Back to Top
Zaterdag 29 Feb
86419 users - nu online: 944 people
86419 users - nu online: 944 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 6 min. Printervriendelijke Pagina  
Fifteenth Anniversary Cuts & Curls


door Pieter Claeys in Mode & Lifestyle , 16 juni 2011

This article is also available in English
lengte: 6 minuten


Cuts & Curls, niet zomaar een kapper!

In 1996 opende Richard Bolk zijn kapperszaak Cuts & Curls op Korte Leidsedwarsstraat 74. Vijftien jaar later staat Richard weer alleen in zijn salon en knipt hij op afspraak. Wie langs Cuts & Curls loopt valt ongetwijfeld de wapperende gay pride-vlag op, en daaronder Richard’s motor die steevast voor het raam geparkeerd staat. Op de ramen prijkt het logo van de zaak, dat bestaat uit een man met een kaal hoofd. Misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor een kapper?


“Het logo is een karikatuur van mezelf die zo vaak bewerkt is dat het nu absoluut niet meer op me lijkt,” vertelt Richard. “De associaties die mensen ermee hebben zijn heel verschillend. Voor de een is het een bevestiging dat ik niet bang ben om te kort te knippen of te scheren, de ander vindt het vooral van gevoel voor humor getuigen. Het is in ieder geval een logo dat mensen bijblijft.”


Afkomst

Geboren in een ondernemersfamilie in Sittard zat ondernemen Richard in het bloed. Maar als kind droomde hij ervan om dierenarts te worden. Het kappersvak trok hem niet en hij herkende zich al helemaal niet in het gangbare stereotype van “de homokapper.”

Tijdens zijn jeugd en tienerjaren in het Limburgse plaatsje Urmond zette hij dan ook zijn zinnen op een carrière als danser. Toen hij vanwege medische redenen zijn dansopleiding moest afbreken, besloot hij toch maar zijn kappersopleiding af te maken. In september 1991 ontving hij er zijn diploma en ging hij aan de slag bij een grote kappersketen.

Het jonge kapperstalent bleef niet onopgemerkt en na ervaring opgedaan te hebben in onder andere België en Italië, droomde hij van een carrière in de VS. Het zou echter de liefde zijn die hem uiteindelijk naar Amsterdam bracht.

Homo

Reeds op jonge leeftijd wist Richard dat hij op mannen viel. Toen hij elf was vertelde hij het aan zijn ouders. Omdat een reactie uitbleef besloot hij het op z’n veertiende nog maar eens te vertellen, waarna hij prompt naar de dokter werd gestuurd.

“Het was al snel duidelijk dat die man er toen meer over wist dan mijn ouders,” vertelt Richard, “die stuurde me weer de gang op en zei: ‘Laat die ouwe van je maar eens even binnen komen.’”

Zijn vader bleek uiteindelijk op liefdesvlak heel wat verwachtingen te hebben van zijn homoseksuele zoon en probeerde hem nog te koppelen aan de zoon van een zakenrelatie. Dat was echter buiten de ondernemerszin van Richard gerekend. Die trok er tijdens zijn tienerjaren regelmatig op uit zonder dat pa, en ma, het wisten. Dan ging hij vroeg naar bed om een uur later via het slaapkamerraam en het dak van de keuken te ontsnappen. Daarna fietste hij een uur richting Maastricht voor een biertje in de eerste de beste nichtenkroeg.




Amsterdam

Amsterdam lonkte al toen Richard zijn toenmalige vriend Thijs in de Limburgse hoofdstad tegen het lijf liep. De ontmoeting met Thijs bracht Richard’s zoektocht naar een onderkomen in Amsterdam in een stroomversnelling, maar liep geenszins van een leien dakje. Na heel wat heen en weer pendelen besloot het verliefde koppel de stap naar samenwonen te zetten en trok Richard bij Thijs in.

Terwijl hij bij verschillende Amsterdamse salons werkte, keek Richard uit naar een pand voor zijn eigen zaak. Bij heel wat leegstaande panden liet hij briefjes achter met de vraag of het beschikbaar was voor een kapsalon. Na lang zoeken kwam het verlossende telefoontje van een kennis bij wie hij eerder gesolliciteerd had. Van Thijs kon Richard het startkapitaal lenen – iets waarvoor hij zijn toenmalige vriend nog steeds erg dankbaar is – en beginnen met realiseren van zijn droom.



Dat had nog heel wat voeten in de aarde. Allereerst moest het interieur van de voorheen “normale” salon verbouwd worden, want Richard wilde dat zijn toekomstige klantenkring zich thuis kon voelen in zijn zaak. Ook moest hij langs de bank en de Kamer van Koophandel; daar keken ze wel even op toen de jonge ondernemer binnenstapte in leren broek en bomberjack.

En dan waren er nog de promotieactiviteiten. Zo hing hij op een dag zesduizend flyers aan fietsen voor de grote uitgaansgelegenheden op het Leidseplein en het Rembrandtplein. “Die eerste jaren waren hard, want je hebt dan wel een mooie salon maar niet meteen een lopende zaak. De lening bij de bank moest betaald worden, tegelijkertijd moest er geïnvesteerd worden en ik moest een reserve aanleggen. Het hoort allemaal bij het opstarten van een zaak natuurlijk, maar het heeft toch meer dan vier jaar geduurd voor ik er zelf een beetje profijt van kreeg.”

Gayscene

Door de jaren heen werkte Richard in zijn salon samen met verschillende medewerkers en daarbuiten ontpopte hij zich als een betrokken ondernemer bij Gay Amsterdam. Ook nu verkoopt hij kaartjes voor feesten, draagt hij zijn steentje bij aan acties van homo-ondernemers en staat hij altijd open voor goede ideeën die een sponsorcentje waard zijn. “Ik heb altijd graag gay initiatieven, feesten en evenementen gesponsord. Het is mijn filosofie om als gay ondernemer ook iets terug te geven aan de scene,” verklaart Richard daarover.

Die scene heeft, net zoals de kapper zelf, een hele evolutie doorgemaakt. “De Amsterdamse gayscene is door de jaren heen veel diverser geworden. Mensen denken niet meer zo in hokjes en eigen ‘scenes,’ zoals in die beginperiode. Waar we vijftien jaar geleden nog naar de kroeg gingen om te flirten en op zoek waren naar seks, zie je nu dat het in die kroegen vooral om gezelligheid gaat. Seks vinden mensen elders ook wel.”

Vijftien jaar later

Intussen is Richard getrouwd met de uit Frankfurt afkomstige Alexander en staat hij weer alleen in zijn zaak. Ondanks de lange weg die hij heeft afgelegd heeft de kapper nog niets aan enthousiasme en inzet ingeboet. “Drie jaar geleden hebben we een hele grote verbouwing gehad. En vorig jaar hebben we nog tot diep in de nacht staan klussen aan het nieuwe interieur. Ik ben gelukkig getrouwd met een man die erg handig is en verzot is op klussen!,” lacht Richard.

Onlangs maakte Cuts & Curls de overstap van het drop-in concept naar werken op afspraak, waarbij klanten via de website kunnen boeken. Daarnaast heeft Richard zich ontpopt als schoolvoorbeeld voor elke ondernemer die zijn zaak via sociale media wil promoten. Zo is hij te vinden op Facebook en Twitter, waar hij niet alleen kortingsacties, nieuwe producten en kleine evenementen voor zijn klanten aankondigt, maar ook iets deelt van zijn leven in Amsterdam West.

Verder blijft Richard investeren in zijn vaardigheden en de producten waar hij mee werkt. Zo verkoopt hij onder andere biologische en ecologische haarproducten en werkt hij met verschillende soorten haarverf. Kleuring, “zonder dat het er gekleurd uitziet,” is namelijk een van zijn specialiteiten, naast het groomen van baarden en nekhaar, iets wat vele kappers niet op het menu hebben staan.

En na vijftien jaar staat Richard nog met evenveel werkplezier in zijn salon: “Het leuke is dat mode en klanten veranderen en dat je samen die weg loopt. Er is niet een kapsel wat ik het leukste vindt om te knippen, ik beleef plezier aan het maken van elk kapsel waar een klant beter van gaat uitzien!”



Foto’s Ron Meijer en Cuts & Curls













GERELATEERDMEER VAN PIETER CLAEYSMEEST GELEZEN VAN PIETER CLAEYS

Fifteenth Anniversary Cuts & Curls

Pieter Claeys, in Mode & Lifestyle op 18 juni 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp







In het nieuwste nummer, Gay News 343, maart 2020





















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media