Back to Top
Zaterdag 24 Aug
86352 users - nu online: 1044 people
86352 users - nu online: 1044 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





lengte: 7 min. Printervriendelijke Pagina  
Francisco van Benthum: ‘Mijn drijfveer is om mooie dingen te maken’


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 28 maart 2010

This article is also available in English
lengte: 7 minuten


Hij geldt absoluut als één van de beste Nederlandse ontwerpers voor mannen. Zijn kleding ziet er on-Nederlands uit... wat als een groot compliment mag worden gezien. Zijn collecties ogen internationaal en kunnen zich qua kwaliteit meten met de allerbeste merken uit de mode-industrie. En hoewel hij in Parijs showt is zijn kleding gewoon in Nederland te koop...

Zelfstandigheid

“Je ziet veel om je heen dat allerlei modelabels door grote conglomeraten worden ingelijfd. Ik heb momenteel geen financier die achter me staat. Nog steeds probeer ik om alles alleen te laten ontstaan. Natuurlijk is het een stuk gemakkelijker met de hulp van een financier, maar het gevaar daarvan is de zeggenschap van hun kant.

Uiteraard zullen ze willen meebeslissen, waarbij ze keuzes zullen maken waar je niet altijd achter staat. En daarmee verlies je dus wel je onafhankelijkheid. Om onafhankelijk te blijven moet je vooral goed kunnen onderhandelen. Vooral als je net begint moet je veel investeren, waarbij het nooit zeker is of je het gaat redden. Daar gaan zeker vele jaren inzitten.


Natuurlijk zou ik in de toekomst graag een internationaal label willen worden, maar weliswaar niet zo groot. Zoals nu ben ik al gelukkig, maar het lokt wel om naast merken als Prada of Lanvin te liggen. Dat betekent dat je moet groeien. En hoe moet dat dan?

Zelf zou ik het prettig vinden om een licentie aan te gaan met een fabrikant om daarmee te gaan samenwerken. Zodat het goed georganiseerd is en om met elkaar de juiste stappen te nemen. Er moet wel een juiste match zijn met die fabrikant want anders blijf je altijd de mindere.”

Parijs

“Vooral qua presentatie is Parijs belangrijk voor me. En het avant-garde gevoel wat daarbij hoort. Milaan is qua sales juist weer belangrijker. In Parijs is het gemakkelijker om je als jong label te presenteren, vandaar mijn keuze om daar halfjaarlijks mijn mannencollecties tijdens de officiële collectieperiode te presenteren.

Sinds ik mijn collecties in Parijs show, merk ik dat het internationaler wordt opgepikt en dat ik daardoor internationaal op de kaart ben gezet. Ik ontvang goede reacties vanuit het buitenland. De wereld staat tot je beschikking en er is nu veel groei met mijn label. Maar mijn basis blijft hier in Nederland. Qua verkooppunten heb ik nu Japan, Duitsland en Zwitserland erbij gekregen. En dat zijn toch wel belangrijke markten.”

Crisis

“De crisis heeft voor mij absoluut een dubbel gevoel. Het heeft effect gehad op de gehele wereld en dus ook op de markt van mode en luxegoederen. Zo is de Russische markt bijvoorbeeld zeker in elkaar gestort. Alles stort in, maar dat schept ook weer mogelijkheden voor nieuwe dingen. Voorheen waren het vooral de luxemerken zoals een Prada of een Louis Vuitton die de markt bepaalden. Dat komt ook mede door hun hoge budgetten.

Zij waren degenen die de dienst uitmaakten, maar ook zij hebben het nu moeilijk. Daardoor is er wel meer ruimte gekomen voor de kleinere labels en juist hun exclusiviteit is nu interessant geworden. Door de crisis heeft er nu een soort natuurlijke schifting plaatsgevonden. Wat doen we nu? Wat is kwaliteit? Waar zijn we mee bezig? Daar stellen we ons nu allerlei vragen over. We zijn geneigd om nu meer te kiezen voor duurzaamheid en kwaliteit en zijn bereid om daar meer geld voor uit te geven.

Natuurlijk merk ook ik dat de klanten minder dan voorheen in de winkel shoppen. Maar als ze iets moois vinden, kopen ze dat gewoon. Daar doen ze dan niet moeilijk over. Ik weet dat het moeilijk is door de crisis, maar ik zie er ook wel de voordelen van. Voor ieder bedrijf geldt op dit moment dat het door de crisis heenkomen de meeste prioriteit heeft.”




Klant

“Ik vind het vooral belangrijk dat mijn klanten kiezen voor het product en waar het voor staat. Dat ze het aanschaffen omdat het bijvoorbeeld mooi is gemaakt. Of omdat de proporties van het kledingstuk kloppen. Mijn drijfveer is om voornamelijk mooie dingen te maken. Als meest waardevol zie ik dan ook dat een klant juist daarvoor terugkomt. Niet omdat er simpelweg mijn naam in het label zit. Ik wil zeker ook niet dicteren hoe een man eruit moet zien. De mannen moeten juist zelf kiezen. Waarbij ik niet kan zeggen dat gays zich beter kleden dan hetero’s.

Je hebt gays die zich beter kleden dan hetero’s en andersom. Het is om het even. Wel is het zo dat gays zich vroeger meer fashionable kleedden dan nu. Ik denk dat mijn klantenkring voor vijftig procent uit gays en vijftig procent uit heteromannen bestaat. Wel zijn de gays duidelijk op de hoogte van wat er zich in de mode afspeelt. Maar het is niet zo dat ze perse gemakkelijker geld aan mode uitgeven dan hetero’s. Als de klant merkt dat de kleding klopt en bij hem past, dan speelt geld geen rol voor hem. En als ik ze dan iets anders kan aanbieden dan vind ik dat wel sympathieker.”


Werkdag

“Ik begin de dag met veel e-mails te lezen en die te beantwoorden. Want met je eigen label ben je ook je eigen ondernemer. Je runt toch een bedrijf. Het is ook veel organiseren waarbij je moet regelen hoe je iets van A naar B brengt. Je moet zelf dingen in werking zetten. Tachtig procent is toch wel puur officejob en de resterende twintig procent creativiteit. Dat is weliswaar kort, maar wel heel waardevol en ik haal er veel energie uit. Ook doe ik nog steeds freelance opdrachten, maar zit ik wel minder in het buitenland dan vroeger.

Zo ben ik verantwoordelijk voor de Consultancy van het Nederlandse jeansmerk G-Star, waarvoor ik onder andere de shows bedenk die in New York worden getoond. En jaren geleden ben ik samen met Alexander van der Slobbe een samenwerkingsverband aangegaan met Puma. Daarvoor hebben we een serie schoenen ontworpen meer richting de modehoek. Dus een stuk exclusiever vanuit de heritage-gedachte. Het zijn geen echte standaard sportschoenen.”

Inspiratie

“Ik werk vooral vanuit beelden die ik dan op mijn eigen manier interpreteer. Vroeger werkte ik vooral vanuit mannelijke clichébeelden zoals cowboys, sporthelden. Daar heb je toch wel meteen een bepaald beeld bij. Ik wilde dan vooral mijn eigen verhaal daarbij vertellen.

Maar door de crisis is dat enigszins veranderd. Door die crisis ga je jezelf herdefiniëren. Je gaat allerlei vragen bij jezelf oproepen. Het gaat nu toch vooral om creativiteit. Momenteel vind ik dat erg belangrijk. Dat is toch de taak van een goede ontwerper en vooral nu moet je vooruit kunnen denken.
Je moet nu meer gaan ontwerpen dan voorheen. Nadenken over welke stof je bijvoorbeeld gaat gebruiken.

Voor mijn zomercollectie van 2010 heb ik het standaard manbeeld juist losgelaten. Ik ben meer gaan experimenteren qua vorm en silhouet. Met meer emotie en intuïtie heb ik geprobeerd om de collectie tot stand te laten komen. Dat prikkelde me vooral. Het voelde als een bevrijding om meer gebruik te maken van mijn intuïtie. En de vrouwelijke elementen zijn in mijn mannencollectie altijd aanwezig geweest. Die heb ik altijd in mijn collecties willen integreren. Ik heb daarmee immer op het randje gezeten binnen mijn collecties. Dat hoort nu eenmaal bij mij.

Altijd heb ik geprobeerd om juist die grenzen op te zoeken... tussen dat wat mannelijk en vrouwelijk is.
Zeker in mijn zomercollectie 2010 zitten er veel vrouwelijke elementen qua kleur en stofkeuze. Wanneer is iets bijvoorbeeld niet meer mannelijk? En dan bedoel ik niet dat ik mijn modellen op hakken laat lopen. Juist de mannenmode is zo doorweven van allerlei codes.”

Toekomstplannen

“Mijn basis blijft zeker hier in Nederland. Maar mijn ambitie is toch wel om uiteindelijk met mijn mannencollecties een internationaal label te gaan worden. Daar wil ik zeer zeker verder aan gaan bouwen. Afgelopen januari heeft er een perspresentatie plaatsgevonden van een sublijn voor winter 2010-2011.

Het is een wat meer basiscollectie onder mijn eigen naam, die zeker aansluiting vindt bij mijn huidige collectie. Maar omdat de Nederlandse klant toch vaak een andere vraag heeft dan de buitenlandse klant, wil ik juist voor die doelgroep deze nieuwe collectie op de markt brengen.

Voor een Nederlandse klant mag een pak bijvoorbeeld wat minder uitgesproken zijn en daar wil ik op inspringen. Deze collectie zie ik graag in speciaalzaken door geheel Nederland hangen. Het hoeft echt niet een designwinkel te zijn.

In samenwerking met een agent wordt deze lijn op de Beneluxmarkt gelanceerd. Denk hierbij aan colberts en shirts die niet aan mode onderhevig zijn maar die wel een link behouden met mijn huidige collectie. Want ik blijf natuurlijk trots op mijn huidige mannenlijn. Ondanks dat het nog piepklein is, merk ik wel dat het tijd wordt om daarmee de volgende fase in te gaan...”



De mannencollecties van Francisco van Benthum zijn te koop in N.L.= New Luxury, Jacob Obrechtstraat 20 in Amsterdam.

De foto’s zijn van de Solitude zomercollectie 2010.



 










GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Francisco van Benthum: ‘Mijn drijfveer is om mooie dingen te maken’

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 31 maart 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp














Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 337, september 2019














Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 222
Meer van Bernardo van Eekhout





Eriks gay Bed and Breakfast


Quiet clean bedroom and Dutch breakfast for one guest

meer info |visit


t Mandje


Fun and respect since 1927

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media