Woensdag 23 Apr
84790 users - nu online: 1347 people
Gay News : Editie : 272 : Fashion: Menswear Parijs 2014

Printervriendelijke Pagina  Share

Fashion: Menswear Parijs 2014
door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , geplaatst op 21 april 2014


Dankzij hun tijdloze karakter en de Franse knowhow staan de luxegoederen “made in France” bekend om hun kwalitatieve eigenschappen. Producten van klinkende Franse merknamen die steunen op hun historische erfenis, prestige en symbool staan voor kwaliteit. Volgens Bernard Arnault (CEO van L.V.M.H.) moet “een merk langzaam en met veel geduld worden opgebouwd.”

Als ware het een Franse wijn die langzaam moet rijpen. De diverse Franse modehuizen zijn met hun luxeartikelen met name populair in de Verenigde Staten en China. In de wereldwijde industrie van de luxegoederen nemen de Franse bedrijven vijfentwintig procent van de omzet voor hun rekening. Een belangrijk onderdeel daarvan vormt ook de Franse merkkleding voor mannen.

Het koopgedrag van de consument is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Zo ondervindt de modesector al jarenlang tegenvallende verkoopresultaten. Consumenten investeren steeds meer in duurzame items die niet seizoensgebonden zijn maar langer dan één jaar meegaan. Kwaliteitsproducten die hun waarde niet verliezen in plaats van goedkopere items.

Dit verklaart het succes van het Franse luxemerk Hermès, dat als één van de weinige merken gedurende de afgelopen crisisjaren haar omzet enorm heeft zien stijgen. Bekend om haar kwalitatief uitmuntende producten die tijdloos zijn en een rijke geschiedenis, ook van vakmanschap, met zich dragen. Zo realiseerde dit merk over 2012 een omzetgroei van 22,6 procent ten opzichte van 2011 tot vijfendertig miljard euro, voornamelijk dankzij consumentenbestedingen in Azië, Amerika en Europa. In 2103 werd een omzetgroei van 7,8 procent naar 3,75 miljard euro geboekt. Hermès verwacht dat de uiteindelijke winst over 2013 dicht bij het recordniveau van 2012 (32,1 procent) zal uitkomen.

Momenteel staat de Chinese consument op de derde plek wat betreft de aankoop van luxegoederen, maar in 2015 zullen ze op de eerste plaats staan. In de komende vijf jaar zal Azië de grootste afzetmarkt wereldwijd worden qua aanschaf van luxegoederen, met een verwachte groei van 170 procent. Voornamelijk dus aangevoerd door China, maar ook door andere opkomende markten zoals die van Maleisië en Indonesië. Een ander belangrijk opkomend land is Mexico, waar al vele luxemerken inmiddels winkels hebben geopend.

Om zo exclusief mogelijk te blijven en hiermee de concurrentie voor te zijn, kopen veel luxemerken hele ondernemingen op, die zodoende alleen nog exclusief voor dat label mogen produceren. Hiermee blijft de kwaliteit van hun producten gewaarborgd en blijft de knowhow in eigen huis. Zo heeft Christian Dior vlakbij Grasse (dé Franse hoofdstad als het om parfum gaat) een lap grond van duizend hectare gekocht, waar hun eigen rozen en jasmijnbloemen worden gekweekt om zo de continuïteit en kwaliteit van hun parfums te waarborgen en veilig te stellen. Ook kocht Dior in 2012 de in Parijs gevestigde borduuronderneming Vermont. Hermès beschikt al over twee alligatorkwekerijen in Louisiana en twee krokodillenboerderijen in Australië.

Luxeconglomeraat L.V.M.H. heeft onlangs de Johnstone River krokodillenboerderij in Australië gekocht om zo niet meer afhankelijk te hoeven zijn van het aanbod van krokodillenleder, maar dit in eigen beheer te kunnen “kweken.” En dat leer wordt door de Engelse ontwerper Kim Jones verwerkt tot soepel vallende, korte, sportieve jacks in zijn super-de-luxe collecties voor Louis Vuitton, één van de vele merken die onder de machtige L.V.M.H.-paraplu vallen. Of tot krokodillenlederen elleboogstukken op sportieve boyscout parka’s die op de rug verschillende American football emblemen hebben. “We hebben de krokodillenstukken bewust gedaan om het zo super-de-luxe te maken,” aldus Jones. De collectie heeft de American Roadtrip als inspiratiebron, waarbij Jones zelf de reis van New Orleans naar Las Vegas heeft gemaakt. De cowboy-bandana bungelt losjes als sjaal om de nek door de gehele collectie: op blauw geruite pakken en bermuda’s en soms verwerkt tot boerenkielachtige patchwork shirts. Alles even fantastisch! Front-row zat David Beckham: “Kim is een erg getalenteerde ontwerper. De zwarte smokings zijn één van mijn favorieten uit de collectie. Maar ook het zilveren bomberjack vind ik erg mooi.”

Voor het eerst heeft L.V.M.H. de grens van zes miljard euro winst overschreden. En realiseerde het een omzetstijging van vier procent over 2013. “Ondanks trage economische groei in Europa hebben we uitstekend gepresteerd. Al onze merken hebben bewezen buitengewoon dynamisch te zijn. Waarbij het merk Louis Vuitton toch wel het meest winstgevend was,” aldus L.V.M.H.-CEO Bernard Arnault.



Force Française

Een ander Frans powerhouse is het legendarische Yves Saint Laurent, waar nu Hedi Slimane de creatieve scepter zwaait sinds het contract van Stefano Pilati niet meer werd verlengd. Tot de woede van velen veranderde Hedi de naam Yves Saint Laurent al snel naar enkel Saint Laurent Paris... zonder Yves. Totaal respectloos volgens vele Y.S.L.-fans. Maar Pierre Bergé (ex-partner van Yves) ziet Hedi als de enige rechtmatige persoon die de erfenis van Y.S.L. in de collecties weer tot leven kan brengen. “Hedi wil shockeren. Wanneer je een artiest bent, ben je verplicht om te shockeren,” aldus Bergé. Hedi slaat duidelijk een nieuwe koers in, die meer gericht is op een jonger publiek, waarbij hij werkt vanuit Los Angeles in plaats van Parijs, daar waar de Y.S.L. naaiateliers zich bevinden. Mode voor een jongere generatie die het label Saint Laurent Paris niet meer associeert met de maestro Yves himself. De collectie is een mix van David Bowie meets rock&roll. Gouden jasjes, loeistrakke zwarte broeken, motorjacks van zwart leder en supersmal gesneden kostuums en bolerojasjes waar Hedi destijds als designer bij Dior Homme al furore mee maakte. Veel vrouwelijke elementen zoals pailletten, korte, felroze puntlaarzen en jongens met make-up. De modepers is niet écht enthousiast over Hedi’s nieuwe aanpak, maar de fantastische verkoopcijfers spreken het tegenovergestelde. Warenhuis Barney’s in New York verkocht al vrij snel zo’n zestig procent van de gehele collectie. En online zijn de lederen bomberjacks en accessoires binnen een paar dagen al uitverkocht. Binnenkort zullen nieuwe Saint Laurent flagship stores in Parijs en New York worden geopend.

Naast alle gevestigde namen zijn er ook minder bekende ontwerpers die in Parijs hun collecties tonen. Vaak minder commercieel maar wel met een interessante visie, zoals het geval is bij de in Kroatië geboren ontwerper Damir Doma. In 2008 toonde hij zijn eerste mannencollectie en ervaring heeft hij opgedaan bij onder anderen Raf Simons. In zijn sobere collectie overheerst het oversized silhouet voor bomberjacks, overalls met zilveren ritssluitingen en ruimvallende jassen met grote kragen en blinde sluitingen. Sommige pantalons hebben een extreem verhoogde (vrouwelijke) taille; zoals je dat vaker zag in de jaren tachtig. De tops in uitvergroot visgraatmotief met driekwart raglanmouwen geven de schouders een ronder silhouet, wat behoort tot het nieuwe silhouet voor mannen. Ietwat vrouwelijk maar een must bij Doma. Het monotone kleurenpalet van wit, neutrale tinten, Yves Klein blauw en violet wordt doorbroken door grote ruitpatronen.

De Nederlandse modebranche boekte over geheel 2013 3,7 procent minder omzet dan in 2012. De mannenmode loopt in Nederland na drie kwartalen van 2013 3,1 procent achter qua omzet. Over 2014 verwacht men dat de kledingomzet met 1,5 procent zal dalen. Het middensegment heeft het meest te verduren; mensen kopen óf heel goedkope kleding, óf heel dure kleding. In 2102 werden in Nederland bijna 2600 winkels opgeheven van de in totaal 18000 kledingwinkels die Nederland telt. Veel winkeliers zien daarnaast hun omzet ook dalen door de toenemende verkoop via internet. Want waar de omzet nog wel stijgt is op de online kledingmarkt; die steeg over 2012 met zestien procent naar 730 miljoen euro. Gemiddeld werden er acht bestellingen per persoon méér gedaan.

De recessie en een dramatisch laag consumentenvertrouwen lijken geen vat te hebben op de online retailbranche. Men verwacht dat over 2013 de online markt met acht procent verder zal groeien naar 10,5 miljard euro. Consumenten zullen steeds vaker en meer online gaan bestellen door de snellere en flexibele levertijden en verbeterde retourprocedures. Jaren geleden was het nog totaal ondenkbaar dat luxemerken hun producten online zouden verkopen, maar inmiddels vormt dit ook voor hen een belangrijke inkomstenbron. Veelal kunnen consumenten na de shows online gezien te hebben direct orders plaatsen van de net getoonde collecties. Het Engelse Burberry en het Spaanse Loewe zijn hiermee bij de eersten geweest.



Fleurs & Graphique

Het was voornamelijk in Milaan dat vele ontwerpers bloemendessins lieten zien in hun herencollecties. Minder prominent aanwezig in Parijs, maar als er één ontwerper is die overtuigd gelooft in bloemenprints voor mannen dan is het wel de Belgische Dries Van Noten. Bermuda’s, shorts, blazers, singlets, pyjamabroeken, bomberjacks en luchtige shirts zijn allemaal bedrukt met uiteenlopende bloemenprints. Om het mannelijk te houden wordt zwart als basis gebruikt met daarop de print. “Al de bloemen zijn nogal donker; het zijn geen zoete bloemmotieven. Sommige bloemmotieven zijn zelfs met de hand op de stof beschilderd,” aldus Van Noten. Veel vrouwelijke en luchtige stoffen zoals zijde en chiffon. Hoogtepunten uit de collectie zijn een zwarte trenchcoat, driekwart jasje en zwart shirt met tropische, witte bloemenprint op borsthoogte.

Naast al het bloemengeweld kiezen vele ontwerpers voor grafische en strakke dessins. Zo ook bij Viktor & Rolf, die tot de weinige Nederlandse ontwerpers behoren, die hun collecties in Parijs tonen. Uitvergrote zwarte kalligrafische letters vormen het woord “Monsieur” op commerciële grijze sweatshirts. Sommige shirts hebben als all-over print de tekst “Viktor&Rolf” en grafisch brede strepen worden verwerkt in college-achtige Oxford-jasjes en bijpassende pantalons. En het dragen van korte zwarte sokken onder bermuda’s en shorts lijkt bij alle ontwerpers wel een absolute must te zijn. Zelfs voor in de warme zomer.

Supergrafisch zijn de prints die de Belgische ontwerper Raf Simons verwerkt op zijn verlengde T-shirts, die soms van tricot zijn vervaardigd. Een mix van jaren-vijftig-reclameprints met invloeden van Pop Art. Zijn collectie is geïnspireerd op de Franse autodidact architect, meubel- en industrieel ontwerper Jean Prouvé. Opvallend is het hoge kinderlijke gehalte van zijn herenkleding; hansoppen (gebreide speelpakjes) en jongensachtige jersey poloshirts en bermuda’s met omgerolde taillebanden. “Alles wordt momenteel zo onnatuurlijk mogelijk geproduceerd. Maar op hetzelfde moment denken we aan vrijheid en vraag ik me af wat het grootste contrast is? Dus kwam ik uit op een jongensbaby, kinderen en jongeren. Het meest natuurlijke is zonder twijfel de baby; die is er gewoon en leeft en heeft nog geen kleding aan.” Opvallend genoeg constateert Simons dat veel van zijn herenkleding ook door vrouwen wordt gekocht. “Ik vind het fascinerend dat vrouwen iets uit mijn herencollectie willen kopen dat ze hebben zien dragen door mannen.” Andersom blijft voor mannen nog een lastig verhaal...



 





 

 
Er heeft niemand gereageerd, jij misschien?


Fashion: Menswear Parijs 2014

Reageer:

Reactie:
Je naam: ip 107.22.70.215















Rubrieken:






Zorg dat je geen nummer hoeft te missen:

Neem nu een abonnement en ontvang Gay News discreet elke maand op je deurmat. Vanaf slechts € 18.





Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 272
Meer van Bernardo van Eekhout





:: Spotlight ::


Robin & Rik


Tailor made leather


meer info


:: Spotlight ::


Adonis


Private cabins


meer info









bottom image




Entire © & ® 1995/2014 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Headlines RSS
Forum
Abonneren
zelfstandige Escortboys
CMI
Neem contact op
Adverteren
Help