Back to Top
Zaterdag 29 Feb
86419 users - nu online: 931 people
86419 users - nu online: 931 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







Printervriendelijke Pagina  
Pro's en anti's dansen rond rokende homo's


door Redaktie in Algemeen , 10 mei 2009


In de Amerikaanse staat Oregon strijden tabaksfabrikanten en anti-rookorganisaties om de hand van de rokende homoseksueel. De fabrikanten benaderen homo's met romantische en vooral vage advertenties. De antirookbeweging gaat daar keihard tegenin.

In de VS, waar homoseksualiteit nog altijd een moeilijk bespreekbaar onderwerp is, roken homo's en lesbiennes gemiddeld meer dan de hetero's. Wie als tiener in de 'coming out'-fase zit, gaat roken omdat dat een beetje bij de subcultuur hoort. Homo's roken om erbij te gaan horen. En ze roken in de bars die bekend staan als ontmoetingsplek


In cijfers uitgedrukt: de kans dat een jeugdige homo rookt is 2,5 maal hoger dan bij zijn of haar hetero leeftijdsgenoten. In de staat Oregon rookt een op de drie homoseksuelen, terwijl het algemeen gemiddelde in die staat een op vijf is.


Advertenties

De tabaksindustrie haakt uiteraard op deze trend in en publiceert advertenties met mannenduo's die turend in de verte genieten van een prachtig vergezicht over zee. En zulke campagnes werken, omdat de homogemeenschap zich door allerlei andere reclameuitingen in de VS juist buitengesloten voelt.

Smoke prideAuto's worden bijvoorbeeld steevast aan de man gebracht met foto's van 'happy families' die zich lachend verplaatsen in alweer een grotere SUV. Daar herkent de modale gay in de VS zich niet in.

De anti-rookbeweging voert een stuk minder subtiel actie. In Las Vegas trekken stoere kerels, gehuld in alleen een strakke onderbroek, de bars in om ten strijde te trekken tegen het roken. En in Philadelphia adverteert een anti-rookgroep met de slogan: "doe eens wat beters met je lippen".




Werken die directe campagnes? Nee, zegt anti-rook campagnespecialiste Szego uit Portland. In de homogemeenschap gelden andere regels. Een jonge homo heeft niet als doel zo lang mogelijk te leven. Maar wel zo leuk mogelijk, aldus Szego. Ze benadert zelf de homoscene met een campagne waarin de vraag "hoe 'gay' is deze advertentie?" centraal staat. En ze gebruikt een poster met de regenboogvlag die trots symboliseert. Daarin verwerkte ze subtiel een sigaret en koppelt daar een vraag aan.

Daarmee hoopt ze bewustwording te creëren bij de homogemeenschap. Voorlopig tevergeefs, want uit onderzoek blijkt dat de helft van de rokende homo's niet van plan is om ooit te stoppen...













GERELATEERDMEER VAN REDAKTIEMEEST GELEZEN VAN REDAKTIE

Pro's en anti's dansen rond rokende homo's

Redaktie, in Algemeen op 10 mei 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp







In het nieuwste nummer, Gay News 343, maart 2020





















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media