Back to Top
Zaterdag 24 Aug
86352 users - nu online: 1089 people
86352 users - nu online: 1089 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Travel - Go West!... Met Amtrak van Chicago naar San Francisco


door Ron Meijer in Reizen en weekendtrips , 18 juli 2007

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


Met Amtrak van Chicago naar San Francisco is misschien wel de mooiste treinreis die je in de Verenigde Staten kunt maken. Je reist door het land van de Amisch-gemeenschap, door de uitgestrekte landbouwgebieden van het Midden-Westen, langs machtige rivieren zoals de Colorado River, door diepe canyons en dwars door de indrukwekkende Rocky Mountains, het absolute hoogtepunt van de reis. Het traject van Chicago naar San Francisco wordt afgelegd met de wereldberoemde trein “California Zephyr

Amtrak

Wie plannen heeft in de Verenigde Staten te reizen, denkt eerder aan het vliegtuig en de auto dan aan de trein. Toch is een treinreis in dit reusachtige land met zijn 40.000 kilometer lange spoorwegnet een attractie op zichzelf en beslist de leukste en meest ontspannen manier om met land en volk kennis te maken. Amtrak-treinen brengen je langs de mooiste routes naar zo’n vijfhonderd verschillende bestemmingen, ze zijn ruim en comfortabel en aan boord heerst een gemoedelijke sfeer die maakt dat je snel in contact komt met medereizigers.


De tarieven, al dan niet inclusief comfortabele slaapaccommodatie, zijn gunstig en er valt extra voordeel te halen als gebruik wordt gemaakt van een railpas. Vroeger wemelde het in de VS van de spoorwegmaatschappijen die elkaar hevig beconcurreerden.

Sinds 1971 zijn ze samengesmolten tot één nationale maatschappij voor het reizigersvervoer: Amtrak, herkenbaar aan de zilverkleurige rijtuigen met de rood/wit/blauwe band.

Afhankelijk van de regio waar gereden wordt en de afstand die wordt overbrugd, gebruikt Amtrak verschillende soorten materieel waaronder Superliners, Viewliners, Single-level Fleet en de Acela Express. Ze hebben vaak namen die de sfeer en de romantiek van het reizen nog eens onderstrepen.


Superliners

Wie de Nederlandse treinen kent zal zich verbazen over de ruimte, het comfort en de voorzieningen in de meeste Amtrak-treinen. De afstanden zijn echter veel groter dan bij ons. Ter illustratie: de afstand Chicago – San Francisco bedraagt bijna vierduizend kilometer, dat is een treinreis van drie dagen! Op alle grote lijnen in het westen van de VS alsmede tussen Chicago en San Francisco en tussen Washington en Chicago rijden Superliners. Dit zijn zeer comfortabele dubbeldekstreinen van circa vijf meter hoogte. De Superliners hebben een speciaal panoramarijtuig met grote ramen, zodat je volop van het landschap kunt genieten. Op de benedenverdieping van dit rijtuig is de bar. De maaltijden worden geserveerd in het restauratierijtuig. De vertrektijden zijn vaak zo gekozen dat de mooiste trajecten zoveel mogelijk overdag worden gereden. De comfortabele zitplaatsen (Coach Class) hebben verstelbare rugleuningen, een voetsteun en bieden veel beenruimte. De zitplaatsen zijn op de bovenverdieping van de trein.

Voor extra comfort is er keuze uit vier soorten privé-accommodatie: overdag je eigen knusse zitcompartiment dat voor de nacht in een handomdraai wordt omgebouwd tot een kleine slaapkamer; wij sliepen er prima.

De Standard Bedroom - twee bedden boven elkaar, voor één of twee volwassenen, op beneden- of bovenverdieping, toilet en wasgelegenheid in de wagon - voldeed prima, wil je meer comfort dan kan dat ook maar de prijzen stijgen dan wel flink.

Vanuit Amsterdam vlogen we met KLM rechtstreeks naar Chicago waar we eerst enkele dagen verbleven. Het was een hernieuwde kennismaking want er was na ons eerste bezoek nog zoveel te zien en te beleven dat we graag nog eens in de op drie na grootste stad van de USA verbleven.

Na drie dagen was het zover en begaven we ons naar het Union Station alwaar de reis met de California Zephyr zou beginnen. Een treinreis van bijna drie dagen lag voor ons.




Van Chicago naar Denver

Illinois, Iowa, Nebraska, Colorado, Utah, Nevada, and Californië. Dat zijn de staten waar we doorheen reizen en onderweg drie maal de klok moeten verzetten. Het eerste gedeelte voert ons, nadat we laat in de middag vertrekken, door het vlakke land van Illinois en Iowa waar de eerste plaats van enige betekenis waar we stoppen Des Moines is, de hoofdstad van Iowa. Gesticht in 1851 als Fort Des Moines, later afgekort tot het huidige Des Moines. Een stad met zo’n 200.000 inwoners.

De volgende stop met een bekende naam is Omaha, wat bekend in de oren klinkt vanwege het strand bij de landingen in Normandië op D-Day. De plaats zelf heeft hier niets mee te maken en is ook voor ons verder van weinig betekenis. Na een overheerlijk diner in het restaurant en het roken van een sigaret in de speciale rookwagon (roken is alleen daar toegestaan) besluiten we de bedden klaar te maken voor de nacht, wat in een handomdraai gebeurd was. Het zachte schommelen van de trein deed de rest en we sliepen beiden als een roos.


Na ontbijt en de ochtendkrant maar eens uitzoeken welke afstand we hadden afgelegd gedurende de nacht. Het bleek dat we op nog maar enkele uren reizen van Denver verwijderd waren. Tot vlak voor Denver is er aan het landschap weinig te beleven.

Opvallend zijn wel de vele, totaal verlaten fabriekscomplexen, rijp voor de sloop, alsof de directie de deur achter zich heeft dichtgetrokken en de boel de boel gelaten heeft, onvoorstelbaar hier in Nederland. Later zullen we nog veel meer van deze spookstadjes en -fabrieken zien.

Enkele uren later zien we in de verte de met sneeuw bedekte pieken van de Rocky Mountains opduiken met aan de voet daarvan de stad Denver. Hier maakt de trein voor het eerst een wat langere stop om opnieuw te worden bevoorraad en schoongemaakt. Voor ons een heerlijk moment om de benen te strekken en het station eens te bekijken.

Het viel buiten behoorlijk tegen want in een trein met airco heb je natuurlijk geen idee van de temperaturen buiten. Die waren gedurende de reis fors opgelopen en schommelden in Denver op dat moment zo rond de veertig graden!
Denver is de hoofdstad van de staat Colorado. Denver heeft de bijnaam “The Mile-High-City” omdat het precies een mijl (1609 meter) boven de zeespiegel is gelegen. Haast ongemerkt waren we van Chicago op weg naar Denver anderhalve kilometer gestegen door een landschap waarvan we dachten dat het zo plat als een dubbeltje was. Denver werd gesticht in 1858 gedurende het hoogtepunt van de Gold Rush. Er zijn nog steeds overblijfselen van die tijd in de buurt van Denver te bezichtigen.

Van Denver naar Salt Lake City

Na het bloedhete oponthoud maar weer snel de koele trein in, op weg naar de Rocky Mountains en een onvergetelijke tocht door deze bergen. De Rocky Mountains, ook wel het Rotsgebergte, is een hooggebergte in het westen van Noord-Amerika. De “Rockies” beslaan een gebied van meer dan 4800 kilometer, vanaf Mexico door de Verenigde Staten naar Canada en Alaska. De hoogste top is de Mount Elbert, in Colorado, op 4399 meter boven zeeniveau. Het gebergte ligt tussen de Great Plains aan de oostkant en heeft een serie bassins en laagtes aan de westkant. Het vormt de Continental Divide, en het vormt de grens tussen de rivieren die in de Atlantische Oceaan en de Noordelijke IJszee stromen, en de rivieren die in de Grote Oceaan uitmonden, zoals de beroemde Colorado River.


Na een tiental minuten rijden voel je al dat de trein, voortgetrokken door drie enorme locomotieven, begint te klimmen om na een kwartier een schitterend uitzicht te hebben over de stad Denver waarvandaan we zojuist vertrokken zijn.

Langzaam slingert de trein zich omhoog om na ongeveer twee uur rijden met een snelheid die niet hoger lag dan zo’n veertig à vijftig kilometer (soms nog veel langzamer) Moffett Tunnel te bereiken.

Deze tunnel is ruim tien kilometer lang en het lijkt wel een uur te duren voordat het einde bereikt werd. Hoe heet het ook was in Denver, zo koud was het buiten bij de eerste stop in Granby, waar we ook de eerste sneeuw zagen.

De volgende halte was Glenwood Springs, bekend om zijn warme bronnen die geneeskrachtig zouden zijn; we hebben het niet geprobeerd. Het water is er zo warm dat je er zelfs ’s winter bij twintig graden onder nul nog heerlijk in kunt zwemmen. Vanaf daar gaat de trein door overweldigende canyons met aan weerszijde de bergen in schitterende kleuren, wisselend van dieprood tot goudgeel. De conducteur vertelde dat we niet vreemd op moesten kijken als we verschillende auto’s halverwege de berghelling zouden zien. Die laat men, na de passagiers eruit te hebben gehaald, gewoon liggen als ze verder geen gevaar opleveren.

Grand Junction is de volgende halte en de plaats waar de trein het gebergte verlaat, dat plaats maakt voor de uitgestrekte woestijn, op naar het volgende gebergte: de Sierra Nevada.

De woestijn van Nevada is zeer onherbergzaam en in geen uren zie je ook maar een enkel teken van leven. Hier werden vroeger de ondergrondse atoomproeven gehouden en dat kan ik me dan ook levendig voorstellen. Uitgestrekte zandvlaktes worden afgewisseld door enorme, spierwitte zoutvlaktes met in de verte in honderden verschillende kleuren hoge rotsformaties, werkelijk adembenemend.

Vroeger werd Nevada bewoond door vele indianenstammen. Toen er echter goud en zilver werden gevonden was het lot van hen helemaal bezegeld. Verschillende malen zagen we in de rotsformaties waar we langsreden overblijfselen van oude goud- en zilvermijnen en vele verlaten dorpjes; het einde van een berucht tijdperk in de Amerikaanse geschiedenis.





Lake Tahoe - Reno - Sacramento - San Francisco

Na de laatste enorme zoutvlakte zien we opeens weer enig teken van leven in de vorm van autobandsporen. Het landschap begint te veranderen en er is nu ook enige begroeiing te zien. Langzaam voelen we dat de trein weer aan het klimmen is en dat betekent dat we de Sierra Nevada naderen. De Sierra Nevada is een bergketen in het westen van de Verenigde Staten, voor het grootste deel gelegen in de staat Californië. Het gebied staat ook bekend als The Sierra of The Sierras. Het berggebied strekt zich uit over een lengte van 650 kilometer (400 mijl), van Fredonyer Pass in het noorden tot Tehachapi Pass in het zuiden. Dit is ook het land van de mammoetboom of reuzensequoia (Sequoiadendron giganteum), een boom uit de cipressenfamilie (Cupressaceae) en de grootste boom ter wereld qua volume. Ze komt van nature voor in Californië, waar ze groeit op de westelijke hellingen van de Sierra Nevada.


De grootste mammoetboom, de General Sherman Tree, is te vinden in het Sequoia National Park in Californië. Daar bedraagt de hoogte drieëntachtig meter en de omtrek bij de bodem eenendertig meter, op borsthoogte zesentwintig meter.

Maar eerst rijden we lang het beroemde Lake Tahoe, een zoetwatermeer in de Sierra Nevada, op de grens van Californië en Nevada, nabij Carson City. Tweederde van de oevers van het meer liggen in Californië. Het gebied bevat vele skigebieden.

Lake Tahoe is een van de diepste (501 meter), een van de grootste (497 km²) en een van de hoogste (1898 meter) meren in de VS. Alleen Oregon’s Crater Lake is dieper (588 meter). Op dit punt aangekomen is de reis een lange glijvlucht naar beneden waar San Francisco op ons ligt te wachten, met stops in klein Las Vegas, Reno en vandaaruit op weg naar Sacramento, waar de eerste palmen al opduiken.

Ruim anderhalf uur later komen we aan in een buitenwijk van San Francisco alwaar comfortabele bussen klaar staan om ons naar het centrum van de stad te brengen.
Drie dagen in een trein met airco en de vele indrukken die je in zo’n korte tijd opdoet gaan je niet in de koude kleren zitten. Voor geen goud had ik het willen missen en ik zou het ook nog wel eens een keer over willen doen.




 










GERELATEERDMEER VAN RON MEIJER

Travel - Go West!... Met Amtrak van Chicago naar San Francisco

Ron Meijer, in Reizen en weekendtrips op 24 juli 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp














Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 337, september 2019














Meer uit Reizen en weekendtrips
Meer uit nummer 190
Meer van Ron Meijer





Filmhuis Den Haag


Regelmatig gay-specifieke voorstellingen

meer info |visit


NCADAM


regular safe sex parties

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media