Back to Top
Woensdag 22 Jan
86407 users - nu online: 1283 people
86407 users - nu online: 1283 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Fashion Report Style '03-'04


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 18 oktober 2003

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


S.A.R.S., de oorlog in Irak en een wankelend vertrouwen van de consument in de huidige economie heeft niet alleen zijn sporen in de wereldeconomie achter gelaten.Ook de mode-industrie heeft hieronder te lijden. Vooral de mannenmode-branche heeft het moeilijk. Verkopen in de mannenmode bleven in de tweede helft ver achter. In de winkels ligt de nadruk nog te veel op basics: het kledingaanbod wordt door de mannelijke consument als te behoudend ervaren. En dit terwijl de man een duidelijke behoefte heeft aan trendy items. Door de winkeliers wordt hieraan, helaas, te weinig gehoor aan gegeven.......

Dior De Luxe

Groeide de verkoop van luxegoederen tussen 1992 en 1996 wereldwijd nog met gemiddeld 9% per jaar, in de periode tussen 1997 en 2000 bedroeg dat nog met 6%. De laatste 2 jaar is die groei echter tot stilstand gekomen. Pas vanaf 2004 verwacht men weer een lichte groei van zo'n 4%. Luxegoederen staan duidelijk niet meer hoog op de verlanglijst van de consument. Toch hebben niet alle luxeconcerns reden tot klagen. Een onstabiele economie heeft de omzetcijfers bij het huis Christian Dior niet doen wankelen. Integendeel zelfs!

Het bedrijf, dat valt onder de luxegoederenconcern L.V.M.H., heeft een forse stijging van de verkoopcijfers gerapporteerd. Dior boekte over de eerste drie maanden van 2003 een verkoopstijging van 19% tot 126 miljoen euro. Dit dankzij de inspanningen van de ontwerper John Galliano, verantwoordelijk voor de damescollecties, en natuurlijk sterontwerper Hedi Slimane die de Dior Homme-lijn heeft gerevolutioneerd. Sidney Toldano, directeur van Christian Dior Couture, zegt dat het concern dit jaar 15 nieuwe winkels zal gaan openen.
Waarmee het totaal wereldwijd op 160 komt.





In Parijs komt een winkel van 800m. met mannen- en vrouwenkleding plus accessoires. Santo Versace daarentegen, directeur van het Italiaanse modehuis Gianni Versace, heeft nadrukkelijk ontkend dat het bedrijf in een financiele crisis zou verkeren. Dit nadat berichten in de lokale Italiaanse pers waren verschenen, waarin gesuggereerd werd dat het modehuis geldproblemen zou hebben. Toch zijn de inkomsten van Versace over 2002 met 5% gedaald en heeft het familieconcern een nettoverlies van 5,8 miljoen euro geleden. Er wordt gespeculeerd dat Versace mogelijk het doelwit is van een overname door het Italiaanse Gucci. Alhoewel Donatella Versace met klem benadrukt dat het huis Versace nooit te koop zal zijn. Voor niemand!

Gucci Crash

De Diorgarçon ziet er dit seizoen uit als een kwetsbare straatridder. Gehuld in krachtige, stoere outfits. Het silhouet is ultralang waarbij om de kleding allerlei losse linten en koorden fladderen. De vele verlengde blazers, glimmende coltruien en smalle jacks laten de jonge modellen er strijdlustig uitzien. Maar allerminst bedreigend. Het strenge silhouet wordt verzacht door gedrapeerde sjaals die in een punt naar beneden vallen. Hedi Slimane speelt met volumes en contrasteert mat met glimmend in alle denkbare schakeringen van zwart die er maar denkbaar zijn. Steenkoolzwart, metalliczwart, satijnzwart, zelfs zwarte nagellak! De fragiele jongenshanden worden in zwarte, afgeknipte handschoenen gestoken en geketend met dikke rijen zilveren armbanden.

Ik neem al die juwelen, al die 2000 stuks
, gilde Elton John backstage bij de Diorshow. Om de Diorkleding hangt een zweem van militarisme meets glamrock. Perfect gesneden lange officiersjassen (met of zonder capuchon) worden met meerdere riemen om de taille geknoopt. Een korte officiersjack wordt zwaar beladen met duizelingwekkende hoeveelheid aan epauletten en opgestikte zakken. Gedragen over een naakte garçontorso.

Ik geloof dat de gewaarwording van het lichaam aan het veranderen is, aldus Hedi Slimane.Het feit dat iemand langer is heeft niets te maken met mannelijkheid of sexualiteit. Mannen accepteren nu veel meer hun eigen lichaam wat veel natuurlijker is. Toch blijft een ultraslank lichaam gewenst om in de Diorkleding te kunnen passen. Hedi tilt het niveau bij Diorhomme naar een higher niveau waardoor het bijna aan couture grenst. Zo perfect gesneden. Allerlei ingenieuze details zoals naden, epauletten en opgestikte zakken die pas van dichtbij zijn te bewonderen. Door de kleding van dichtbij te zien waardeer je pas hoe mooi de kleding is afgewerkt, aldus Elton John.

Hedi heeft een passie voor details die ik sinds Gianni Versace bij niemand anders heb gezien. Inmiddels heeft Hedi al een hele schare fans opgebouwd waaronder Tom Cruise, Brad Pitt en Mick Jagger. Allemaal bewonderaars. Maar ook op vrouwen oefent de Diorhomme kleding een grote aantrekkingskracht uit. Linda Evangelista vergezelde eerder dit jaar Hedi in een herensmoking en ook actrice Cate Blanchett droeg Diorhomme bij de 55 Directors Guild of American Awards afgelopen maart. Karl Lagerfeld geeft openlijk toe dramatisch te zijn afgevallen om in de smalle Diorkleding te kunnen passen.





Tegelijkertijd wilde hij ook bewijzen dat mannen over de 40 nog dun en elegant kunnen zijn. De omzet van Diorhomme is in 2002 met een verbazingwekkende cijfer van 41% gegroeid. We zijn erg blij aldus Sidney Toledano. Alles loopt ontzettend goed bij Diorhomme.

Minder positieve geluiden bij de concurrent Gucci. Dit luxegoederenconcern heeft over het eerste kwartaal van 2003 de nettowinst zien kelderen met maar liefst 97%. Oorzaak: S.A.R.S. en de oorlog in Irak. Gevolg: Tom Ford neemt geen enkel risico voor Gucci en presenteert een uiterst veilige collectie. Alle bekende klassiekers passeren de revue: de trenchcoat, het krijtstreepkostuum met als onmisbare basis huidstrakke truien met of zonder col. Alles in een grafisch kleurenpalet: zwart, wit, grijs met bordeauxrood als accentkleur. Korte en lange officiersjassen worden bij Gucci rijkelijk bedolven onder de gouden knopen. Onmisbaar zijn de om de hals geknoopte zwarte sjaals.

Ditmaal vertoont de Gucci-man een hoog maffialuxe. Enorme achterovergekamde haardos, grote zonnebrillen en foute aangeplakte snorretjes. Grote, Russische bontmutsen zorgen ervoor dat de Gucciman er deze winter warmpjes bijloopt. Kreeg Ford nog voor zijn Gucci damescollectie een staande ovatie van het aanwezige modepubliek, met deze herencollectie zet de Gucciman ( in tegenstelling tot voorgaande seizoenen) duidelijk niet de trend.

Modenectar

Parijs blijft de voedingsbron qua ideeën; het zoete nectar waar menig ontwerper graag op afstuift. 42 shows gedurende 5 dagen moeten de mannelijke consument overladen met redenen om vooral meer kleding te gaan kopen. Samen met Hedi Slimane en Jean Paul Gaultier behoort de Oostenrijkse ontwerper Helmut Lang tot de top 3 van meest innovatieve ontwerpers die in Parijs hun collecties presenteren. Helmut Lang is de chirurg onder de ontwerpers. Door delen van de kleding weg te knippen en in te snijden creëert hij nieuwe outfits. Korte broeken met uitgesneden vormen over lange broeken, truien uit verschillende lagen opgebouwd, losse ritssluitingen waaraan slechts een capuchon is bevestigd.

Lang laat je op een nieuwe, frisse manier naar kleding kijken. Met een academisch oog voor allerlei details; lintsluitingen in de zijnaden van pantalons en allerlei verborgen ritssluitingen. Pas van dichtbij is te zien hoe ingenieus de kleding in elkaar is gezet. Om broekspijpen wikkelt hij allerlei linten of ze fladderen losjes om de outfits heen. Iets extremer zijn de gordels die om de naakte torsos of over de shirts worden vastgeklikt. Een soort intellectuele vorm van bondage? Jean Paul Gaultier toonde een van zijn beste herencollecties tot nu toe. Pure Gaultiermode. Ditmaal ontdaan van alle overbodige fratsen en details. Het 3-delige krijtstreepkostuum vormt het hart van zijn collectie en wordt door Gaultier flink onder handen genomen. Daarover heen giet hij een behoorlijke Gangs of New York saus.

Jasjes die binnenste buiten worden gedragen; gestreepte voeringstof als mouw. Korte jasjes met alles erop en eraan, aldus Gaultier. Modellen als waren ze klonen van de acteur Daniel Day Lewis: zwaar aangezette bakkebaarden, bierflesjes in de hand en bretels die de wijd uitlopende pantalons hoog op houden. Lange legerlaarzen met koordsluiting worden zichtbaar over de broeken gedragen. De meest originele haardracht van alle shows: een overvloed van zilveren scheermesjes als clips in het haar van de modellen. We leven in een kritieke toestand in de huidige samenleving, grapte Gaultier hier backstage over. Gaultier doet goede zaken.



In 2002 zijn er drie nieuwe winkels van hem geopend en is de verkoop van zijn label met 28% gestegen.

Recentelijk is bekend gemaakt dat Gaultier is aangesteld als creatief directeur van het Franse luxelabel Hermes, die tevens 35% aan aandelen bezit van het Gaultierconcern. Zijn eerste collectie voor Hermes wordt verwacht voor winter 2004-2005.

Naast alle Spaanse, Belgische en Japanse ontwerpers die in Parijs en Milaan hun collecties presenteren, waren er ditmaal ook twee Nederlanders in de modescene te vinden: Viktor Horsting & Rolf Snoeren. Oftewel Viktor&Rolf.


Door hun spraakmakende en vernieuwende damescollecties is er al veel over dit duo geschreven. En nu zijn de heren dus aan de beurt. Voor de mannen is het allemaal wat ingetogener en eenvoudiger. Het silhouet is smal en krap en vertoont daarmee gelijkenis met hun eigen postuur. Als dressmen uit de jaren 50 toonden Viktor&Rolf daarom gemakshalve maar hun eigen collectie op de catwalk. Identiek gekleed, kort geknipt donker haar en een zwarte bril; als waren ze een tweeling. De lijn heet Viktor&Rolf Monsieur en staat voor een monsieur met een knipoog. Gekleed maar nooit te serieus. Het is een combinatie van sportief en gekleed, aldus V&R. Crèmekleurige trenchcoats, grijze collegesweaters met monsieur als opdruk, kostuums met een dessin van hoge hoedjes,geen mode-openbaring.

We wilden op een bepaalde manier bepaalde stereotypes benaderen. De Engelse bankier. De monsieur uit Parijs of de communistische werker. We wilden onszelf kleden en daarbij hebben we kleding ontworpen die we zelf wilden dragen.

Garçon-Homme

Onder de mannelijke modellen is dit seizoen de adolescente, deels androgyne type man duidelijk favoriet. Denk aan de Noordeuropese bleekhoofdjes met scherpe jukbeenderen en smalle lippen. Warrig halflang haar met een blik op oneindig een beeld ver verwijderd van de Noorse viking. Ultrajonge jochies domineren steeds meer de catwalk. Kennelijk is het hebben van mannelijk charisma niet meer en vogue. Bij de dames doen een aantal voormalige topmodellen het nog aardig goed. Zoals de Canadese Linda Evangelista. Ze opende de show bij Dolce&Gabanna en sloot als gastmodel afgelopen juli als bruid de coutureshow van Chanel.

Ook Gaultier boekte haar voor zijn coutureshow en voor het Italiaanse modehuis Fendi is ze het gezicht van de nieuwe reclamecampagne. Linda is back!

Toch nemen steeds meer acteurs en actrices de plaatsen in van modellen. Filmdivas als reclamegezichten, geboekt door de modehuizen.

Nicole Kidman voor Chanel. Jennifer Lopez voor Louis Vuitton. Colin Farrell voor Ralph Lauren.

Adrian Brody ( The Pianist) voor Ermenegildo Zegna (dit Italiaanse modelabel wilde inspiring and interesting real men).



Donna Karan vond het belangrijk om iemand te vinden die zowel van binnen als van buiten mooi is en heeft daarom haar oog laten vallen op de actrice Cate Blachett. Zij wordt het gezicht van de nieuwe Donna Karan campagne.

De modewereld gelooft nog steevast dat een dure investering in een bekende naam zijn vruchten afwerpt. Qua investering voor de garderobe zijn de drie belangrijkste sleutelwoorden voor deze winter: bont, zwart-wit en militarisme. Zwart-wit domineren dit seizoen en zetten daarmee vele andere kleuren buiten spel. Zo ook bij de Rolls Royce onder de modelabels: het Franse Yves Saint Laurent. Ford realiseert zich terdege dat het ontwerpen van een mannencollectie voor Y.S.L. moeilijk is omdat er eenvoudigweg minder mogelijkheden zijn voor heren dan voor de dames.

De mogelijkheden bij dames zijn oneindig veel groter, aldus Ford. Daarom probeer ik voor heren kledingstukken te maken die ik zelf graag zou willen hebben als ik nog 25 zou zijn. Dan pas weet ik dat ik goed bezig ben. Ford stelt ditmaal het slankgesneden pak centraal. Krap gesneden pantalons met iets wijd uitlopende pijpen hebben een jaren 70 flair over zich heen voor de Y.S.L. homme anno 2003. Een aloude klassieker van de maestro Y.S.L. himself het safari-jasje plukt Ford uit de damesgarderobe en geeft hem nu ook aan de heren.

Alleen de meest luxueuze materialen zijn goed genoeg voor de Y.S.L. homme: zijde, kangoeroeleder en vossenbont. Zijden shirts over turtleneck sweaters, avondjasjes uit velours, sportjacks afgezet met bont alles eersteklas topkwaliteit. Ik wilde een vergane vorm van elegantie weer oproepen, aldus Ford. Hopelijk lukt het hem om hiermee Y.S.L. al voor 2004 winstgevend te maken in plaats van de bijgestelde winstverwachting voor 2005.




Commentaar:
Re: Fashion Report Style 03-04-


Reactie van dd. 27 juni 2004
geef eens de naam van een model van ralph lauren polo. met wit t-shirt en bruine haren. een blauw flesje ernaast. ik denk aan de open lucht. foto in kleuren









GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Fashion Report Style '03-'04

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 24 oktober 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MODE & LIFESTYLEIN NUMMER 146














bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media