Back to Top
Zondag 22 Sep
86358 users - nu online: 1073 people
86358 users - nu online: 1073 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 7 min. Printervriendelijke Pagina  
Sociale media 'Lust of last' Update


door Ron Meijer in Internet , 03 juni 2014
lengte: 7 minuten


We worden ermee dood gegooid, Twitter, Facebook, Tweet, Blogs en Webcamsites. Allemaal ogenschijnlijk bedoeld om met anderen te 'communiceren'. Wat is de bedoeling van die sites en wat zijn de gevaren die er aan kleven en dan bedoelen we natuurlijk Uw privacy.

Faceboek koopt Whatsapp voor 19 miljard dollar

Facebook-Zuckerberg bleek in totaal 19 miljard dollar (13,8 miljard euro) over te hebben voor WhatsApp, waarmee smartphonebezitters berichten, foto's en video's kunnen uitwisselen.

Op zijn weblog benadrukt de berichtendienst: „WhatsApp blijft zelfstandig en onafhankelijk opereren. Je kunt de dienst voor een klein bedrag blijven gebruiken, waar je ook bent in de wereld en welke smartphone je ook gebruikt. En je kan er nog steeds op rekenen dat je communicatie niet wordt verstoord door advertenties.”

Tja, en dat klinkt nu juist heel ongeloofwaardig uit de mond van Brian Acton, één van de twee oprichters van het opgekochte WhatsApp, hij noemde een kleine drie maanden geleden de verkoop van zijn bedrijf nog "vreselijk onethisch". Het verkopen van WhatsApp zou “indruisen tegen zijn persoonlijke integriteit”. Acton ging nog een stapje verder. "Ik maak me zorgen over wat een bedrijf zou doen met onze mensen: we hebben zo'n grote belofte gemaakt aan onze gebruikers -geen advertenties, geen gimmicks, geen games- dat het vreselijk onethisch zou zijn wanneer iemand ons koopt. Het gaat in tegen mijn persoonlijke integriteit." Hoe ongeloofwaardig kun je zijn...

Maar goed voor geld is alles te koop als het maar erg veel geld is. Blijft over dat geld moet terug komen, hoe dan ook de aandeelhouders willen aan het eind van het jaar geld zien en de enige mogelijkheid is natuurlijk reclame, niet zomaar wat willekeurige reclame, nee persoonsgericht en daarom wil men Uw persoonlijke data hebben om U gerichte reklame te sturen en Uw persoonsgegevens door te verkopen aan anderen. Facebook beschikt nu met deze overname meteen ook over alle telefoonnummers.

Met de aankoop van Whatsapp krijgt Facebook een enorme database aan mobiele telefoonnummers in handen. Telefoonnummers die het al jaren probeerde te bemachtigen, maar daar maar niet in slaagde, omdat U dat niet wilde. Volgens analisten van Ovum is de enorme database aan telefoonnummers van Whatsapp-gebruikers een van de redenen om de berichtendienst te kopen. In 2012 kocht Facebook ook al de foto-app Instagram.


Instagram tekent grote reclamedeal

Instagram ook onderdeel van Facebook maakte onlangs bekend dat het voor 100 miljoen dollar een overeenkomst heeft getekend met advertentiebedrijf Omnicom Media, voor een jaar lang reclame op het sociale fotonetwerk. Omnicom Media stuurt als een van 's werelds grootste advertentiegroepen verschillende pr- en reclamebedrijven aan.

De verwachting is dat het aantal advertenties dat Instagram-gebruikers op hun tijdlijn zien zal toenemen. Tot nu toe zagen gebruikers van Instagram maar weinig reclame. De fotodienst werd in 2012 voor 1 miljard dollar door Facebook overgenomen, pas eind vorig jaar zagen gebruikers in sommige landen de eerste advertentie op Instagram.

Tot zover de laatste ontwikkelingen, maar duidelijk zal zijn dat al die miljarden die deze overnames gekost hebben terug verdiend moeten worden en degene die dat moet gaan betalen dat bent U natuurlijk en dat via verschillende wegen. Downloaden van advertenties die U niet kunt tegenhouden kosten U duur dataverkeer. Uw prive data ligt op straat evenals U telefoonnummer. De volgende maanden zullen we zien dat al deze diensten langzaam in elkaar schuiven iets waaraan U weinig anders kunt doen dan op Uw privacy te letten.


Facebook wijst gebruiker na 10 jaar op privacy

Facebook heeft een zeer slechte naam op het gebied van privacy en wil zijn imago wat oppoetsen. Het sociale netwerk heeft echter nog een zeer lange weg te gaan. Gebruikers van Facebook worden voortaan vaker gewaarschuwd met wie zij persoonlijke content aan het delen zijn. Het sociale netwerk gaat bouwen aan drie verschillende privacy-aanpassingen in de interface.

Bij het posten van een bericht of foto krijgt de gebruiker dan zo extra notificatie over de doelgroep ervan. Daarnaast worden op de iOS-app en desktop-versie de zogenaamde 'audience selector' prominenter in beeld gebracht. Ook is er de 'privacy-check': een pop-up die gebruikers waarvan de privacyinstellingen lang niet zijn aangepast, vraagt of zij dit zo willen houden. De drie privacy-tweaks zijn momenteel in ontwikkeling en worden actief getest, laten Raylene Yung en Michael Nowak van het Facebooks privacy-team weten aan CNet.


Privacy not dead?

Volgens deze twee heeft Facebook nagelaten gebruikers over het beschermen van hun privacy te informeren. Als voorbeeld noemen ze het opnieuw delen van jouw foto door een Facebook-vriend, waardoor alleen onderlinge vrienden deze krijgen te zien. Los van deze koerswijzigingen is Facebook nog lang niet van zijn “privacy is dood bij Facebook” imago af. De laatste voorgestelde gebruiksvoorwaarden zijn onverminderd controversieel vanwege gezichtsherkenning en de toestemming die een gebruiker automatisch geeft om zijn naam en profielfoto commercieel beschikbaar te stellen voor Facebook-adverteerders.



Zo wis je de Facebook-zoekgeschiedenis

Misschien wist U het al, maar het is geen verrassing dat Facebook de geschiedenis bijhoudt en opslaat van alles wat je typt in de balk bovenin met "Zoek naar mensen, plaatsen en dingen". Deze informatie krijgt alleen U  als gebruiker te zien, maar Facebook leest deze zoektermen ook regelmatig uit om deze info weer te kunnen verkopen aan derden, hiermee bent U akkoord gegaan toen U de “niet gelezen” gebruiksvoorwaarden accepteerde,maar misschien is het interessant om te zien wat je allemaal heb gezocht zo'n twee drie jaar geleden. En mogelijk wilt U die boel liever wissen.

Die instellingen zitten behoorlijk verstopt. U vindt ze onder het pictogram van het tandwiel rechtsboven. Klik daarop en kies in het uitvouwmenu voor 'Activiteitlogboek'. In het menu dat links verschijnt moet U op 'Meer' klikken in het derde veld (onder "Reacties") en dan op het onderdeel "Zoeken". Hier ziet U alles wat U ooit hebt gezocht in de zoekbalk.Het activiteitenlogboek staat bomvol met alles wat U sinds de aanmaak van Uw account op het sociale netwerk hebt gedaan, dus het kan geen kwaad om U eens in dit stukje van Facebook te verdiepen. Als U dat wilt, kunt U bovenaan klikken op "Zoekgeschiedenis wissen" om de lijst te verwijderen. Wat niet wil zeggen dat Facebook het ook echt wist, alleen U kunt het niet meer zien.

Zoals eerder aangegeven zijn er nog steeds gebruikers van Facebook die niet weten dat standaard alle berichten en foto’s openbaar zijn. In te zien voor Uw baas, Uw toekomstige baas, politie, en iedereen die geïnteresseerd is in Uw persoon, vriend EN vijand. Vooral nu de nieuwe search tool online is, de Facebook-sociogram, met deze Facebook zoekmachine is het nog makkelijker geworden voor vreemden en voor “vrienden” om er achter te komen wie je bent, wat je doet,of je weg bent (vakantie inbrekers) waar je naar toe gaat, wie je vrienden zijn en met wie je regelmatig omgaat, noem maar op. Facebook is van mening dat het helemaal aan de gebruiker zelf is hoeveel anderen van je profiel kunnen zien.

En dat is tot op zekere hoogte ook wel waar. Het is inderdaad mogelijk om je likes en foto’s af te schermen tegen nieuwsgierige ogen, en tegen de marketing machine die het Internet is. Vind je de Facebook privacy instellingen belangrijk? Dan wordt het tijd om ze aan te gaan passen, het wordt immers steeds eenvoudiger om allerlei gevoelige informatie over iedereen die je maar wilt te vinden op Facebook.



Jongere verliest interesse in Facebook

Het lukt sociaal netwerk Facebook maar niet om in de gratie te raken bij tieners. Volgens onderzoek van internetanalysebuerau Piper Jaffray is de interesse van de doelgroep in het gebruiken van de dienst in een jaar tijd stevig gedaald. Vorig jaar deze tijd was Facebook nog het belangrijkste sociale netwerk voor ongeveer 33 procent van de ondervraagde tieners. In de herfst was dat gedaald tot 27 procent, terwijl tijdens het laatste onderzoek daarvan nog maar 23 procent is overgebleven.  In diezelfde periode is de interesse voor Twitter een op en neer: van 30 procent naar 31 procent naar 27 procent. Dochterdienst Instagram stijgt flink in populariteit.

Was in de lente van 2013 de fotodienst nog het belangrijkste sociale netwerk voor 17 procent van de ondervraagden, nu is dat gestegen tot 30 procent. Verder is duidelijk geworden dat naast Twitter en de twee Facebook-diensten niet echte serieuze concurrentie van andere ondervinden. Al begint de Russische variant van Facebook sterk aan populariteit te winnen bij gebruikers buiten Rusland. Google+,Pinterest en Tumblr zijn het afgelopen jaar nog niet boven de 5 procent uitgekomen.  













GERELATEERDMEER VAN RON MEIJERMEEST GELEZEN VAN RON MEIJER

Sociale media 'Lust of last' Update

Ron Meijer, in Internet op 04 juni 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN INTERNETIN NUMMER 273




mei 2019        lengte: 4 min.


jun 2019       
















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media