Back to Top
Woensdag 13 Nov
86374 users - nu online: 3410 people
86374 users - nu online: 3410 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 5 min. Printervriendelijke Pagina  
Style Winter 2001


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 03 oktober 2001

This article is also available in English
lengte: 5 minuten


De kracht van mode ligt in haar functie om ieder seizoen iets anders te laten zien. Een behoefte waar de comsument om vraagt. D‡t wat er in de lucht hangt wordt door goede ontwerpers aangevoeld en vertaald naar kledingvormen.

Mede daardoor is mode een afspiegeling van wat er zich in de maatschappij afspeelt. Een reflectie waaruit gemeenschappelijke trends worden geboren. Een van de trends die de aankomende wintermode duidelijk zal domineren is de "armytrend," die als een rode draad door alle collecties loopt. Epauletten, opgestikte zakken, dubbele rijen knopen en camouflageprints moeten dat gevoel afdwingen. Gezaghebbende tijdschriften als de Engelse i-D en de Italiaanse Vogue kondigden dit "militarisme" al lang aan. Heerst er een drang naar uniformiteit? Ook de opkomende recessie speelt een duidelijke rol en men wordt voorzichtiger en conventioneler. Men gaat terug naar waar het uiteindelijk om draait: een man als een échte man aankleden. De vrouwelijke kant van de man wordt even in de ijskast geplaatst en maakt plaats voor een ruiger, soberder beeld. Comfortabele basickleding die een man écht wil dragen in plaats van avontuurlijke, merkgeile kleding. Lekker shabby en nonchalant. Er hangt een zweem van tweedehands om de kleding heen; alsof hij een bepaalde erfenis met zich meedraagt. De luxe mag er niet meer zo duidelijk van afstralen. Perfecte normaalheid dus. Zwart komt en gaat om nu weer eens een glorieuze comeback te maken. Black is back! Geheel toepasselijk noemden de twee Nederlandse ontwerpers Victor & Rolf hun geheel in zwart uitgevoerde damescollectie: Black Hole. Zwart wordt terzijde gestaan door wit, grijs, flessegroen en chocoladebruin, met fuchsiaroze als buitenbeentje. Mouwloze tops met allerlei prints en teksten laten zien waar we voor staan en wat onze mening is. De trend van individualisering doet ons ons hiermee onderscheiden van de rest. Prestigemerken uit de jaren tachtig, zoals Lacoste, Pringle en Scapa of Scotland, zijn bezig met een stille comeback. Vooral het Schotse merk Pringle ondergaat een restyling om zodoende het stoffige imago van zich af te schudden. Pringle zou het leuk vinden als de bekende cardigans en tuin-sets door een wat jeugdiger publiek zouden worden gedragen. In modekringen noemt men dit "to do a Gucci"; het verjongingskoortsvirus. Door aanstelling van jonge ontwerpers moet een modehuis een metamorfose ondergaan. Iets waar tot nu toe alleen Tom Ford bij Gucci in geslaagd is, waardoor dat huis naar ongekende hoogte is gestegen. David Beckham en Robbie Williams zijn al in Pringle gesignaleerd, waardoor dit merk alvast een boost in de goede richting heeft gekregen.

Y.S.L. versus Dior
De confrontatie tussen twee modegiganten, Gucci (in bezit van Yves Saint Laurent) en L.V.M.H. (in bezit van Dior), wordt uitgevochten tussen de twee ontwerpers: Tom Ford (designer voor Gucci en Y.S.L.) en Hedi Slimane (designer voor Dior-Homme). Ford presenteerde zijn eerste herencollectie voor het huis Y.S.L. en Slimane bracht zijn eerste collectie voor de ietwat ingedutte herenlijn van Dior. Alle boegbeelden van de Y.S.L.-clan (Yves Saint Laurent zelf, zijn zakenpartner Pierre Bergé en muse Catherine Deneuve) waren aanwezig bij SlimaneÕs eerste collectie voor Dior. Hierbij gaven ze hem duidelijk blijk van steun, nadat hij vorig jaar Y.S.L. als ontwerper had verlaten. "Nadat Y.S.L. door Gucci was overgenomen had ik daar niets meer te zoeken," aldus Hedi Slimane. "Bij Dior heb ik het idee dat ik nog steeds bij de familie ben gebleven." Zijn visie van de nieuwe Dior-garon is messcherp en grafisch. Hij oogt fragiel, jong en slank en wordt door Hedi gehuld in veel mouwloze tops in een sober kleurenpalet: zwart, wit en grijs met als felle uitschieter felroze. Geen printje of Dior-logo te ontdekken. Het is erg modieus om het overhemd niet dicht te knopen maar van onderen eenvoudigweg over elkaar geslagen in de broek te proppen. De slanke taille wordt door Dior geaccentueerd door ceintuurs in babyblauw of babyroze. Zonder twijfel zal Dior zich snel gaan ontpoppen als toonaangevende leider in het modegebeuren. Met een kusje van Hedi.
De eerste collectie van Tom Ford voor Y.S.L.-Femme werd door de gezaghebbende krant Herald Tribune als "flauwtjes" omschreven. Van te voren wist Ford dat hij veel kritiek zou krijgen. Als het te afwijkend zou zijn van de traditionele Y.S.L.-stijl dan zou dit de trouwe klanten kunnen afschrikken. Zou het teveel op Y.S.L. lijken dan zou het weer niet vernieuwend genoeg zijn. Zucht! In navolging van zijn damescollectie bracht Ford voor zijn Y.S.L.-Homme-collectie veel variaties op het traditionele herenkostuum en de smoking. Een opeenvolging van correct gesneden maatkostuums, verlengde blazer-mantels en trenchcoats. Schitterende witte officiersjassen met ceintuursluiting. Alle modellen leken met hun hoornen bril op heuze Y.S.L.-klonen. Toch is mode nu eenmaal meer dan het opnieuw stylen van oude Saint Laurent klassiekers. Mode wordt door Ford als een produkt behandeld en zo ook door hem het huis Y.S.L., voorheen nog een instituut. Dat wat hem wel gelukt is bij Gucci, het cre‘ren van een succesnummer, lijkt toch wat ingewikkelder te liggen bij la maison Yves Saint Laurent.

Designers
Sporen van recessie zijn duidelijk niet terug te vinden in de collectie van Versace. De modellen zijn rijkelijk overdressed en lijken zo weggelopen uit een first-class boudoir. Luxueuze jaren tachtig Miami-playboychique. Veel clean-cutkostuums met bijpassende overjassen en bontkragen in subtiele poedertinten. Korte, geometrische bontjacks en gouden blazers waarbij het haar golvend lang is met geblondeerde lokjes. Versace pur sang. "Ik wilde een simpele look, bestaande uit gebleekte jeans, een prachtige sheepskin-jas en een petje." Ziehier Fords visie op de Gucci-man. De gebleekte jeans is het uitgangspunt waarop je alles combineert: lederen blazers, met bont gevoerde spijkerjacks, slobbertruien en korte, lederen jacks. Het oogt allemaal als te veel afgedragen kleding. Denk aan een soort relaxt John Lennon imago, alleen hier uitgevoerd in de beste materialen en met een duur Gucci-prijskaartje eraan.
"Mijn kleding is bedoeld voor rijke mannen met een rijke fantasie," aldus de Italiaanse ontwerper Roberto Cavalli. In Amerika is hij enorm hot en dat gevoel zal snel genoeg naar Europa overwaaien. Sombere armyshirts en officiersjassen worden opgevrolijkt door bloemenborduursels en de shirts met versleten "American Flag-prints" zullen zeker in de U.S.A. een grote hit worden. Goede, oude denimshirts en -jacks zijn stukgebleekt en snowwhite van kleur, met veelal versleten en stukgeknipte naden. Hoe meer slijtageplekken op de denim, hoe beter. Wil denim er dit seizoen bijhoren, dan moet het de meest gruwelijke behandelingen ondergaan: zandstralen, bleken en stuk knippen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, zeggen ze. De Belgische ontwerper Raf Simons blaast kleding letterlijk op tot reuzenproporties; oversized bomberjacks, sweaters met capuchons en combatpants. Alles laag over laag. De modellen, die ogen als stadsnomaden, werden flink ingepakt met Arafat-sjaals die het gehele gezicht bedekken, waarmee Simons duidelijk refereert aan de PLO-politiek van de jaren tachtig. Ze zien eruit als de "kraakpand-helden" die geloofden in hun idealen. Ook in de mode blijft het verleden ons achtervolgen.













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Style Winter 2001

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 09 oktober 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MODE & LIFESTYLEIN NUMMER 121














bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media