Back to Top
Vrijdag 13 Dec
86390 users - nu online: 1182 people
86390 users - nu online: 1182 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Fashion: Paris Menswear 2013


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 02 mei 2013

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


Frankrijk blijft de topbestemming voor de rijke Chinese consumenten. Met name de Franse merken Chanel, Christian Dior en Louis Vuitton zijn zeer populair onder gefortuneerde Chinese mannen en vrouwen. Nog steeds fungeert China als de voornaamste smeerolie om de raderen van de wereldwijde luxemarkt draaiende te houden.

En zo zijn er langzaam maar zeker zijn steeds meer Oriëntaalse invloeden te zien in modereportages, advertenties, collecties en lopen Oosterse modellen op de catwalk. West meets East.

Hoewel China lange tijd als stuwmotor fungeerde voor de verkoop van luxegoederen wereldwijd, in het bijzonder sinds de uitbraak van de economische crisis in 2008 in Amerika, laat de Amerikaanse economie nu weer groei zien en is ze “back in business.” Met name L.V.M.H. en Hermès laten sterke verkoopcijfers zien op de Amerikaanse markt. Het zijn voornamelijk van oorsprong Latijns-Amerikaanse en Aziatische Amerikanen die veel geld uitgeven aan luxegoederen en mode, meer dan de gemiddelde Amerikaan. Tot nu toe was de Amerikaanse markt voornamelijk een lokale consumentenmarkt, maar de Amerikaanse overheid is bezig om visa-aanvragen van Chinese toeristen te versoepelen om zodoende grote groepen Chinese toeristen te mogen verwelkomen die nu nog en masse naar Europa gaan voor hun luxe aankopen. Een derde van alle luxe aankopen in Europa wordt gedaan door Chinese toeristen. Wereldwijd wordt vijfentwintig procent van alle luxe uitgaven door Chinezen gedaan. In 2007 was dat nog maar zeven procent. Binnen vijf jaar zal China de tweede grootste markt gaan worden voor luxegoederen na de VS. De omzet van luxegoederen wereldwijd zal over 2012 302 miljard dollar zijn; een stijging van vier procent ten opzichte van 2011.

Hoewel de crisis nog lang niet ten einde is, lijkt het Franse Hermès hier totaal ongevoelig voor te zijn. Al jarenlang stijgt de omzet en is ze als luxelabel crisisbestendig. Zo rapporteerde Hermès over 2012 een omzetgroei van 22,6% naar vijfendertig miljard. De meeste groei kwam uit Azië: vijfentwintig procent. In Amerika groeide de omzet met veertien procent. “We beschikken over een unieke savoir-faire en wereldwijde clientèle. We zien wereldwijd geen enkele vertraging qua verkoop. Ze kopen de mooie Hermès-objecten niet om ermee te pronken maar juist puur voor zichzelf. Onze cliënten worden steeds meer sophisticated en prefereren een discrete elegantie boven een zichtbare luxe status. Het is niet onze strategie die is veranderd, maar juist de smaak van de consumenten,” aldus Patrick Thomas, C.E.O. van Hermès. Nog dit jaar zal Hermès intern 250 vakmannen gaan opleiden om zo te kunnen voldoen aan de grote wereldwijde vraag naar Hermès-lederproducten, zonder overigens de prijzen ervan te verhogen.

Ook voor luxeconglomeraat P.P.R. was 2012 een bijzonder goed jaar die haar omzet met eenentwintig procent zag stijgen naar 9,7 miljard euro. Mede dankzij de goede resultaten van P.P.R.’s topmerken Bottega Veneta en Yves Saint Laurent. P.P.R. hoeft niet in te zitten over de economische situatie in Europa want het is minder afhankelijk geworden van de verkoop in de Eurozone. De omzet buiten de Europese Unie was het afgelopen halfjaar goed voor bijna zestig procent van de totale omzet. P.P.R. is voor veertig procent in handen van de Franse miljardair François Pinault.


L’Homme Français

Ook Christian Dior boerde goed over 2102 en zag zijn inkomsten met zesendertig procent stijgen in vergelijking met 2011. “Een stijgende trend die zich voordeed in alle productgroepen van Dior,” aldus Sidney Toledano, C.E.O. van Christian Dior. Voor Kriss van Assche (creative director voor Dior Homme) is donkerblauw de rode draad voor de gehele, nogal commerciële, collectie. Donkerblauwe (soms mouwloze) double-breasted blazers met gouden knopen, stoere lederen bomberjacks, mouwloze tricottops met gouden knopensluiting op de schouders. Veilig en verkoopbaar. “Het uitgangspunt was een marineblazer voor een complete garderobe. Iets wat enigszins klassiek is maar met een vleugje New Wave. Voor mij is tailoring alles waar Dior voor staat. Ik geloof in evolutie, niet in revolutie en dat is wat ik dit seizoen probeerde te bereiken,” aldus Van Assche. Gedurende de collectie wordt de kleding zichtbaar transparanter en zijn de kleermakerstechnieken duidelijk zichtbaar op de driekwart jassen en blazers. “Ik wil hiermee laten zien dat de Dior-kleding er van binnen net zo mooi uitziet als van buiten.” Overigens ogen de gestreepte Dior-marinetruien in donkerblauw en bordeauxrood (waarbij de strepen dunne opgestikte marinekoorden zijn) “très Gaultier.” Een op de front row zittende Karl Lagerfeld is van mening dat dit exact is hoe de Dior-man eruit moet zien. “Scherp en goed gesneden kleding. De pure essentie van Dior ligt in de ateliers waar ze het verschil maken in kwaliteit met andere merken. Zij die daar werken zijn niet alleen gespecialiseerd in het verwezenlijken van ideeën, maar ook betrokken bij research en creëren.” Lagerfeld is overigens verantwoordelijk voor de Dior Homme campagnefoto’s.

Voor Jean Paul Gaultier ditmaal geen dure catwalk-presentatie maar een sobere show op de eerste etage van zijn Maison de Couture in de Rue Saint-Martin. Een uiterste minicollectie die lijkt te zijn geïnspireerd op de film A Passage to India, getuige de bebaarde modellen met tulbanden als ware ze moderne Sinbads. Brede rode en blauwe marinestrepen voor kostuums en pantalons. Shirts hebben uitvergrote ankerprints. Broekrokken zijn deels van achteren geplisseerd zoals ook de achterpanden van trenchcoats. Korte zwarte smokingjasjes worden zijlings als kamerjassen vastgeknoopt. Een soort Best of Gaultier. In 2014 zal Gaultier met een lager geprijsde modelijn voor beide seksen op de markt komen. Gericht op de jongere consument. Momenteel telt Gaultier wereldwijd tweehonderd verkooppunten, maar het doel is om de verkoopcijfers de komende vijf jaar te verdubbelen, waarbij men zich wil gaan richten op China, India en Rusland... met hoge verwachtingen voor de Verenigde Staten. Ook de onlangs gelanceerde herengeur “Le Beau Male” zal ervoor moeten zorgen dat de inkomsten van Gaultier flink worden gespekt.

Momenteel is er een schitterende tentoonstelling van het werk van Gaultier te zien in de Rotterdamse Kunsthal: The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk. Een absolute aanrader om zijn perfect gesneden kleding eens van dichtbij te zien.


L’Homme Monsieur

Het extreem lage consumentenvertrouwen van -44% in Nederland zorgt ervoor dat de kledingbranche een zeer slechte tijd doormaakt. Zo daalde de omzet van de kledingwinkels gemiddeld met drie procent over 2012; de omzet van de herenmode daalde zelfs met negen procent over 2012. Nederlandse kledingmerken die hierdoor failliet zijn gegaan zijn onder andere Geddes&Gillmore en JC Rags en de Nederlandse winkelketen Setpoint. Online steeg de omzet in de eerste helft van 2012 echter met negen procent naar 4,61 miljard euro. Consumenten kopen steeds meer en vaker kleding online: een toename van zeven procent ten opzichte van 2011. Met name mannen zien het gemak in van online kopen.

Twee Nederlandse ontwerpers die garant staan voor Hollands glorie in Parijs zijn Viktor&Rolf. Hun “Monsieur” mannenlijn is echter minder conceptueel en spannend dan hun damescollecties, waarbij de vraag rijst hoezeer zij er zich persoonlijk mee bezig houden of dat er een geheel team verantwoordelijk voor is. Soepele zandkleurige kostuums, sportieve bermuda’s, luchtige trenchcoats en opvallende, zilverkleurige stropdassen. Alles gedragen op sportieve hoge sneakers. “We noemen deze collectie Spirituele Elegantie. Het is een mix van de klassieke gentleman met een Indiase atmosfeer. We nemen iets wat klassiek is en verdraaien dat op zo’n manier zodat het nieuw wordt. Op dezelfde manier zoals we dat bij onze vrouwencollecties doen, maar dan met iets wat typisch mannelijk is. Er zit veel handwerk in deze collectie, zoals de opgestikte spiegels om het geheel wat meer glamour te geven,” aldus het modeduo. De met kleine spiegels bezaaide sweaters, shirts en kostuums zijn dan ook de meest opvallende items uit deze commerciële collectie.

Voor de modeafdeling bij Christian Dior zijn momenteel twee Belgische ontwerpers verantwoordelijk: Kris van Assche en Raf Simons. Nu dat de Belgische ontwerper Raf Simons niet meer werkzaam is bij Jil Sander kan hij zich volledig richten op zijn enige mannencollectie onder eigen naam. Wars van alle commercialiteit laat hij bermuda’s en shorts zien met zijsplitten onder klassieke blazers. Veel blote benen bij de mannelijke modellen met nat haar en een gepermanente haarlok voor de ogen. Klassieke driekwart geruite herenmantels hebben of een geplisseerd (rok)-achterpand in afwijkende stof of in bloempatroon. Waarschijnlijk zullen ze niet op die manier in de winkels worden verkocht. “Ik dacht aan de Grunge-jaren, toen het aantrekken van een jurk onderdeel was van de kledingmix van de fans.” Mooi is een zacht lila, kort bomberjack dat toch wel één van de must haves is geworden voor dit seizoen. Als creative director voor de damescollecties van Dior gooit hij in elk geval wel hoge ogen en mede door hem is de vraag naar Dior couturekleding met vierentwintig procent toegenomen.


Hyper Luxury

Dior is één van de prestigemerken die onder het luxeconglomeraat L.V.M.H. vallen. En ook voor L.V.M.H. was 2012 een fantastisch jaar met een nettowinst stijging van elf procent naar een bedrag van 3,4 miljard euro. Bernard Arnault (C.E.O. van L.V.M.H.) noemde het resultaat “geweldig,” vooral gezien de verminderde economische groei in Europa. “Het is een goede prestatie in het huidige economische klimaat.” Voor 2013 verwacht L.V.M.H. wederom een goed resultaat. “Ondanks het onzekere economische klimaat in Europa is L.V.M.H. in staat om het momentum van groei in 2013 aan te houden,” aldus Arnault. Met name het merk Louis Vuitton, dat ook onder de merkenparaplu van L.V.M.H. valt, deed het uitzonderlijk goed. Daar waar de Britse designer Kim Jones de scepter zwaait over de herencollecties. De luxe en begeerlijkheid spatten van zijn collecties af.

De meest schitterend gesneden double-breasted kostuums gedragen op witte bootsschoenen, begeerlijke parka’s (soms in fluorgeel), zeiljacks en bermuda’s. Alles overgoten met een nautisch tintje. “Mijn idee was dat van een man die kan reizen op een jacht maar die ook op een eiland zijn tijd kan doorbrengen. Ik wilde de zee als thema omdat Frankrijk grenst aan de Middellandse Zee maar ook aan de Atlantische Oceaan,” aldus Jones. Mooi zijn de op de surfers geïnspireerde wetsuits maar dan nu uitgevoerd in zwart tricot met rode en gele biezen. Uiteraard dragen alle modellen verschillende Louis Vuitton-tassen die de absolute moneymakers zijn van dit prestigelabel. Het absolute toppunt van luxe moet toch wel die sweater zijn met een capuchon gemaakt van krokodillenleder en toch zo soepel als chiffon. Met het prijskaartje van een sportwagen. “We hebben er al meer dan vijf van verkocht.” Tja..., voor wie werkelijk alles al heeft.













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Fashion: Paris Menswear 2013

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 02 mei 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MODE & LIFESTYLEIN NUMMER 260

In het nieuwste nummer, Gay News 340, december 2019





















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media