Woensdag 25 mei
85659 users - nu online: 1326 people
Gay News : Editie : 297 : Menswear Paris 2016

Printervriendelijke Pagina  

Menswear Paris 2016

door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 23 mei 2016


Het huidige modesysteem waarin de catwalk-presentaties ruim een halfjaar van tevoren plaatsvinden, lijkt op zijn retour te zijn. Zo worden de herencollecties voor zomer 2016 al in juni/juli 2015 getoond. Door de populariteit van de sociale media is de consument ongeduldig geworden en wil hij of zij niet langer meer wachten om de getoonde collecties daadwerkelijk te kunnen aanschaffen.

Veel merken spelen hier echter al op in door meteen na de presentaties de kleding online in de verkoop te plaatsen. “Het internet en de sociale media hebben alles veranderd en oude systemen storten in,” aldus Donatella Versace. “De nieuwe generatie, die is opgegroeid met internet, begrijpt niet waarom er zes maanden gewacht moet worden voordat ze kunnen kopen wat ze online hebben gezien. Het is een totale revolutie in de mode. Het voelt als een immense beweging die alles in de gehele mode-industrie zal veranderen.”

Om in die “hongerige” behoefte van de consument te voorzien maakt Versace al sinds 2014 haar collecties na de shows meteen online verkrijgbaar. Iets wat Burberry en Loewe inmiddels ook doen. Maar sommige merken gaan hierin nog verder. Zo gaat Burberry afstappen van de vier catwalkshows per jaar en die vervangen door twee shows in een ander format. Vanaf september 2016 zal Burberry de collecties in februari en september gaan presenteren onder de namen February en September.

De shows zullen zowel de mannen- als de vrouwencollecties presenteren en zijn seizoenloos. Na afloop van de show zullen de collecties direct verkrijgbaar zijn in de winkels en webshop van Burberry. Met dit nieuwe “see-now/buy-now collection model” wil Burberry de traditionele kloof tussen de modeshows en de detailhandel verkleinen. Het gebruikelijke halfjaar wachten tussen de show en de collectie in de winkels komt hierdoor te vervallen.

Door deze strategiewijziging komen de seizoenen te vervallen en zet Burberry in op seizoenloze collecties. Het zal hierdoor voor “copycat” modeketens een stuk lastiger worden om snel op de aankomende trends in te springen.

Inmiddels heeft ook Tom Ford aangekondigd dat hij gaat overstappen op het “see-now/buy-now system.” Zijn collectie zal in september meteen na de catwalkshow worden verkocht. “De wereld is directer geworden. De huidige manier van het presenteren van een collectie die pas vier maanden later beschikbaar is voor de consument is een ouderwets idee, dat niet langer zinvol is. Onze klanten willen vandaag de dag een collectie die per direct beschikbaar is,” aldus Ford.

En ook Tommy Hilfiger zal vanaf september de catwalkshows gelijk gaan trekken met de retailkalender, waardoor de collectie meteen na de show verkrijgbaar zal zijn in zijn winkels. Momenteel bedraagt de online omzet van luxe artikelen zo’n zes procent van de totale omzet. Maar men verwacht dat deze omzet in 2025 zal oplopen naar achttien procent en naar een bedrag van zeventig miljard euro. De online aankopen worden vooral beïnvloed door blogs, nieuwsbrieven en sociale media. Overigens kopen mannen vaker artikelen online dan vrouwen en ze geven daar ook maar geld aan uit.


French History

Nu Kris Van Assche gestopt is met zijn eigen modelabel heeft hij alle tijd om zich als creative director te focussen op de collecties van Dior Homme. Het saaie grijze mannenkostuum wordt door Van Assche gemoderniseerd door allerlei zilveren ritssluitingen op de blazers (een wirwar ervan op borsthoogte) en pantalons met veel opgestikte zakken. Met daaronder bergschoenen voorzien van ritsen. “Het is licht om overdag te dragen, relaxed, voor casual Friday, maar met dezelfde hoeveelheid elegantie,” aldus Van Assche.

Mooi is een bomberjack in zalm-oranje van (nep?) krokodillenleder. Maar ondanks de zeer jonge modellen ogen vooral de gebreide spencers / polo shirts (vaak met Argyle-ruit) en oversized blazers ietwat ouwelijk, niet modern qua proporties, en démodé. Van Assche kan duidelijk beter. Onlangs heeft Dior een nieuwe Dior Homme flagshipstore van 3200 vierkante meter in Parijs geopend. En er komen nog andere Dior Homme winkels in onder andere Tokyo, Hong Kong en Londen.

Eén van de betere collecties komt van het 102-jarige Franse modehuis Balmain. De debuutshow voor Olivier Rousteing, die sinds 2011 bij Balmain de creatieve scepter zwaait. De show wordt geopend door het bekende Amerikaanse model Sean O’Pry (onder andere het gezicht van de Viktor&Rolf-geur Spicebomb) in overdadige cargo bermuda’s met opgestikte zakken en ritsen met bijpassende safari-jacks en gedrapeerde mouwloze haltertops. Met bijpassende XL schoudertassen en opengewerkte bergschoenen die als gladiatorsandalen ogen. Alles in neutrale kleurstellingen. En ook liepen er ditmaal vrouwelijke modellen mee. “Dit is mijn eerste show voor mannen. Want veertig procent van de omzet bij Balmain komt van de mannenmode. Ik vroeg me dan ook af wat voor verhaal ik wilde vertellen,” aldus Rousteing. “De Balmain-man is een man die de woestijn intrekt. Hij wil de wereld ontdekken, hij is niet bang voor de horizon of voor het onbekende. Deze sterke mannen zijn net als ik, die al reizend de wereld ontdekken op zoek naar allerlei schatten.”

Naast deze luxe safari-outfits zijn er ook de uiterst mooie, rijk gedetailleerde jasjes voor mannen. Soms geheel gevlochten uit touw of rijk gedecoreerd met allerlei vetersluitingen en gouden knopen. Zo is er ook het klassieke motorjack, maar dan nu geheel uitgevoerd in gevlochten leder, wat het vakmanschap benadrukt van dit Franse modehuis. Maar de echte showstopper is toch wel een mannentop die geheel uit gouden kettingen en zwarte edelstenen is vervaardigd. Het heeft soms de rijkdom van de vroegere Versace-collecties. “De Balmain-man is ook in staat om unieke outfits te dragen. Zoals couture items,” aldus Rousteing. De jaarlijkse omzet van Balmain ligt rond de dertig miljoen euro. En ja, de Balmain-collecties zijn ook online verkrijgbaar.


Oriental Surrealism

Als het op paradepaardjes aankomt binnen de Europese luxegoederen-industrie dan zijn vooral Chanel, Cartier, Hermès en Louis Vuitton dé klinkende namen. Aangezien laatstgenoemde ruim dertig procent van de inkomsten in Azië genereert, is het niet geheel verwonderlijk dat de mannencollectie zich duidelijk op het Verre Oosten richt. Getuige de met Oosterse invloeden doorspekte collectie. Glimmende zijden shirts en satijnen Amerikaanse baseballjacks en sweaters met rijkelijk geborduurde prints van paradijselijke vogels, draken, panters en exotische bloemen.

Van sommige shirts zullen er wereldwijd slechts vijftig stuks worden gefabriceerd. En alles is even vederlicht. “Ik wilde dat de collectie zomers en vrolijk zou zijn,” aldus creative director Kim Jones. “De prints komen van over de gehele wereld, zoals China, Japan en Indonesië. Ik ben dit jaar in vijftig landen geweest en alles wat ik daar heb gezien heb ik ditmaal in deze collectie samengevoegd. Het is een reizigerscollectie geworden, want dat is waar Louis Vuitton voor staat.”

Als styling dragen de modellen bedrukte zijden sjaals om de nek met Louis Vuitton als tekst, royale XL rugzakken en hoge witte sneakers met L.V. als print. De door Jones gebruikte camouflageprint is inmiddels al bij diverse fast-fashion-modeketens verkrijgbaar.

De vraag naar Vuitton-tassen blijft het sterkst met name onder de Chinese consumenten. Maar om overexposure te voorkomen sluit Louis Vuitton een aantal winkels in China. Burberry sloot er vier, Armani vijf en Prada ging van negenenveertig naar drieëndertig winkels. Maar toch blijft China een belangrijk afzetgebied met haar wereldwijd op één na grootste economie. Daarbij is de Chinese consument goed voor een derde van de wereldwijde verkoop van luxe producten.

Zo’n zesenveertig procent van die Chinese consumenten doet hun luxe aankopen overigens in Europa vanwege de lagere prijzen dan in hun thuisland. Het openen van winkels in China is hierdoor geen prioriteit meer voor de meeste luxemerken. De verkoop online wordt wel steeds belangrijker: tussen 2013 en 2020 zal veertig procent van de luxe aankopen online worden gedaan. En inmiddels heeft China Amerika al gepasseerd als het gaat om online verkoopcijfers.

De Belgische designer Dries Van Noten geeft in zijn lente/zomercollectie alvast een voorproefje van het mannensilhouet voor aankomende winter: supersized. Dat vertaalt zich nu alvast in mooie, superwijde pantalons en ruime bermuda’s met aangesnoerde tailleband. Vooral geschikt voor lange mannen, omdat dit optisch hun lengte verkleint. Als rode draad door de collectie lopen de prints van Marilyn Monroe. Veelal in zwart-wit op shirts, tanktops, bermuda’s, bomberjacks en kostuums. Niet altijd even geslaagd.

Daarnaast combineert Van Noten elementen van de surrealistische schilder Salvador Dalí zoals glimmende rode-kreeft-applicaties op zwarte truien of goudkleurig uitgevoerd op ruimvallende blazers. “Het idee was de ontmoeting tussen Marilyn Monroe en Dalí,” aldus Van Noten. “Ze hebben elkaar overigens daadwerkelijk eens ontmoet. De fotoprints van Monroe waren overigens vrij gecompliceerd om te maken. Dalí was in mijn ogen een echte punker. De luipaardprint refereert naar Elsa Schiaparelli met wie Dalí samenwerkte. De wijde pantalons met hoge tailleband zijn een hommage aan de jaren vijftig.”


Fashion Religion

Religie is niet alleen een houvast voor hele volksgroepen maar loopt vaak ook als een rode draad door de collecties van Givenchy. En daar maakt de Italiaanse creative director Riccardo Tisci dankbaar gebruik van. Al tien jaar staat hij aan het hoofd van het chique modehuis Givenchy, dat onder zijn bewind fors is gemoderniseerd. Ditmaal plaatst hij het lijdende hoofd van Jezus met rozenkrans of hangend aan het kruis als zwart-wit print op (oversized) T-shirts, zwarte truien of als applicatie op borstzakken.

Maar ook op korte mannenrokken (veelal in tricot) prijkt Jezus’ beeld, want sinds Gaultier het modetoneel heeft verlaten schuwt Tisci het niet om iedere keer de mannenrok te promoten. “De tricot mannenrokken zijn als sweaters die om de heupen worden geknoopt,” aldus Tisci. Hemels mooi is de vervaagde Jezus-print op stug zwart, wit gebleekt en indigoblauw denim met een hoog Amerikaans “workwear” gehalte.

Het oogt als gevangeniskleding. “Jezus Christus is de meest bekende gevangene aller tijden. En is een icoon voor vele gevangenen. Daarom koos ik hem als inspiratiebron.” Voor minder gelovige mannen zijn er mooi gesneden, hypermannelijke zwarte en krijtstreepkostuums (ook in maagdelijk wit) en stoere bomberjacks. Grote zilveren gevangenissleutels worden hierbij als bungelende kettingen gedragen.

Ook in deze show liepen er tien vrouwelijke modellen mee, gehuld in Givenchy-couture. Met als stermodel Naomi Campbell. Want door het samenvoegen van vrouwenmodellen in de mannenshows wil men duidelijk de link illustreren tussen de verbondenheid van beide seksen. Dit wordt ook wel “gender fluidity” genoemd. De verschillen tussen mannen en vrouwen worden duidelijk steeds minder op vele gebieden. En daar kunnen sommige religies nog een voorbeeld aan nemen.
 








 
gerelateerd
Nieuwe, 21e editie, van de Amsterdam Gay Map verschenen

Als Oegandese, islamitische lesbienne in de Nederlandse asiel-procedure

Boek over geschiedenis homo-emancipatie in Eindhoven verschijnt eind 2016










Er heeft niemand gereageerd, jij misschien?


Menswear Paris 2016

Reageer:

Reactie:
Je naam: ip 54.225.56.78















Rubrieken:









Zorg dat je geen nummer hoeft te missen:

Neem nu een abonnement en ontvang Gay News discreet elke maand op je deurmat. Vanaf slechts € 18.











Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 297
Meer van Bernardo van Eekhout





Brussels Pride


14- 16 May Brussels Pride

meer info |visit


NCADAM


regular safe sex parties

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2016 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
RSS Issuu
Abonneren
zelfstandige Escortboys
CMI
Neem contact op
Adverteren