Back to Top
Zondag 22 Sep
86358 users - nu online: 1077 people
86358 users - nu online: 1077 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 8 min. Printervriendelijke Pagina  
Fashion - Style 2006 - Milaan


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 15 april 2006

This article is also available in English
lengte: 8 minuten


In de eerste acht maanden van 2005 heeft de kledingindustrie opnieuw met omzetverliezen te maken gehad; ten opzichte van vorig jaar daalde de omzet met ruim vier procent. Al jaren is er sprake van omzetverliezen in de kledingbranche. Sinds 1996 is de omzet in deze bedrijfstak met bijna 55% afgenomen tot 250 miljoen euro in 2004. Maar gelukkig is er in november 2005 vier procent meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is dan ook niet voor niets dat vele ontwerpers onder grote druk worde gezet door hun geldschieters (veelal de luxeconglomeraten) om maar vooral uit de rode cijfers te komen en zo snel mogelijk winstgevend te worden.

De creative directors, verantwoordelijk voor de te varen modekoers van een label, worden strak aan het lijntje gehouden door de eigenaren van het desbetreffende label. Die hebben voornamelijk het winstbelang voor ogen. Creativiteit wordt daardoor steeds minder belangrijk. Zo hebben al verscheidene ontwerpers bij diverse modehuizen, na een aantal minder lucratieve seizoenen, het veld moeten ruimen.

“Mode is geen kunst, het is pure business,” zei Coco Chanel ooit. Dit tot grote ontevredenheid van Patrizio Bertelli (Prada): “Analisten moeten verder kijken dan alleen maar naar de cijfers. Ze besteden geen aandacht aan wat echt belangrijk is voor het bouwen van een wereldwijd merk; tijd en geschiedenis. Een merk moet als het wereldwijd is, stap voor stap, alle eigenschappen van innovatie, identiteit, communicatie en kwaliteit blijven handhaven.”

Hij uit hiermee zijn onvrede over de waarderingsmethoden van analisten en de “incestueuze” verhouding tussen de financiële en de modebranche.

Om winst te genereren worden creative directors gepusht om vooral activiteiten te ontplooien buiten de modebranche om en zo naamsbekendheid te verwerven voor hun eigen label.

Zo moedigt de Gucci Group (die onder andere Balenciaga, Stella McCartney en Alexander McQueen in hun bezit hebben) hun ontwerpers aan om vooral deals te sluiten met andere bedrijven om zo alsnog voor de opgelegde deadline in 2007 uit de rode cijfers te komen.

Vandaar de door Stella McCartney ontworpen succesvolle modelijn voor H&M en de door Alexander McQueen afgelopen september gelanceerde Puma footwear.



Daarnaast lanceert Alexander McQueen een tweede difussionlijn in juni voor herfst/winter 2006-2007, die wereldwijd te koop zal zijn in zeshonderd winkels. Volgens McQueen zal dit samenwerkingsverband een nieuwe en inspirerende dimensie toevoegen aan de wereld van McQueen.

In zijn derde collectie voor heren op de Milanese catwalk opent McQueen zijn show met outfits in de modekleur voor dit seizoen: wit. Witte overjassen, witte pantalons, witte truien; degelijke en propere outfits die veraf staan van McQueens creatieve input. Maar naarmate de collectie vorderde kwam het ware McQueen-handschrift uiteindelijk toch naar voren bij met verf beschilderde, halfnaakte modellen in met knopen en veren overladen versierde haltertops en matadorjasjes. Minder commercieel weliswaar, maar wel dichterbij het signatuur waar McQueen voor staat.

Blanco Bianco

De taal die de kleding voor aankomend seizoen spreekt is “preppy.” Nette, verzorgde kleding met jaren vijftig American Highschool charme. Shirts en stropdas, met of zonder een strakke V-hals pull-over eroverheen. Een nette, gestreken, smalle pantalon eronder en dan nog het liefst een spierwitte die voor 2006 de échte must have zal worden. Simplistische non-mode maar degelijke outfits voor brave jongens. Sportswear gaat definitief terug de kast in. Bij Prada zijn de V-hals pull-overs transparant, waardoor de met sterren en harten bedrukte shirts er doorheen schijnen. De mouwen flink tot okselhoogte opgerold.

“Ik ben moe van kleding die het lichaam bedekt. Ik ben verliefd op mouwloos,” verzucht Miuccia Prada. In haar collectie domineren de modekleuren voor het aankomende seizoen: zwart, antracietgrijs en navyblue. Een schril contrast met het voorgaande seizoen waarin we verblind werden door de felle kleuren. Vrijwel geen enkel modelabel waagt zich er dit seizoen nog aan. Ook ditmaal kan de man anno 2006 niet zonder de grote luxueuze reistas. Wederom present in vrijwel iedere collectie, want voor de meeste modelabels zijn accessoires nu eenmaal de grootste bron van inkomsten. Kleding is dat namelijk allang niet meer.

Blazers zien er luchtiger uit door er bermuda’s of shorts onder te dragen (Jil Sander, Valentino, Alexander McQueen). Nog cooler is het om alles in één kleur te dragen, van blazer tot shirt tot pantalon tot stropdas... en dan nog het liefst in verblindend parelwit (Gucci, Dolce & Gabbana, Valentino). Geen accentkleur of prints. Sokken zijn uit den boze voor de zwarte glimmende loafers en mocassins.

Het bekende Armani-handschrift is terug te vinden in de talloze jasjes en pantalons in alle soorten en maten. Ongestructureerd en met het lichaam mee bewegend. Gemakkelijke elegantie.

Een succesformule die werkt. Giorgio Armani heeft de netto inkomsten in 2005 zien stijgen met tien procent naar 97 miljoen euro. Vooral de Emporio Armanilijn presteerde goed. “Al onze kledinglijnen lieten een groei zien in 2005,” aldus Armani.

“De verkopen zullen in 2006 toenemen, aangezien er een grote vraag is naar duur geprijsde artikelen. De artikelen die het snelst de winkel uitvliegen zijn juist de duurst geprijsde items die het meest creatief zijn en iets speciaals symboliseren.”

Op de vraag wie ooit deze 71-jarige modelegende, eventueel, zou kunnen opvolgen antwoordt Armani: “Tom Ford zou het kunnen doen. Hij zou het heel goed kunnen zijn.”



Inmiddels heeft Ford een zonnebrillenlijn onder eigen naam gelanceerd en heeft hij in samenwerking met Esteé Lauder de geur Amber Nude op de Amerikaanse markt uitgebracht. “Ik houd van mode en ik mis de mode,” aldus Tom Ford. “Ik mis het hebben van een eigen stem. Het is goed mogelijk dat ik terugkom in de mode maar op een andere manier. Niet meer met presentaties van catwalk-collecties. Mode zou de consumenten veel meer aanspreken als het niet constant zo snel zou veranderen. De vraag naar verandering zorgt voor zo’n grote druk en resulteert in kunstmatige modeveranderingen, wat uiteindelijk de reden is waarom zoveel mensen de mode verwerpen en ze in T-shirts en gemakkelijke broeken rondlopen.”

Old Luxury

Met de komst van John Ray als creative director bij Gucci is het DNA van dit modelabel flink veranderd. De Gucci uomo is meer sophisticated geworden, ontdaan van de Tom Ford sex-appeal. Ditmaal geen mode-openbaring, maar een opeenvolging van luxueuze outfits; cashmere truien met V-hals of boothalslijn, zijden poloshirts met lange mouwen, losvallende pantalons met wijde, omgeslagen pijpen. Getailleerde double-breasted blazers en tuxedo’s met Fred Astaire jaren dertig allure.

Als schoeisel linnen espadrilles of open croco-sandalen. Alles in een effen zwart-wit-grijs-ivoor kleurenpalet. Slechts sommige shirts hebben een Japansachtige, monochrome bloemenprint. De collectie ademt een formele elegantie uit, doorspekt met een jaren dertig verleden. “Mijn inspiratie kwam ditmaal dan ook van een exclusief hotel, Lido de Venezia, uit de jaren dertig,” aldus John Ray. “Het gaat om de natuurlijke elementen: frisse lucht, zon en water.”


Een chique versie van mannenmode is ook ditmaal te bespeuren bij het Britse Burberry. De jonge Burberry dandyboy ziet er preppy uit in zijn shirt en stropdas met daaroverheen een cardigan of nauwsluitende V-hals pull-over.

Daaronder smal gesneden pantalons en zwart gepoetste schoenen. Cognackleurige zonnebrillen insinueren een playboy-look die je eerder bij Gucci zou verwachten.

Daar waar Burberry bekend mee is geworden, de trenchcoat, is ditmaal slank gesneden en driekwart qua lengte. Rijkelijk voorzien van grote gouden knopen.

“Ik wilde het gevoel terugbrengen van de ware Burberry essentie,” verklaarde Christopher Bailey. “Dat gevoel van aristocratie en militarisme. Ik had het gevoel dat we overal al waren geweest.”

Een vleugje militarisme is terug te vinden in smal getailleerde jasjes met opgestikte zakken, epauletten op de schouders en gouden knopen. Om te flaneren langs de Côte d’Azur zijn er losvallende broeken en shirts met opgestikte zakken in door de zon verschoten kleuren zoals mauve, oudroze en perzik. Grote bloemenprints voor shorts tezamen met petjes en zijden sjaaltjes laten het artistieke bohémien-gevoel uit de zeventiger jaren weer herleven.

Door de gehele collectie te laten dragen door aandoenlijke, jonge jongens blijft de oude ziel van Burberry doorleven in de nieuwe, jongere generatie. In Europa heeft Burberry (waar de prestaties wisselend waren) een omzetdaling van één procent geleden. Vooral afzwakking in de Spaanse en Britse markten hebben de omzet aangetast. Maar andere afzetmarkten, zoals de Verenigde Staten, deden het bijzonder goed. In Japan steeg de omzet met negen procent.

Via Italia

Door de damescollectie eens flink een andere koers te laten varen, lijkt het modehuis Versace weer aan verloren glans te winnen. In een strakke collectie gooide Donatella de schreeuwerige prints en Medusa-logo’s overboord, waarmee ze lovende recensies ontving van de modepers. “Versace is back,” kopte de Herald Tribune dan ook. Voor velen haar beste collectie tot nu toe, sinds ze, na Gianni’s dood in 1997, de scepter bij Versace zwaait.

Voor de herencollectie, echter, haalt ze alle bekende Gianni Versace-elementen uit de jaren tachtig en negentig weer uit de kast. Art-deco en tropische prints voor zijden shirts en lage heupbroeken met matching prints. Gianni Versace pur sang. Zelf zei Donatella dat ze heeft gekeken naar de ontwerpen die haar broer Gianni begin jaren negentig bracht. “Terugkijken naar het verleden maar vertaald naar de toekomst,” aldus Donatella. Shirts geheel of tot de navel opengeknoopt en de mouwen flink tot boven de elleboog opgestroopt. Smalle witte smokingjasjes met geborduurde strass stenen op de revers. Voor decadente zonnige zomers in South Beach Florida.

“We hebben daar zulke goede tijden beleefd,” herinnerde Donatella zich voor de show. Alles gedragen door gespierde en gebronsde modellen die qua lichaamsbouw de felbegeerde esthetiek belichamen van de jaren tachtig en negentig.

Alsof ze zo zijn weggelopen uit een boek van de fotograaf Bruce Weber (de vaste fotograaf van Gianni begin jaren tachtig). Versace gaat de aandacht vestigen op de groei van zijn Amerikaanse activiteiten.

Het huis heeft Amerika geïdentificeerd als een cruciale markt voor het bedrijf en wil de Amerikaanse tak, die de afgelopen jaren minder goed presteerde, een nieuwe impuls geven.

Een andere grootheid van de Italiaanse modescène is de 73-jarige Garavani Valentino. Zijn Capri chique collectie sluit naadloos aan bij de heersende modegeest voor dit seizoen; onberispelijke preppy kleding.



“Herinneringen aan Capri,” verzuchtte Valentino. “We hadden daar destijds toen zoveel plezier met het kopen van stoffen en alles samen te stellen. Het leven leek daar toen zo veel minder gecompliceerd, dat we dat gevoel op een moderne manier weer wilden terugbrengen.”

Witte cardigans op een beige suède short, jaren vijftig piqué poloshirts, zwarte glimmende loafers eronder en een grote reistas. La Dolce Vita á la Valentino. Tomaatrode safarijasjes met opgestikte zakken, geruite shorts of bermuda’s met baseballcaps. Naast wit zorgen sorbettinten zoals vanille, pistache en oudroze ervoor dat deze kleuren er nog beter uitkomen door de zongetinte beautiful Valentino-boys.













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Fashion - Style 2006 - Milaan

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 20 april 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MODE & LIFESTYLEIN NUMMER 175




mei 2019        lengte: 4 min.


jun 2019       
















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media