Back to Top
Maandag 20 Jan
86405 users - nu online: 1470 people
86405 users - nu online: 1470 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 5 min. Printervriendelijke Pagina  
Body Styling - Piercings in vogelvlucht


door Hans Hafkamp in Mode & Lifestyle , 27 januari 2012

This article is also available in English
lengte: 5 minuten


De mens versiert zich graag. Zowel de tatoeage als de piercing hebben al een millennia-lange geschiedenis. Zo had de vijfduizend jaar oude ijsmummie Ötzi, die in 1991 in een Oostenrijkse gletsjer werd ontdekt, niet alleen overblijfselen van wat waarschijnlijk tatoeages waren geweest, maar ook had hij circa tien millimeter wijde gaatjes in zijn oren. Vooral de oorpiercing is in Europa nooit helemaal weggeweest.

In de zestiende en de zeventiende eeuw was de oorbel onder welgestelde mannen een populair sierraad. Vreemd genoeg werd de oorbel tijdens de negentiende eeuw juist een kenmerk van de lagere klassen en dan vooral vissers. In Nederland droegen binnenvaartschippers, Zuiderzee- en Noordzeevissers vaak oorringen in beide oren, terwijl zeelieden zich meestal tot één ring beperkten.


Deze gouden ring zou als een soort begrafenisverzekering zijn gebruikt: bij verdrinking mocht degene die het lijk had gevonden de ringetjes houden als hij het slachtoffer een christelijke begrafenis bezorgde. (Hier is een fraaie overeenkomst met het gebruik van tatoeages in de Middeleeuwen, toen kruisvaarders een kruis of ander religieus getint symbool lieten zetten in de hoop een christelijke begrafenis te krijgen als ze in een of ander heidens land zouden sneuvelen.) Na ongeveer 1880 verdwenen oorringen echter uit het cultuurgoed van vissers en zeelui en daarmee voor een aantal decennia geheel uit zicht waar het mannen betrof.

Afgezien van de jongens en mannen van het water, droegen mannen al veel langer geen zichtbare piercings meer. De vele variëteiten van lichaamsversiering werden dan ook door de grote ontdekkingsreizen van de achttiende en de negentiende eeuw in West-Europa opnieuw bij het grote publiek geïntroduceerd.

Ondertussen genieten piercings populariteit onder grote groepen van de bevolking, zelfs zodanig dat het Haarlemse Teylers Museum bij gelegenheid van een expositie over versierde mensen, ooit vaststelde dat piercings tegenwoordig “zichtbaar [worden] gedragen door de caissières van de supermarkt,” waaraan we met wijlen onze grote Volksschrijver dan maar zullen toevoegen dat deze caissières “van beiderlei kunne” zijn.


Doorboorde oren

De piercing voor mannen werd weer zichtbaar tijdens de jaren zestig toen de flower-power-kinderen in oorbellen, samen met lang haar en drugsgebruik, een mogelijkheid zagen om de aandacht te trekken en de oudere generatie te provoceren. De Love-&-Peace-boodschap van de hippies werd in de jaren zeventig totaal van het toneel geknald door het No Future van Punk.

Maar hoewel ook de punkers zich tegen de voorgaande generatie afzetten, deden ze dat niet, zoals de yuppen in de jaren tachtig, door frisgeknipt en keurig in het pak de straat op te gaan, maar juist door elementen van “ruige” seksuele subculturen als SM en fetisjisme te omarmen.

Bij deze subversie behoorden geen keurige oorpiercings. Punk verhief de veiligheidsspeld tot het sierraad van voorkeur. Maar zoals meestal gebeurt met tegendraadse bewegingen werd ook punk door de kapitalistische maatschappij ingekapseld, waarmee ook de piercing definitief op straat terug was. In 1978 werd dan ook in Los Angeles de eerste professionele piercingstudio geopend.

Tekening van een man uit Nieuw-Guinea met een piercing door zijn neustussenschot



Tegenwoordig is zeker een oorpiercing geen kenmerk van buitenstaanders meer, integendeel: “De oorpiercing wordt ondertussen als tamelijk conservatief beschouwd, als het er tenminste niet een half dozijn langs de oorschelp zijn. Ook de tepelpiercing is allang niet meer uitsluitend exotische opsmuk van de SM- en leerscene,” meende Christian Scheuß al in Erotic Bodystyling. Muskeln, Tattoos, Piercings und andere Fetische uit 1996.

Marc, een van de zegslieden van Scheuß, vertelt dat hij er zich door zijn piercings niet alleen veel geiler vindt uitzien, maar dat hij er ook van houdt deze versiering tijdens de seks te gebruiken: “Je kan heel anders met tepels omgaan, ze zijn veel erogenere zones geworden,” meent hij.


Voor hem is het te hopen dat hij niet een dominant uit de oude school tegenkomt, zoals vertegenwoordigd door Larry Townsend, die in zijn “bijbel van het sadomasochisme” The Leatherman' Handbook II (New York 1984) meedeelde: “Als een M bij me komt met gouden ringen door zijn tieten, dat laat ik hem ze meestal eruit halen aangezien ik ervan houd de tepels te bewerken en ringen het gebruik van andere instrumenten beletten.”

In de tijd dat tepelpiercings nog vooral in de leersubcultuur een rol speelden, gaven ze vaak een indicatie van iemands seksuele instelling: dominanten hadden hun linkertepel gepierced, terwijl onderliggertjes hun rechtertepel hadden laten doorboren.

Nu dit soort codes steeds meer in het vergeetboek van de geschiedenis zijn beland, kun je er niet meer van uitgaan dat iemand met een piercing door zijn linkertepel je eens flink onder handen zal nemen. De kans is groot dat hij nog voordat je je hebt uitgekleed al met zijn kont omhoog ligt.

Een opperhoofd van de Iroquois met een grote benen neusring

Prince Albert

Afgezien van de oor- en de tepelpiercing, die ondertussen zo wijdverbreid zijn dat je er - zeker in de homowereld - geen opzien meer mee baart, zijn er nog steeds piercings die met een zweem van exotisme en kinky sex zijn omgeven, namelijk piercings van de geslachtsdelen. De meest populaire hiervan is de Prince Albert, waarbij via de pisbuis de onderkant van de eikel wordt doorboord.

Deze piercing stond vroeger ook wel bekend als de “kleed-ring,” aangezien hij ten tijde van de vroeg-negentiende-eeuwse dandy Beau Brummel werd gebruikt om de penis tegen een been te binden, zodat die in de zeer strakke broeken die toen mode waren keurig op zijn plaats bleef.

Velen beginnen bij het idee van een piercing door hun pik al te rillen, maar dat is niet nodig, zo hoorde Christian Scheuß van Marc. Ook Marc zag aanvankelijk tegen de pijn op, omdat het aanbrengen van zijn tepelpiercing al niet bepaald pijnloos was geweest. Maar uiteindelijk bleek het aanbrengen van de Prince Albert amper met pijn gepaard te gaan. Omdat urine een uitstekend desinfectiemiddel is, verliep bovendien de genezing probleemloos.

Anders dan je zou verwachten kan een Prince Albert bij het gebruik van een stevig condoom gewoon op zijn plaats blijven, dus ook heden ten dage kan een dergelijke pikversiering voor verhoging van het seksuele plezier zorgen.

Wel is het belangrijk dat piercings, van welke soort ook, door een ter zake kundige persoon worden gezet, want het is erg belangrijk dat ze op de juiste plaats worden aangebracht. Ook moeten tijdens de genezing bepaalde richtlijnen in acht worden genomen, die een ervaren piercer zowel mondeling als op papier uitgebreid uiteen zal zetten.











[bijschrift pierced-767200.jpg]

Een opperhoofd van de Iroquois met een grote benen neusring / An Iroquois chief with a large bone ring



[bijschrift pierced-guinea-man-headdress.jpg]

Tekening van een man uit Nieuw-Guinea met een piercing door zijn neustussenschot / A drawing of a New Guinea man with a septum piercing













GERELATEERDMEER VAN HANS HAFKAMPMEEST GELEZEN VAN HANS HAFKAMP

Body Styling - Piercings in vogelvlucht

Hans Hafkamp, in Mode & Lifestyle op 31 januari 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MODE & LIFESTYLEIN NUMMER 244














bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media