Back to Top
Maandag 16 Dec
86391 users - nu online: 1125 people
86391 users - nu online: 1125 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





Columns & Opinie

Sodomie verwijst naar de bijbelse stad Sodom waar nooit eem splinter of scherf van gevonden is. Lange tijd hebben theologen het doen voorkomen alsof deze mythische stad was vernietigd om de homoseksuele zonden van de inwoners, maar tegenwoordig nemen ze aan dat het ging niet om homoseksualiteit, maar om het negeren van de wetten van de gastvrijheid.

door Gert Hekma - 30 oktober 2001

lengte: 5 min. Printervriendelijke Pagina  
Perversies


This article is also available in English
lengte: 5 minuten


Daarom was de stad in vlammen opgegaan en vervolgens bedolven door het water van de Dode Zee. Ongeveer vanaf het jaar 1000 verwees het woord sodomie naar seks die niet de voortplanting ten doel had of niet binnen het huwelijk plaatsvond. Deze ÒzondeÓ kende gradaties. Het ergst was de sodomie tegen de natuur waarbij het ging om anale seks en bestialiteit. Sodomie ofwel tegennatuurlijke ontucht was een begrip dat voor het seksueel verbodene stond. Het was daarmee een voorloper van het negentiende-eeuwse woord perversie. Hoewel de meeste homomannen anale seks niet als een kwaad of perversie beschouwen, was het volgens de christelijke leer de zonde bij uitstek.


Stomme zonde
De sodomie was in de periode 1000-1800 streng verboden, voor de christelijke kerk een zonde en voor de staat een halsmisdrijf. Een sodomiet die deze 'gruwelijke' zonde voor de rechtbank bekende of op heterdaad betrapt was, liep de kans verbrand, gewurgd, opgehangen of verdronken te worden. Zoals Dirk Jaap Noordam, Leo Boon en Theo van der Meer hebben uitgezocht, zijn in Nederland waarschijnlijk een paar honderd sodomieten ter dood gebracht, vooral in de achttiende eeuw. In die tijd kenden ze het woord 'veilige seks' nog niet want een bekentenis van homoseksueel gedrag die niet anale seks betrof, leidde tot aanzienlijk lichtere straffen. Dat wisten de meeste sodomieten helaas niet. Vaak wisten ze niet eens dat sodomie een halsmisdrijf was. Men noemde het ook wel een 'onnoembare' of 'stomme zonde' omdat er niet over gesproken hoorde te worden. Dat leidde tot allerlei misvattingen over wat sodomie precies was. Zo dachten jongens die elkaar in het Utrechtse weeshuis neukten dat sodomie sloeg op het afsnijden van pikken.
Het verbod op sodomie hield veel mannen niet af van anale seks. In vijftiende-eeuws Florence hield de politie een archief over sodomie bij waarin de helft van de mannelijke bevolking stond genoteerd. In een gehucht als het Groningse Faan hadden mannen tamelijk onbekommerd seks met elkaar totdat daar een heksenjacht begon onder leiding van de dorpsrechter Rudolf de Mepsche. Twee dozijn mannen lieten het leven op de brandstapel die hij oprichtte voor de Faanse sodomieten.

Perverse anale seks
Toen homo's en dokters het in de negentiende eeuw in bedekte termen begonnen op te nemen voor homo-emancipatie, maakten ze een scherp onderscheid tussen homoseksualiteit en anale seks. Zo schreef een Nederlandse homoseksuele arts in 1870 'ik ben een Urning, geen PŠderast [...] Ik had voor Paed[erastie] de grootste afschuw en zeker van de 200 Urningen 199 met mij.' Paederastie staat hier voor anale seks en urning voor homoseksueel. Volgens deze arts kwam anale seks onder homo's net zo weinig voor als onder hetero's. Homo's probeerden respectabiliteit te verwerven door een scherp onderscheid te maken tussen sodomie als perverse anale seks en homoseksualiteit als een identiteit waarbij het vooral om liefde en omarmingen en misschien om wederzijdse masturbatie ging. Zulke edelurningen keerden zich in 1895 scherp tegen Oscar Wilde die zich had verweerd tegen de 'belediging' dat hij een 'somdomite' was, maar desondanks wel degelijk met krantenjongens had geneukt.
De voorzichtige emancipatiestrategie waarbij het belang van anale seks in homoseksuele verhoudingen werd ontkend of gerelativeerd, heeft de homobeweging lang volgehouden. Een onbeschaamde verheerlijking van anale seks valt pas te vinden in Het homoseksuele verlangen (1972) van Guy Hocquenghem. Met de opkomst van Aids na 1981 werd duidelijk hoezeer anale seks een alledaags bestanddeel was van homoseksuele praktijken. Nauwelijks was sodomie erkend als een opwindend seksstandje of ze kreeg alweer een negatief stempel als vorm van onveilige seks die tot Aids en daarmee, opnieuw, tot de dood kon leiden. Het verleidde Leo Bersani tot de retorische vraag 'Is de anus een graf?'.

Van achteren

In zijn boek Van achteren bezien (1995) bespreekt Marty van Kerkhof 'anale seks in het aidstijdperk'. De anus is volgens hem geen graf omdat veilige anale seks met een condoom mogelijk is, maar veel homomannen vinden dit helemaal niet zo leuk: die willen lijfelijk contact voelen zonder beschermingsmembraam. Van Kerkhof vat de onderhandelingen samen die mannen met elkaar voeren over anale seks en condooms en bespreekt alle uitvluchten die ze zoeken om toch onbeschermde seks te hebben. De duidelijke boodschappen van de aidscampagnes worden zo verdraaid dat onveilige seks minder riskant lijkt. Een monogame relatie biedt misschien zekerheid, maar niet na drie weken. Een aankomend homootje als partner vermindert het risico voor de oudere partner, maar dat geldt andersom allerminst. Voor het zingen de kerk uit is nog niet veilig omdat het veiliger is dan anale overdracht van zaad.
Van Kerkhof heeft in zijn boek veel oog voor de betekenissen die homomannen aan anale seks toekennen. Volgens sommigen is alleen anale seks echte homoseks. Anderen willen vooral geneukt worden omdat ze dat lekker vinden, soms omdat ze het gevoel willen hebben vernederd te worden. De Žen kan alleen maar neuken, de ander heeft een voorkeur voor geneukt worden, terwijl een derde groep het bij voorkeur om en om doet en de partners penetreren en gepenetreerd worden afwisselen. Sommige homomannen hebben liever een grote lul in hun kont en anderen hebben een voorkeur voor een kleine omdat ze een nauwe ingang zouden hebben. Er zijn mannen die alleen willen neuken nadat de anus is schoon gespoeld omdat ze als de dood voor stront en stank zijn terwijl anderen daar juist weer gek op zijn. Mannen die van anale seks houden, kunnen daar met andere woorden op duizend manieren vorm aan geven.
Voor de meeste mensen houdt geneukt worden een vernedering en vervrouwelijking van de gepenetreerde partij in. Deze eeuwenoude voorstelling die bij de oude Grieken en Romeinen al leefde, is nog steeds springlevend. Om die reden was bij de Romeinen geneukt worden een zware straf die de eer van de aldus gestrafte man voor eeuwig schond. Hoewel de moderne mens niet veel meer geeft om begrippen van mannelijke eer, komen zulke stokoude beelden toch bovendrijven bij anale seks. Voor de markies de Sade was het geslagen en geneukt worden een vernedering die niet alleen idee‘n van Christelijke deugd en mannelijke eer om zeep hielp, maar ook toegang gaf tot ultieme lustbeleving. Een man die niet van achteren was genomen, wist volgens hem niet wat seksueel plezier was. Sade lijkt te suggeren dat seksuele lustbevrijding pas mogelijk is wanneer alle mannen het genoegen van anale seks hebben leren smaken. Wanneer we bij de 'V' van vernedering komen, zullen we daar nader op ingaan.

volgende keer: takel, tatoe, toilet.












GERELATEERDMEER VAN GERT HEKMAMEEST GELEZEN VAN GERT HEKMA

Perversies

Gert Hekma, in Columns & Opinie op 05 november 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN COLUMNS & OPINIEIN NUMMER 121














bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media