Back to Top
Woensdag 29 maart
85866 users - nu online: 1482 people
Gay News : Editie : 306 : Brief uit Brussel: Marketing en pr van rolmodellen

Printervriendelijke Pagina  

Brief uit Brussel: Marketing en pr van rolmodellen

door De Ket in Columns & Opinie , 27 februari 2017


Lieve Noorderburen, Naar aanleiding van het overlijden van de Britse popster George Michael prees de HLBTQ-gemeenschap de rol van George Michael als rolmodel. Zijn coming-out was ook wel tot op enige hoogte heel moedig, maar het zal veel lezers hopelijk niet meer verwonderen dat de coming-out van rolmodellen nu net deel uitmaakt van de marketing en public relations van de persoonlijkheidscultus bij beroemdheden.

Stephen Fry en zijn partner Elliot SpencerVooral jongere homoseksuelen trekken zich op aan de homorolmodellen die er zijn. Die homoseksuele rolmodellen moeten dienen als voorbeeld én als excuus dat het “toch niet zo erg is om homoseksueel te zijn. Kijk maar naar George Michael, die is toch ook homo.” Jonge heteroseksuele voetballertjes willen nu eenmaal ook allemaal een Messi worden.

Het is maar de vraag of we in het dagelijkse leven voor alles en nog wat een rolmodel nodig hebben. Wie zich optrekt aan een rolmodel, loopt het gevaar het gevoel met de realiteit te verliezen. Het hoeft niet te verwonderen dat de epidemie van depressies en neerslachtigheid gelijkloopt met de overvloed aan informatie over potentiële rolmodellen op (sociale) media. En hoe meer iemand zich fixeert op een rolmodel, hoe groter de kans dat hij of zij er minder en minder op gelijkt. De psychische gevolgen zijn intussen bekend.

Een andere vraag is of de rolmodellen waaraan we ons optrekken, zoals George Michael, ons helpen in een coming-out of bij issues rond homoseksualiteit. Tot op zekere hoogte, misschien. Maar dan, zoals hierboven vermeld, vooral als excuustruus voor het homo-zijn. Heel wat beroemde homoseksuele rolmodellen hebben of hadden een belabberde reputatie. Of ze bevestigden op bijna onnavolgbare wijze de vele voordelen die de HLBTQ-gemeenschap al decennia lang de doek omdoen: Rock Hudson had aids, de drugsproblematiek van Boy George en van George Michael, Stephen Fry slaat een veel jongere man aan de haak, RuPaul als drag queen, et cetera.

Boy George en Freddie MercuryOp gezette tijden roepen HLBTQ-activisten beroemdheden op uit de kast te komen, zonder ze echter bij naam te noemen. Terwijl van heel wat sterren kan gezegd worden dat ze er heel “gay” uitzien en dat ze vaak hemel en aarde hebben bewogen en gelogen om hun bedgeheim ook daadwerkelijk geheim te houden. Het moment van de coming-out van de sterren – en dus latere rolmodellen - was echter nooit toevallig. George Michael en Boy George kwamen uit de kast op het ogenblik dat hun platenverkoop en sterrenstatus kelderde, Stephen Fry op een moment dat zijn acteurkunsten niet meer werden geapprecieerd.

Of hoe hun coming-out niet zozeer een echte coming-out was, maar een uitgekiende marketing- en pr-strategie om het afnemende succes tegen te gaan en de belangstelling terug wat op te krikken. Deze these gaat op voor zowat het hele rijtje van homoseksuele beroemdheden.

En wat met de vele beroemde heteroseksuele homo-iconen? Zangeressen Madonna en Kylie Minogue zijn dan wel in hart en nieren voorvechters van gay rights, zij en hun managers weten verdomd goed dat het geld dat binnenstroomt vooral uit de HLBTQ-groep komt. De carrières van beide zangeressen zijn financieel quasi volledig afhankelijk van hun HLBTQ-fans.   

Fernand Van Damme, journalist bij De Morgen én homo, riep in een opiniestuk na de dood van George Michael bekende homoseksuele personen op zich te outen om zo als rolmodel te fungeren. Het ligt waarschijnlijk aan de bijzonder jonge leeftijd van Van Damme om een dergelijke oproep te plaatsen. Als bekende homo’s zich outen, staat er vaak iets anders op het spel dan het “homo-zijn.”

Ik heb nooit behoefte gehad aan een gay rolmodel. In plaats van je aan een rolmodel op te trekken, wees vooral in de eerste plaats jezelf. Die aartsmoeilijke oefening is al een levenswerk op zich. En het zou vele gays veel gelukkiger maken.

Je toegenegen,

De Ket








 
gerelateerd
La Demence Paas-Party Weekend

Brief uit Brussel: Zogezegd

Brief uit Brussel: De sterke man achter Trump










Er heeft niemand gereageerd, jij misschien?


Brief uit Brussel: Marketing en pr van rolmodellen

Reageer:

Reactie:
Je naam: ip 54.157.226.227















Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 308, April 2017














Meer uit Columns & Opinie
Meer uit nummer 306
Meer van De Ket





Club Church


Cruise Club with theme-nights and darkroom

meer info |visit


Eriks gay Bed and Breakfast


Quiet clean bedroom and Dutch breakfast for one guest

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
RSS Issuu
Abonneren
zelfstandige Escortboys
CMI
Neem contact op
Adverteren