betaalde liefde, als wel in een goed gesprek op hoog niveau over kunst en cultuur. Dit gegeven wordt uitgebeeld in een fantastische, surrealistische stijl waarin we van Caravaggio via Francis Bacon naar Lucien Freud gaan, met meer dan de nodige hints naar Querelle en andere edelkitsch. Met opkomende ster Harris Dickinson is dit een lust voor het oog, waarbij ook humor en warmte niet vergeten worden.



In Papi Chulo heeft Sean als populaire TV-weerman in Los Angeles de perfecte TV-glimlach, totdat hij voor de lopende camera een inzinking krijgt. Eenmaal thuis in zijn al even perfecte, maar lege, huis blijkt al snel dat hij niet geschikt is als klusser. Daarvoor huurt hij de oudere immigrant Ernesto in, die nauwelijks Engels spreekt. Dat geeft niets, want Sean moet voornamelijk wat kwijt, en dan is het eigenlijk wel handig dat iemand niet terugpraat. Regisseur John Butler (Handsome Devil; RFD 2017) speelt mooi met het contrast tussen de uiterlijke perfectie en het innerlijke verdriet van de weerman, prachtig gespeeld door Matt Bomer.

Juan leeft in een buitenwijk van Buenos Aires en gaat een kamer verhuren aan een collega van het werk, Gabriel, bijgenaamd The Blond One. De mannen hangen rond, zoals dat gaat. Vrienden op bezoek, biertje erbij, TV kijken. Langzaam groeit er meer, de blikken worden steelser, de aanrakingen niet meer zo toevallig. Een vriendschap wordt een gepassioneerde affaire... De nieuwe film van regisseur Marco Berger (onder andere van Ausente, Plan B, Sexual Tension: Volatile) is misschien wel de beste (en meest seksueel verbeeldde) film tot nu toe. Opnieuw toont hij zich de meester in het laten zien van erotische spanningen, gestolen blikken door een halfopen deur, melancholie, maar ook onverbloemde overgave aan elkaar en aan gevoelens.


Johannes en zijn vrouw Lydia hebben in Your Will Be Done een evangelische parochie in de buurt van Stuttgart. Tijdens het bekeren ontmoeten ze de talentvolle en aantrekkelijke straatmuzikant Simon (Jannis Niewöhner uit het publieksprijswinnende Jonathan – Roze Filmdagen 2017). Ze nodigen hem uit om op te treden in hun kerk, maar hij is afwijzend - duidelijk niet het religieuze type. Enkele nachten later ontdekken ze dat Simon, hevig ziek, op straat is ingestort en ze besluiten als goede christenen hem in huis te nemen. Omdat Simon worstelt met een verslaving mag hij langer blijven om af te kicken. Nu de begeerlijke Simon onder hun dak leeft, prikkelt zijn aanwezigheid iets in Johannes dat hij zichzelf nooit eerder heeft laten voelen. Deze lang onderdrukte verlangens zorgen bij de predikant voor een geloofscrisis die alles wat hij en zijn vrouw samen hebben opgebouwd, kan bedreigen.

Scotty and the Secret History of Hollywood vertelt het ongelooflijke levensverhaal van Scotty Bowers die tientallen jaren lang de grote Hollywood-sterren van mannen (en vrouwen) voorzag. Nu al ver in de negentig, vertelt hij smaakvol over de geheime feesten, de uitspattingen, de roddels en achterklap. Is het allemaal helemaal zo gebeurd?

Dat zullen we wel nooit helemaal weten, maar deze documentaire en zijn inmiddels beruchte memoires Full Service: My Adventures in Hollywood and the Secret Sex Live of the Stars (2012) worden voorzien van ruim voldoende archiefmateriaal en interviews met tijdgenoten om het zeer aannemelijk te maken. Heerlijk gluren bij de beroemde buren.


En dit is nog maar het begin van de jaarlijkse dosis roze cinema...
Voor kaarten en het volledige programma: www.rozefilmdagen.nl



 










GERELATEERDMEER VAN WERNER BORKES

Roze Filmdagen 2019, Tweeëntwintigste editie van Amsterdam’s HLBTQ Film Festival

Werner Borkes, in Films & boeken op 04 maart 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp














Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 337, september 2019














Meer uit Films & boeken
Meer uit nummer 331
Meer van Werner Borkes





Amsterdam Pride Foundation


Amsterdam Gay Pride

meer info |visit


Filmhuis Den Haag


Regelmatig gay-specifieke voorstellingen

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media