Back to Top
Zondag 05 Jul
86447 users - nu online: 1029 people
86447 users - nu online: 1029 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 6 min. Printervriendelijke Pagina  
Make-up voor mannen


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 14 januari 2010

This article is also available in English
lengte: 6 minuten


Mannen zullen eraan moeten geloven dat make-up niet langer exclusief tot het vrouwelijk domein behoort. Nu piercings, tatoeages en andersoortige bodydecoratie algemeen geaccepteerd zijn voor mannen zal make-up een logisch vervolg zijn. Waarschijnlijk zullen homo’s daarbij als early adapters een belangrijke rol vervullen...

Ruig en sexy

Volgens cosmetica-trendwatcher Antoinette van den Berg begint make-up voor mannen aan een ware opmars. Zij is eigenaresse van de in Italië gevestigde forecasting studio Future-Touch. Dit trendbureau is gespecialiseerd in het aangeven van prognoses en concepten voor de gehele cosmetica-industrie. Ze adviseren internationale cosmeticamerken en -bedrijven naar aanleiding van trends die ze wereldwijd signaleren. Future-Touch heeft dit jaar voor de cosmeticabranche een trendgids voor mannen-make-up uitgebracht. Bedoeld om richtlijnen aan te geven van wat de toekomst zal zijn qua mannen en make-up producten. Hierin wordt uitgelegd waarom mannen nu klaar zijn voor het dragen van make-up en wat de trends worden voor onder andere eyeliners, mascara, nagellak en foundation. Aangevuld met handleidingen over hoe mannen het beste de make-up kunnen aanbrengen.


“Twintig jaar geleden stond men nog sceptisch tegenover mannencrèmes. Kijk naar het huidige en overvloedige aanbod van merken die gezichtsverzorgingsproducten voor mannen op de markt brengen. Tegenwoordig is het niet meer dan normaal dat mannen crèmes gebruiken. Ik verwacht dan ook dat dit eveneens zal gebeuren met make-up voor mannen,” licht Antoinette toe.

“Vooral in de muziekwereld is het de normaalste zaak van de wereld dat mannen make-up gebruiken. Ik ben er alert op geworden door de muziekindustrie waar mannen als Pete Doherty voor Cavalli en Keith Richards voor Louis Vuitton beiden veel eyeliner dragen. Of de band Placebo op MTV, ook weer ontzettend opgemaakt. De jongens van de Duitse band Tokyo Hotel, ook zo opgemaakt. Als je oog erop valt, dan zie je hoezeer het gewoongoed is geworden. En niet alleen bij de muzikanten. Een man met een eyeliner is heel ruig en sexy. Helemaal niet vrouwelijk. Dat gedoe rond wat gay is of niet, interesseert me helemaal niet meer. Die scheidingslijnen zijn gelukkig steeds meer aan het vervagen. Er is een duidelijk mannelijk make-up gebruik. En mannencrème is toch ook heel normaal geworden? Kijk maar eens naar het huidige aanbod hiervan.”

De producten die cosmeticamerken in de toekomst moeten ontwikkelen voor mannen, mogen geen aftreksels zijn van vrouwenproducten. “Dus geen zwarte nagellak in een glazen potje. Maak producten met kliksystemen zodat mannen ze gemakkelijk kunnen meenemen.”

Maar of de Nederlandse man hier al klaar voor is...? Antoinette is er in ieder geval van overtuigd dat cosmeticamerken er succesvol mee kunnen zijn en er een flink marktaandeel aan kunnen overhouden, mits ze het goed aanpakken. “We signaleren een mannelijk make-up gebruik en we vertalen dat in geschikte producten voor mannen. Daarom adviseren we de cosmeticamerken om producten speciaal voor mannen te ontwikkelen, die geen aftreksels zijn van vrouwenproducten. Maar juist innovatieve concepten met een mannelijke identiteit. Zo ontwikkelden we bij Future-Touch nail marker concepten (een soort viltstift) voor mannen die op een heel praktische manier een streperig effect op de nagels zetten in plaats van het klassieke, keurig gelakte effect.”



De grote merken zijn er zich inmiddels al bewust van geworden dat het huidige aanbod voor mannen in de toekomst steeds verder zal gaan. En de cosmetica-industrie voelt inmiddels ook wel aan dat de tijd er rijp voor is. Want concealers en gekleurde crèmes voor mannen bijvoorbeeld zijn nu al verkrijgbaar. De dit jaar tot “Most Fashionable Footballer of the Year” verkozen voetballer Evgenly Levchenko heeft hier een eigen mening over. “Bij een verfijnde kijk op mode hoort ook persoonlijke verzorging. Zo smeer ik ’s avonds voor het slapen gaan een crème op mijn gezicht. Verder sta ik niet lang voor de spiegel, maar ik sta wel open om nieuwe dingen te proberen. Met mijn ex Victoria was ik een keer in Parijs, waar ik mijn teennagels zwart heb laten lakken. Door al het voetballen zien mijn tenen er niet meer uit. Ze zijn bont en blauw. Het was niet lelijk, maar het is niet zo dat ik op dit moment met zwartgelakte teennagels in mijn slippers rondloop. Maar ik zeg niet bij voorbaat nee tegen zulke dingen.”

Macho-look

In Engeland zien ze wel degelijk een lucratieve markt in make-up voor mannen. Afgelopen zomer werd daar het cosmeticamerk “Taxi Man” speciaal voor mannen gelanceerd. Geïnspireerd op het Engelse mannelijke rolmodel Russell Brand (acteur en komiek evenals radio- en televisiepresentator) die zich er niet voor schaamt om eyeliner en mascara te dragen. Verkrijgbaar in de Engelse drogisterijketens van Superdrug. Producten die als naam meekregen: “Manscara” en “Guy-liner”; woordspelingen op bestaande woorden zoals mascara en eyeliner. Zo is het Guy-liner-potlood dikker dan dat voor vrouwen, zodat het gemakkelijker in gebruik is voor de grotere mannenhanden. “Vandaag de dag kun je een macho zijn en make-up dragen. Mannen zijn meer dan ooit geobsedeerd door hun uiterlijk,” concludeert Jeff Wemyss, manager van de lijn Taxi Man.

“We zijn er heilig van overtuigd dat er een reële markt bestaat voor deze cosmeticaproducten. Het merendeel van onze klanten zijn vrouwen, van wie we aannemen dat ze de producten voor hun partners kopen. Maar ook worden ze door mannen zelf gekocht voor hun eigen, persoonlijke gebruik. Ik beweer nadrukkelijk dat deze producten niet alleen voor travestieten zijn bedoeld.”

Want de truc voor mannen-make-up schijnt te zijn om gelaatstrekken te versterken c.q. te accentueren en gezichtsvlekjes te bedekken. Op zo’n manier waardoor het juist lijkt alsof ze geen make-up dragen.

“We hebben essentials ontwikkeld die iedere man weleens van zijn wederhelft leent. Het gaat met name om subtiel gebruik van mannen-make-up. En juist niet om het creëren van een drag queen look,” bevestigt Taxi Man’s creative director Peter Kelly.



Een aangeboord gat in de markt? De cijfers liegen er in ieder geval niet om, want Engelse mannen spenderen jaarlijks gezamenlijk een slordige zevenhonderd miljoen Engelse pond om er goed uit te zien. En voorspellingen geven aan dat die markt in 2010 zal groeien naar een bedrag van 820 miljoen pond. Superdrug heeft sinds 2005 de verkoop van mannelijke gezichtsverzorgingsproducten zien verdubbelen.

Ook in Nederland groeit de omzet van mannenproducten al jaren harder dan die van de totale cosmeticabranche. Inspelende op die behoefte lanceerde Jean Paul Gaultier dit jaar de lijn “Monsieur,” die ook in Nederland verkrijgbaar is.



Een uitgebreide men’s grooming-lijn van achttien producten voor het scheren en huidverzorging tot en met huidverbeteraars en verzorgende producten. Uit deze achttien producten kan elke man zijn eigen keuze maken om er goed uit te zien.

Elk product uit het Monsieur-assortiment is gegarandeerd specifiek ontwikkeld voor de huid en de levensstijl van de man. Zo is er ook een ware make-up-lijn voor mannen. Bestaande uit bijvoorbeeld een poeder bronzer die vlekken laat verdwijnen en de huid egaliseert. Voor het hele jaar door een “net terug van vakantie” uitstraling.

Of een oogpotlood voor een diepe en intense blik of om dunne wimpers te corrigeren. Maar ook een corrigerend wenkbrauwpotlood, een wenkbrauwgel of een concealer om iedere oneffenheid te camoufleren. Allemaal bedoelt omdat er in elke (dus ook Nederlandse) man een Monsieur schuilt. Waarbij de man duidelijk een forse inhaalslag aan het maken is...

Bij navraag naar de verkoopcijfers van de producten van Gaultier Monsieur in Nederland, wilde de importeur hierover helaas geen gegevens verstrekken aan tijdschriften.
2x per maand het laatste van onze redacteuren en nieuws updates in je inbox

Uitschrijven kan met 1 klik



Commentaar:
Re: Make-up voor mannen-


Reactie van Coverboy dd. 29 maart 2012
Veel over geschreven, maar waar te koop in Nederland?










GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Make-up voor mannen

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 16 januari 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media