Back to Top
Vrijdag 24 Jan
86407 users - nu online: 1683 people
86407 users - nu online: 1683 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Style 2010-2011 Parijs


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 17 november 2010

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


De luxegoederenindustrie is zich geleidelijk aan het herstellen na een rampzalig 2009 te hebben overleefd. Met een daling van 7,8% aan bestedingen tot een bedrag van 153 miljard euro biedt 2010 eindelijk hoopvollere vooruitzichten. Zo boekte het Franse luxeconglomeraat L.V.M.H. (eigenaar van onder andere Givenchy en Louis Vuitton) een omzetstijging van dertien procent in de eerste drie maanden van 2010. “Maar toch moeten we nog steeds voorzichtig zijn,” aldus Bernard Arnault, C.E.O. van L.V.M.H.

Voor de vijfde keer op rij is Louis Vuitton in 2010 wederom uitgekozen tot het meest waardevolle luxelabel ter wereld. Met een geschatte waarde van 19,8 miljard dollar laat ze Hermès en Gucci respectievelijk op de tweede en derde plek achter zich. Maar het is juist het in 1837 opgerichte Franse merk Hermès dat ongeschonden uit de crisis is gekomen. Met een totale omzetstijging van 8,5% over 2009 lijken de klassieke Hermès-producten (één van de weinige merken die, tezamen met Chanel, nog volledig in familiebezit is) voor vele consumenten een veilige investering. “Hermès maakt kleding, geen mode,” aldus Véronique Nichanian, artistic director van de mannenmode.

“Ik denk altijd dat een man twee of drie items aan zijn garderobe wil toevoegen en die dan draagt met wat hij alreeds bezit.” Vooral de uitstraling van de Hermès-producten voldoet aan de resultaten van een onderzoek waaruit blijkt dat rijke klanten vooral bereid zijn om de hoofdprijs te betalen voor “zwijgende producten” zonder zichtbare merknaam of logo. Een verandering in koopgedrag veroorzaakt door de recessie, waarbij consumenten luxe willen in combinatie met discretie.


Men zoekt nu naar erfenis, afkomst en verfraaiing. Bling-bling is definitief voorbij. “Onze klanten hebben een nieuwe waarneming van luxe. Een luxe die subtieler is en meer sophisticated. We moeten hierop inspelen door ons assortiment aan te passen,” constateert François-Henri Pinault, de C.E.O. van luxeconglomeraat P.P.R.

En dat doen ze met succes, aangezien de nettowinst van P.P.R. over de eerste zes maanden van 2010 403 miljoen euro bedroeg; een verdubbeling in vergelijking met 2009. Vooral de luxetak deed het goed en dan met name in de Aziatische markt.

Ook de Zwitserse horlogemakers constateren dat de “extravagante jaren” voorbij zijn en dat er een trend ontstaat naar simpelere, meer klassieke en tijdloze modellen. Een gevolg van de economische crisis waardoor consumenten nu liever geen risico meer nemen maar kiezen voor verantwoordelijke en méer overwogen keuzes in hun aanschaf.

Eén van de merken die onder de P.P.R. groep vallen is het über-Franse prestigemerk Yves Saint Laurent. En met een sterke focus op tailoring is de Y.S.L.-herencollectie een ijzersterk staaltje in verhoudingen en doordachte proporties waarbij creative director Stefano Pilati het zichzelf, wederom, niet gemakkelijk heeft gemaakt.

Doordachte outfits van door ceintuurs ombonden jersey loungemantels, shirts met plooizomen die onder de blazers uitpiepen en salopetten met bijpassende blazers in flanel of Prince de Galles ruit en matching tweedhandschoenen tot ver over de ellebogen. Pantalons zijn óf super-oversized of juist ultra-smal. De snit en volumes zijn net even anders waardoor alles nieuw en begerenswaardig chique oogt... en soms ook wat Parisienne feminien. Een absolute klassecollectie uitgevoerd in een somber kleurenpalet van grijs, zwart en marineblauw. “Een ontwerper moet dat wat we missen maken, niet dat wat alreeds hebben,” verklaart Pilati terecht. Toch gaan er geruchten dat zijn positie bij Y.S.L. ter discussie staat gezien de slechte verkoopresultaten in het afgelopen jaar. Men speculeert dat Pilati de plaats zal gaan innemen van de 76-jarige Giorgio Armani.

Future Principles

Met het langzaam wegtrekken van de donkere wolken boven het mode-landschap trekken ontwerpers hier lessen uit voor de toekomst. Zo concludeert Kris van Assche (creative director Dior Homme) dat de consument door de economische crisis juist op zoek is naar no-nonsense mode. “Consumenten willen niet langer lijden om er volgens de laatste mode bij te lopen. En willen zeer zeker niet schandalig veel geld uitgeven aan bijvoorbeeld een jas waarin ze hun armen niet eens kunnen optillen. Voor langere tijd maakte het mannen niks uit wat ze droegen, voor hen was kleding een noodzakelijk kwaad om er maar niet naakt bij te hoeven lopen. De markt is nu veel breder geworden, met een hele nieuwe generatie mannen die kwaliteit, creativiteit en comfort willen zonder er als een fashion victim uit te zien.”

En dat heeft hij, wellicht, te letterlijk geïnterpreteerd want één consistent beeld domineert de Dior Homme-collectie waarin oversized (militaristische) mantels en trenchcoats gedragen worden op zakelijke city suits. Alles in zwart, krijtkleur of grijs. “De drie geldende principes voor deze collectie zijn: luxe, creativiteit en comfort. Waarbij ik de smalle zwarte kostuums wat meer vloeiendheid wilde geven,” aldus Van Assche. Is het de druk of wordt de afgenomen creativiteit veroorzaakt door de crisis?... Helaas mist deze collectie de spannende details en verassende silhouetten die juist wel zo sterk aanwezig waren in Van Assche’s debuutcollecties voor Dior Homme.



Eén van de weinige ontwerpers die wat hij op de catwalk laat zien daarna ook daadwerkelijk in de winkels aanbiedt is de Belgische ontwerper Dries Van Noten. Met zijn zorgvuldig opgebouwde en gebalanceerde collectie “Reworked Basics” speelt hij met bekende basics in een veilig kleurenpalet van grijs, donkerblauw en camel. Met als voornaamste stof de overbekende Harris-tweed uit Schotland. “Ik wilde met traditie spelen maar op een verjongende manier. Ik wil dat mannen plezier hebben met mijn kleding. Als je met mannenkleding speelt moet je dat ietwat traditioneel doen, anders wordt het ridicuul.”

Als een rode draad door de grafische collectie lopen de qua kleur en dessin contrasterende mouwen. Het meest verassend bij trenchcoats en shirts waarbij verschillende strepen lukraak bij elkaar worden gemixt. “Ik wilde dat de collectie lichter, minder serieus en speelser zou zijn. De snit is erg belangrijk voor me, dus zijn er veel getailleerde jasjes en jassen met volumineuze schouders.” De gestreepte frisblauwe universiteitsjasjes, soms mouwloos of wit afgebiesd, springen het meest in het oog. “Ik denk dat de moderne man niet slechts één silhouet maar juist meerdere wil dragen. En ook veel smalle, kortere pantalons met stevige schoenen.”

Fashion Religion

In tijden van economische crisis zijn mensen sneller geneigd hun toevlucht en hoop uit het geloof te halen. Dat verklaart wellicht de religieuze ondertoon van de, in grafisch zwart/wit, door Ricardo Tisci ontworpen Givenchy-mannencollectie. In de Sorbonne universiteit liepen de uitermate serieus kijkende modellen onder de luide klanken van Ave Maria. Evangelistisch smetteloze witte shirts (soms transparant) in combinatie met zwarte pantalons of donkere maillots en open Jezus-sandalen. De lendendoek ditmaal uitgevoerd als mannenrok tot net boven de knie of als alternatief voor de klassieke pantalon onder blazers. Absoluut mannelijk.

Als begeerlijke must-have accessoire een vergulde rozenkrans als halssieraad. “Religie vormt een groot deel van mijn DNA en deze collectie gaat over mijn katholieke geloof en ieder ander geloof,” verklaart Tisci. “Ik heb voor inspiratie vooral gekeken naar priesters in hun sterke zwart/witte gewaden, de bruine monnikengewaden van de Franciscanen en de pakken van de Joodse rabbijnen. Voor mij de meest pure manier van hoe je te kleden.”



Volgens Didier Grumbach (hoofd van de Franse Couture Federatie) loopt de mannenmode nu sneller dan die van de vrouwen. “Op het economisch front doet de mannenmode in deze tijden van crisis het aanmerkelijk beter dan haar vrouwelijke equivalent. Er heerst een nieuwe vorm van creativiteit die breekt met de traditionele stijl. Weliswaar mannelijk zonder een vrouwelijke touch.” Eén van de ontwerpers die de mannenmode telkens weer een moderne impuls geeft en breekt met traditionele concepten is ongetwijfeld de Belgische ontwerper Raf Simons. Met zijn immer minimalistische aanpak geeft hij een blik op de toekomst hoe mannenmode zich zou kunnen ontwikkelen.

Klassieke kostuums ogen ultramodern door ronde zilveren drukknopen, soms ook her en der als versiering geplaatst. De traditionele trenchcoat ditmaal in glanzend metallic grijs in drie verschillende lengtes opgedeeld. Knoopsluitingen worden vervangen door velcrosluitingen voor blazers en tricottruien waardoor er nieuwe vormen ontstaan. Met bijpassende tricot mannenrokken gedragen over smalle grijze pantalons. “Klassiek... maar een stap voorwaarts,” vat Raf Simons zijn vooruitstrevende collectie samen. De vraag blijft echter of de mannelijke consument er anno 2010 klaar voor is, maar het biedt wel een glimp van wat er zoal nog mogelijk is binnen de restricties van de mannenmode.

Dutch Invasion

Ook de Nederlandse modebranche heeft een zwaar jaar achter de rug. Veel winkels zitten op dure locaties, zien de huurprijzen stijgen en de opbrengsten dalen. Zo viel de omzet van herenmode over 2009 2,5% lager uit dan in 2008. Eén van de redenen hiervoor is dat het kostuum, traditioneel een omzetbrenger, terrein heeft verloren ten gunste van de casualkleding die minder geld opbrengt. Volgens prognoses van het ING Economisch Bureau volgt een licht herstel pas in 2011 met een omzetstijging van twee procent. Waarbij dit jaar een omzetkrimp van twee procent wordt verwacht. Toch concludeert het CBS een verbetering van de kooplust sinds augustus onder de Nederlandse consumenten. De koopbereidheid zal gaan toenemen omdat mensen zichzelf op iets nieuws willen gaan trakteren na een periode van sparen. Tot de weinige Nederlanders die sinds vijf jaar in Parijs showen behoort het mode-duo Viktor&Rolf.

“Onze monsieur-lijn hebben we altijd voor onszelf ontworpen. Maar nu hebben we het gevoel dat we klaar zijn om een adaptatie te showen voor een breder mannenpubliek. De mannenmode vormt een belangrijk onderdeel van ons businessplan,” aldus de beide heren. De “Paint it black”-collectie is een volwassen, uitgebalanceerde en draagbare mannencollectie, wars van allerlei gimmicks en met een hoog commercieel verkoopgehalte. Vele combinaties in grijstinten van vesten met sjaalkraag, shirts, jasjes en wijdvallende pantalons met hoge zomen. Soms hebben de pantalons elastische boorden en komen de veterschoenen qua stof overeen met het gedragen kostuum.

Alle modellen dragen zwarte brilmonturen; één van de uiterlijke kenmerken van beide heren. “Deze collectie had als uitgangspunt het idee om alles zwart te schilderen. Dus er zijn schilderstrepen als prints voor shirts of als zwarte vegen op pantalons. Het silhouet is wat meer oversized met kortere pantalons. Klassiek maar wel gemakkelijk.” Dit najaar openen Viktor&Rolf een flagshipstore in Parijs en voor volgend jaar staat een winkel in New York op de agenda.


Sinds vier seizoenen showt ook de Nederlandse ontwerper Francisco van Benthum in Parijs. Hij geldt onbetwist als een van de beste Nederlandse mannenontwerpers. Met als inspiratie het imperialistische Rusland is de “Tsar”-collectie een poëtische en rijke collectie waarin Van Benthum wederom experimenteert met vorm en constructie.

“Het Russisch gevoel als een saus qua kleur en silhouetverhaal. Waarbij ik los wilde komen van het lichaam en meer gaan experimenteren met vrije vormen.” Zo hebben colberts een aangeknipte mouw en daardoor rondere schouders en zijn mantels wijdvallend in A-lijn. Pantalons zijn wijdvallend in Russische kozakkenstijl of hebben een overslag waardoor ze op dhoti-pantalons uit India lijken. Schitterend!

“Ik was gefascineerd door de jaren ’50 couture en door mijn silhouettenonderzoek van die periode heb ik geprobeerd om dat toe te passen met wat ik zelf doe. Ik ben ermee gaan experimenteren en dat leverde nieuwe vormen op.”

Hoogtepunten zijn de oversized gestreepte shirts met asymmetrische sluiting, de pantalons met verhoogde taille en het avondgedeelte in waxed zwart katoen. “Qua kleurgebruik is het minder grafisch en hard dan voorheen... maar juist gevoeliger. Ik ben benieuwd of zich dat gaat doorzetten.”













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Style 2010-2011 Parijs

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 18 november 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media