Back to Top
Zaterdag 19 Oct
86366 users - nu online: 1168 people
86366 users - nu online: 1168 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 5 min. Printervriendelijke Pagina  
De wilde jongens van Californië


door Hans Hafkamp in Films & boeken , 25 juni 2002

This article is also available in English
lengte: 5 minuten


In het seks-nummer van het Vlaamse homotijdschrift Zizo zegt collectioneur Daniel Christiaens over zijn verzamelgebied, de physique magazines: "Bij homo's merk ik weinig belangstelling voor het fenomeen. Men is daar blijkbaar niet mee bezig. Dat verwondert me wel. We zijn tenslotte toch allemaal gek op mooie lijven, niet?"


De stroom aan boeken die vooral homo-uitgeverijen de laatste jaren over dit onderwerp op de markt brengen, lijkt deze bewering te logenstraffen. De Berlijnse uitgeverij Janssen heeft zelfs de reeks "American Photography of the Male Nude, 1940-1970," waarin tot nu toe monografieën verschenen over Bruce of Los Angeles, Lon of New York, Dave Martin en Douglas of Detroit. Aan de godfather van de physique-fotografie Bob Mizer zijn vanaf de jaren tachtig zelfs verschillende boeken gewijd, terwijl zijn tijdschrift Physique Pictorial (1951-1990) in drie banden integraal werd herdrukt.
Uit de jaartallen die Janssen in zijn reekstitel heeft opgenomen blijkt dat een andere bewering van Christiaens wel waar is: "Vooral na de tweede wereldoorlog werden de tijdschriften homo-erotischer. In de vijftiger en zestiger jaren kwam de professionele fotografie op. [...] De poses werden steeds gewaagder en de modellen droegen steeds kleinere slips. Het was zeker niet de bedoeling om porno uit te geven. In de eerste vijftien jaren van het tijdschrift Physique Pictorial tref je bijvoorbeeld geen frontal nudity aan." Deze terughoudendheid had alles te maken met de wetgeving in Amerika, maar ook met Mizer's persoonlijke voorkeur. Tom of Finland vertelde mij ooit: "Bob Mizer was overigens erg geïnteresseerd in deze verborgen seksualiteit. Toen alles mocht, verloor hij zijn interesse."
Hierin geleek Mizer erg op de fotograaf Mel Roberts, die aan het eind van het tijdperk van de klassieke physique-fotografie zijn opwachting maakte. In de inleiding bij zijn in 2000 verschenen boek Californian Boys: Photographs from the 1960s and 1970s zegt hij: "Ik heb altijd gemengde gevoelens over naakten gehad. Ik denk dat je hierdoor zo veel opnames van mijn modellen die kleren dragen zult zien. Ik heb altijd het gevoel gehad dat op het moment dat je complete naaktheid onthuld, alle geheimzinnigheid is verdwenen. Maar als er iets aan de verbeelding wordt overgelaten, als iets nog steeds verborgen is of slechts gedeeltelijk wordt getoond, is dat veel opwindender. Ik was een beetje teleurgesteld dat frontale naaktheid was toegestaan, maar niet echt. Maar het zorgde voor creatieve alternatieven."

Mel Roberts werd in 1923 in Toledo, Ohio geboren en raakte al vroeg door de camera gefascineerd. Reeds in 1939 maakte hij zijn eerste 16mm-film, Modern Robinson Crusoes, een jaar later gevolgd door Vacation in Dreamland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij bij het leger in dienst als cameraman in de Stille Oceaan. Na zijn ontslag uit het leger vertrok hij, als zoveel jonge (homo)mannen die van het vrije leven hadden geproefd, naar het land van zon en onbegrensde mogelijkheden, Californië, waar hij emplooi vond in de filmindustrie. Deze carrière duurde echter niet lang, want in 1952 was hij betrokken bij de later op de zwarte lijst geplaatste film Salt of the Earth. Roberts houdt het echter ook voor mogelijk dat zijn ontslag het gevolg was van zijn openlijk homoseksuele levensstijl: "Ik maakte deel uit van wat je de homo-elite van La Jolla zou kunnen noemen. Al de aantrekkelijkste gozers trokken samen op, we gingen samen naar de bars. We zullen met z'n zessen of achten zijn geweest. Aantrekkelijke mariniers, aantrekkelijke matrozen. Het was een soort kleine kliek. We kregen altijd de er het best uitziende kanjers." In 1953 kocht Roberts zijn eerste camera en begon hij zijn vrienden en minnaars te fotograferen. Aan het eind van de jaren vijftig begon hij zijn fotografische werk serieuzer aan te pakken nadat hij Bob Davis had opgepikt in een bar in Santa Monica: "Hij was een prachtige surfjongen en werd mijn eerste model." In 1962 zond Roberts een aantal foto's naar het tijdschrift Young Physique, dat in Canada werd uitgegeven door de gebroeders Weider. Ze werden geaccepteerd en al snel stroomden bestellingen van over de gehele wereld binnen. Roberts had een nieuwe carrière. Deze allervroegste foto's tonen nog een sterke invloed van de klassieke physique-fotografie. Zijn modellen nemen bodybuilding-poses aan of zijn met elkaar in een worstelpartijtje verwikkeld. Al spoedig ontwikkelde Roberts echter een eigen stijl. Hij voelde zich minder aangetrokken door deze gespierde mannen, dan door natuurlijkere, alledaagsere jongens. "Ik ontdekte dat zo gauw iemand de leeftijd van 24 of 25 had bereikt, hij zijn uiterlijk verwaarloosde. Naar de sportschool gaan was toen nog een ongebruikelijke activiteit. Ik concentreerde mijn verrichtingen voornamelijk op jonge mannen van 18 tot 24 of 25, en heel weinig mensen die ouder waren."
Roberts had het tij mee, want al spoedig braken de onstuimige jaren zestig in Californië los, waarbij de houding ten opzichte van seksualiteit aanmerkelijk opener werd. Ook zijn modellen hadden niet langer veel schroom te overwinnen om zich letterlijk bloot te geven. De wetgeving liep echter zoals gebruikelijk achter bij de publieke opinie en omdat naaktfoto's tot 1967 nog als obsceen werden beschouwd en in beslag genomen konden worden bij het ontwikkelen, moest Roberts zelf leren hoe hij zijn kleurenfoto's moest ontwikkelen en afdrukken. Aan het eind van de jaren zestig begon de Californische droom barsten te vertonen en de tijd van vrijheid-blijheid, die niet alleen tot de dood van Jim Morrison, Janis Joplin en Jimi Hendrix leidde, maar ook tot Charles Manson's moorddadige uitstapjes, was ten einde. En dat terwijl net aan de andere kant van het land, in New York, de nichten pontificaal voor hun vrijheid opkwamen. De onschuld van de jaren vijftig en zestig was definitief verloren. Ook het werk van Roberts verloor zijn onschuld en hij begon, omdat de groeiende markt voor homoboeken om explicieter werk vroeg, seksueel getinter werk te maken. Dit bleef niet onopgemerkt bij de politie van Los Angeles, die in 1977, en nogmaals in 1979, een inval in zijn huis deed. Hierbij werden vele foto's en negatieven in beslag genomen. Hoewel er uiteindelijk geen aanklacht tegen hem werd ingediend en de openbare aanklager het werk ook niet aanstootgevend vond, duurde het meer dan een jaar voordat Roberts zijn eigendommen terug kreeg. Sommige negatieven bleken verloren te zijn gegaan of waren onherstelbaar beschadigd. In het boek California Boys: The Wild Ones (2001), dat vooral aan dit explicietere werk is gewijd, zijn een paar van deze foto's naar de originele afdrukken gereproduceerd, zoals de foto van de zich slapend houdende matroos Rich Thomson, die zichzelf ontuchtig heeft ontbloot.
Voor Roberts, die dit jaar zijn 79ste verjaardag hoopt te vieren, was alle heisa reden zijn professionele fotografische bezigheden in 1981 te beëindigen. Dankzij de herontdekking van zijn werk door David Sprigle van de FotoFactory Press is zijn werk nu voor de liefhebbers echter in twee banden weer beschikbaar.
Meer informatie op www.fotofactory.com



Commentaar:
Re: De wilde jongens van Californië-


Reactie van dd. 26 september 2004
jAMMER DAT NIET IEDEREEN EEN NATUURLIJKE HOUDING HEEFT AANGENOMEN. WANT DIE ZIJN VAKER EROTISCHER DAN HET OVER DRIJVEN VAN IETS. JAMMER. MAAR ALDOENDE LEERT MEN. SUCCES


Reactie van dd. 18 oktober 2004
blij dat ik binnenkort afdaal naar SF :)










GERELATEERDMEER VAN HANS HAFKAMPMEEST GELEZEN VAN HANS HAFKAMP



jul 2018       


jul 2017       


jul 2019       




De wilde jongens van Californië

Hans Hafkamp, in Films & boeken op 03 januari 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media